Organisatie
Onze groene gemeente, vlak bij Leiden, staat bekend om haar hechte gemeenschap, brede maatschappelijke betrokkenheid en sterk lokaal bestuur. We bieden onze 25.000 inwoners efficiënte en persoonlijke dienstverlening met korte communicatielijnen en een mensgerichte aanpak. We zijn trots op onze organisatie en ons team dat zich dagelijks inzet voor het welzijn van onze inwoners. Voorschoten, de Parel aan de Vliet, is sterk in ontwikkeling en de drijvende kracht is ons hechte team van mensen die onze gemeente en alle Voorschotenaren glans geven. Door onze compacte organisatiestructuur kunnen we de lijnen kort houden en snel mooie dingen voor elkaar krijgen. Dat vraagt zelfstandigheid en biedt tegelijk veel vrijheid.
Opdracht
Voorschoten staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering! We hebben ambities, willen concrete resultaten behalen en deze duurzaam verankeren om een toekomstbestendige organisatie te worden. We zijn binnen onze organisatie een ontwikkeltraject gestart met maar liefst 17 projecten. Eén van deze projecten is de transitie naar een klantgerichte organisatiestructuur. Vanaf 1 januari 2025 gaan we volgens deze nieuwe structuur werken, met een extra managementlaag en nieuwe teamindelingen. Aan de hand van onze vier nieuwe kernwaarden ‘vertrouwen, verantwoordelijkheid, betrokkenheid en plezier’, geven we invulling aan de missie en strategie van de organisatie. De vier kernwaarden zijn bovendien de pijlers onder onze bedrijfscultuur.
Om de aanstaande verandering vorm te geven zijn wij op zoek naar een kwartiermaker voor de afdelingen Dienstverlening en Bestuur. Deze afdelingen gaan in de toekomst bestaan uit verschillende teams. De afdeling Dienstverlening bestaat uit de teams Klant Contact Centrum (KCC en Burgerzaken, Openbare Orde en Veiligheid en Vergunningen, Toezicht en Handhaving (OOV en VTH), Openbare Ruimte en het Sociaal Service team. De afdeling Bestuur bestaat uit het team Beleid en het team Projecten. De afdeling Dienstverlening is verantwoordelijk voor de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van de gemeente Voorschoten. De afdeling Bestuur is het contactpunt voor het college van Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad.
Er zijn twee nieuwe afdelingshoofden benoemd voor de aansturing van beide afdelingen. Zij maken onderdeel uit van het nieuwe MT dat vanaf 1 januari 2025 geïnstalleerd wordt. Ook de teamleidersfuncties zijn ingevuld met nieuwe leidinggevenden. Net als het MT zijn zij vanaf 1 januari 2025 verantwoordelijk voor hun team.
Om dit proces soepel en efficiënt uit te kunnen voeren, met instandhouding van de motivatie van de medewerkers en de dienstverlening aan onze (interne) klanten, zoekt de gemeente Voorschoten een ervaren kwartiermaker. De kwartiermaker heeft als hoofdtaken:
- De nieuw benoemde leidinggevenden begeleiden, ondersteunen en coachen in hun nieuwe functie in de nieuwe organisatie;
- De medewerkers van de afdelingen Dienstverlening en Bestuur plaatsen en begeleiden naar hun nieuw samengestelde team en deze teams inpassen in de nieuwe organisatie;
- Bieden van continuïteit in dienstverlening en stabiliteit in processen gedurende de periode van verandering;
- Creëren van randvoorwaarden en scheppen van een uitdagende werkomgeving waarin de nieuwe kernwaarden zichtbaar worden en medewerkers worden uitgedaagd;
- Planmatig werken aan teamontwikkeling binnen de teams van de afdelingen Dienstverlening en Bestuur;
- Opstellen van interne dienstverleningsafspraken;
- Hiërarchisch leiding geven aan de nieuwe teamleiders binnen de afdelingen Dienstverlening en Bestuur.
Competenties
- Zelfstartend, pro-actief, analytisch, toegankelijk;
- Resultaatgericht, verbindend en ‘een doener die denkt’ en dingen gedaan krijgt;
- Organisatiesensitief, maar niet politiek. Je weet aan te spreken zonder de relatie te verliezen.
Eisen
- De gesprekken bij de gemeente Voorschoten zijn gepland in week 42.
- Uiterlijk per 1 november 2024 beschikbaar voor 36 uur per week.
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Kwartiermaker binnen een gemeenteorganisatie.
- Minimaal een afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau.
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als manager van verandertrajecten, implementatietrajecten, reorganisaties en/of fusies.
Wensen
- Aantoonbare werkervaring met het vertalen van strategie naar operationele werkprocessen, procesinrichting en interne sturing.
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als manager van verandertrajecten, implementatietrajecten, reorganisaties en/of fusies.
- Aantoonbare werkervaring met ontwikkeling en implementatie van bedrijfsvoering.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het coachen van leidinggevenden.
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende.