Gelderland heeft een unieke ligging op de internationale transportcorridors van de Noordzeehavens naar het Duitse achterland. Door Gelderland lopen twee van de meest belangrijke goederencorridors van Europa, de Rhine-Alpine corridor en de Northsea-Baltic corridor. Maar ook naar andere bestemmingen in Europa wordt vracht vervoerd en zijn afgelopen jaren verbindingen opgezet.
In 2024 is het Gelders programma bereikbaarheid vastgesteld. Hierin beschrijven we wat we gaan doen in de periode 2024-2027. De Uitvoeringsagenda logistiek en goederenvervoer is een nadere uitwerking van het Programma Bereikbaarheid om onze ambities in de omgevingsvisie en het coalitieakkoord ‘Gewoon doen’ waar te maken. In de uitvoeringsagenda logistiek & goederenvervoer zijn twee actielijnen vastgesteld: Inzet op Topcorridors en Slim en Schoon Goederenvervoer. Hierbij wordt onder andere ingezet op het slim gebruikmaken van beschikbare schaarse ruimte en wegcapaciteit, meer vervoeren over spoor en water en dit zo 'schoon’ mogelijk te doen door middel van inzet van alternatieve energiedragers in het transport. Zo vergroenen we de omgeving en bevorderen we de doorstroming op provinciale en rijkswegen.
De verwachte groei van (continentale) goederenstromen van de Nederlandse en Belgische mainports richting Europa en omgekeerd biedt economische kansen voor Gelderland, maar ook uitdagingen voor de bereikbaarheid en verduurzaming van onze provincie. Daarom is het belangrijk dat we vanuit de uitvoeringsagenda logistiek en goederenvervoer samen met andere overheden en het bedrijfsleven aan een programma werken om deze groei duurzaam te realiseren. Hierbij beperken we de potentieel negatieve effecten met betrekking tot leefbaarheid, milieu, veiligheid en congestie op het wegennetwerk en houden we rekening met de tekorten aan logistiek personeel.
We moeten de CO2-uitstoot van het transport verminderen. Het goederenvervoer in Nederland is verantwoordelijk voor circa 30% van de CO2-uitstoot. De verduurzamingsopgave is groot. Emissies kunnen worden verminderd door zoveel mogelijk gebruik te maken van de duurzamere vervoerwijze binnenvaart en spoor en door in te zetten op duurzame technologische innovatie in de logistiek. Daarnaast liggen er kansen in het vervoer van circulaire grondstoffen. Al deze punten bieden nieuwe, schonere, veiligere en/of efficiëntere mogelijkheden voor goederenvervoer en logistiek.
Om onze doelen te bereiken zetten we meerdere instrumenten in. Om de ecologische footprint te verminderen hebben wij sinds een aantal jaren het programma New Ways Gelderland. Dit programma voeren we uit in samenwerking met de Topsector Logistiek /Joint Corridors Off-Road. Het programma New Ways richt zich met name op de modal shift. We richten ons bij de modal shift op de shift van weg naar water en spoor. De modal shift draagt bij aan verlaging van de congestie op de weg en vervoer op een zo duurzaam mogelijke manier. Dit proberen we te bereiken door enerzijds laagdrempelig bedrijven te informeren over de mogelijkheden voor vervoer over water of spoor en anderzijds bedrijven in kansrijke logistieke ketens te motiveren om hun stromen van de weg te halen.
Verantwoordelijkheden- Het jaarlijks organiseren van 10 voorlichtingsbijeenkomsten/workshops over modal shift op (geclusterde) bedrijventerreinen in samenwerking met de logistiek makelaars.
- Individuele bedrijven helpen bij een value case benadering.
- Stimuleren en (door)ontwikkelen van gezamenlijke transportverbindingen naast de weg zgn. joint corridors off-road.
- Advisering over de Rijksregeling modal shift en ondersteuning van bedrijven bij de subsidieaanvraag.
- Partijen laten samenwerken op lading bundeling.
- Samenwerking met modal shift specialisten in andere regio’s.
- Gemeenten ondersteunen bij de ontwikkeling van projecten voor de kaderegeling van het Rijk.
- Proactief rapporteren over voortgang en resultaten.
Externe is inzetbaar vanaf 11 november 2024 tot en met 31 oktober 2025 voor gemiddeld 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal een periode van 12 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van externe, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits externe uiterlijk 6 januari 2025 inzetbaar is voor gemiddeld 16 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Eisen
- Externe beschikt aantoonbaar over een afgeronde opleiding in de logistiek of over minimaal 5 jaar ervaring in een logistieke functie bij een logistiek dienstverlener of verlader.
- Externe is inzetbaar vanaf 11 november 2024 tot en met 31 oktober 2025 voor gemiddeld 16 uur per week.
- U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe.
- Externe beschikt aantoonbaar over ervaring met de logistieke processen en de problematiek van vervoerders/verladers in de dagelijkse logistieke praktijk.
- Externe beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring met advisering in de logistieke sector.
- Externe beschikt over ervaring met het opzetten van synchromodale verbindingen, ketensamenwerking en bundeling in logistieke ketens via de binnenvaart en/of het spoor.
Wensen
- Externe heeft aantoonbaar ervaring opgedaan met de logistieke sector in Gelderland.
- Externe heeft aantoonbaar ervaring met het leggen van verbanden tussen de logistieke processen en belangen van meerdere vervoerders en verladers.
- Externe beschikt over ervaring rond het opzetten van synchromodale verbindingen, ketensamenwerking, samenwerking en bundeling in logistieke ketens tussen verladers en logistieke dienstverleners van en naar Gelderland.