Communicatieadviseur gebiedscommunicatie

Gemeente Utrecht

Verlopen op: 14 okt 2024
Max. Uurtarief: 90
Aantal uur per week: 12
Provincies: Utrecht
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 14 oktober 2024
Eind datum: 14 oktober 2025

De gemeente Utrecht heeft in het coalitieakkoord 2022-2026 de programmatische aanpak van de Amsterdamsestraatweg geprioriteerd. Voor deze opdracht zijn wij op zoek naar een communicatieadviseur voor dit werkgebied.Amsterdamsestraatweg

Vanuit de integrale programma aanpak werkt de gemeente in de Amsterdamsestraatweg aan:

  • Een vernieuwde openbare ruimte met verbeterde verkeersveiligheid en aantrekkelijke uitstraling;
  • Een aantrekkelijk en krachtig winkelgebied;
  • Een plek waar het veilig, ontspannen en gezond wonen en ondernemen.

Dit programma heeft drie inhoudelijke pijlers: sociale veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en economische vitaliteit. De inhoudelijke pijlers worden ondersteund door een pijler ‘communicatie, participatie en alliantievorming’. Ook voor dit gebied zoeken we een communicatieadviseur voor de pijlers ‘communicatie, participatie en alliantievorming’.

Je taken zijn:
  • Als communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor het opbouwen van de positionering van het programma en het desbetreffende gebied.
  • Je zorgt voor een strategie en infrastructuur voor de programmacommunicatie. Dit doe je in nauwe afstemming met het programmateam, de betrokken communicatieadviseurs van de herinrichting, het wijkbureau, gemeentelijke afdeling Openbare Orde en Veiligheid, het ‘zusterprogramma’ Kanaalstraat-Damstraat en bestuurscommunicatie.
  • Geeft samen met de alliantiemanager vorm aan positionering en alliantievorming met een brede groep van belanghebbenden (ondernemers, bewoners, vastgoedeigenaren, wijkorganisaties en gemeente);
  • Onderhoudt daartoe een relevant netwerk in het desbetreffende gebied;
  • Stelt een strategisch communicatieplan voor het programma in samenwerking met de gemeentelijk communicatieadviseur van het programma;
  • Werkt het strategisch communicatieplan uit in een operationeel communicatieplan inclusief een communicatieagenda voor het programma van het gebied;
  • Geeft uitvoering aan het communicatieplan en als onderdeel daarvan, waar nodig, mogelijk en/of relevant voor momenten met pers, bestuur en netwerken;
  • Bouwt aan een communicatieve infrastructuur met duidelijke boodschap en inzet van communicatiekanalen zoals social media;
  • Zorgt voor en begeleidt participatietrajecten in het kader van het programma van de Amsterdamsestraatweg, zoals de herontwikkeling van de Julianaschool;
  • Maakt specifieke communicatieplannen bijvoorbeeld voor feestelijke momenten;
  • Zorgt voor placemaking voor het pand Amsterdamsestraatweg 210 als uitvalsbasis voor het programma met bijbehorend plan voor bemensing en programmering van activiteiten;
  • Ondersteunt en jaagt aan als het gaat om agendering van het programma aan relevante tafels;
  • Haalt actief informatie op bij alle programmateamleden en in de wijk om de interne en externe communicatieagenda te vullen en richting te geven;
  • Is lid van programmateam van het gebied en vormt een netwerk met betrokken communicatieadviseurs van onder andere Openbare Orde en Veiligheid, de wijk en andere programmateams;
  • Adviseert gevraagd en ongevraagd de leden van het programmateam over communicatiestrategie en –uitvoering;
  • Rapporteert aan de programmamanager.
Halfjaarlijks plan van aanpak

De communicatieadviseur maakt halfjaarlijks een plan van aanpak waarin in grote lijnen de werkzaamheden en ijkmomenten worden opgenomen. Dit Plan van Aanpak wordt geagendeerd in het programmateam van het gebied. De communicatieadviseur heeft periodiek overleg met onder andere de programmamanager, de alliantiemanager, de vastgoedregisseur en de trekkers van de verschillende pijlers.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt over minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • Je hebt ervaring met gebiedsgerichte communicatie, zowel strategisch als in de uitvoering.
  • Heb je ervaring als communicatieadviseur waarbij je te maken had met het informeren van zowel ondernemers als bewoners?
  • Heb je aantoonbare werkervaring met communicatie rondom vastgoedontwikkelingen?
  • Geef hier twee recente en relevante referenties op:
    • Naam organisatie:
    • Naam contactpersoon:
    • Afdeling en functie contactpersoon:
    • Telefoonnummer contactpersoon:
    Met het indienen van de referenties geef je akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

Wensen

  • Aantal jaren werkervaring met gebiedsgerichte communicatie, zowel strategisch als in de uitvoering:
    • 0 tot 3 jaar
    • 3 tot 5 jaar
    • Meer dan 5 jaar
  • Heb je ervaring met vergelijkbare gebieden/straten in een grote stad?
  • Heb je werkervaring binnen een gemeente? (selecteer de grootste optie die voor jou van toepassing is):
    • G4-gemeente
    • 100.000+ gemeente
    • Kleinere gemeente
    • Nee
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
Deze opdracht is verlopen.