Adviseur Contractmanagement-Verkenning en Planuitwerking

Rijkswaterstaat

Verlopen op: 22 okt 2024
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 24
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Inkoop

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 22 oktober 2024
Eind datum: 14 november 2025

Organisatie

Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.

Opdrachtomschrijving:

Als adviseur contractmanagement bij Rijkswaterstaat ben je betrokken bij de Vervanging en Renovatie (VenR) opgave binnen West Nederland Noord. Je houdt je, als adviseur, bezig met het gezamenlijk zorgdragen voor het uitvoeren van de planfase. Samen met het contractteam ben je verantwoordelijk voor het beheersen van overeenkomsten. Uiteraard doe je dit door een goede relatie op te bouwen met de opdrachtnemer waarin je de verantwoordelijkheid van zowel de opdrachtnemer als de rol van RWS niet uit het oog verliest.

Het Programma

De afdeling Verkenning en Planuitwerking van RWS WNN werkt in een programmatische aanpak aan de Vervanging en Renovatie opgave. De verschillende processtappen als Object in Beeld, Regio Analyse en Planfase worden aangestuurd door of namens het Programma. Daarnaast vervult het programma een rol in de Realisatiefase van de projecten. De voortdurende uitbreiding van het programma vraagt specifieke expertise in de VenR (vervanging en/of renovatie) projecten.

Je ondersteunt de contractmanagers en meerdere IPM teams. Je houdt overzicht, coördineert tussen de diverse disciplines, voert taken uit en signaleert risico’s voor de korte en lange termijn. Je gaat veelvuldig afstemmen met de IPM teams en andere projectleden. Daarnaast onderhoud je de contacten met de beheerders van het areaal en relevante marktpartijen. Je bent hierdoor de brug tussen de diverse disciplines en belanghebbenden. Hiermee zorg je voor een goede integrale begeleiding van het project.

Samen met anderen

Je bent aanspreekpunt voor contractmanagement binnen het IPM-team en bent gesprekspartner voor de opdrachtnemer binnen jouw vakgebied. Je bent zowel intern als extern gericht. Je behoudt overzicht, coördineert, voert taken uit en signaleert risico’s voor de korte en lange termijn. Je moet veelvuldig afstemmen met leden van IPM teams en binnen het programma VenR van WNN.

Je acteert zelfstandig en samen met het team I&CM in de voorbereiding van contracten en advisering bij de realisatie ervan. Je bent in staat zelfstandig (project-, inkoop- ea)plannen op te stellen, hiervoor workshops te organiseren, strategieën uit te denken en daarbij het IPM team uit te dagen. Daarnaast ben je goed in de reguliere inkoop- en contractwerkzaamheden, zoals het opstellen van het inkoopplan en daarbij horende documentatie. Je hebt een belangrijke rol bij het aanbestedingsprocessen (enkelvoudige uitvragen, meervoudig onderhandse uitvragen, nationale of Europese aanbestedingsprocedures).

Werkzaamheden hierbij zijn onder andere:

  • Procesbegeleiding;
  • Voorbereiden en voorzitten marktconsultatie(s);
  • Verwerken van de relevante informatie uit het aanbesteding- en onderhandelingsproces;
  • Opstellen aanbestedingsdossier;
  • Borgen van de planning van het aanbestedingsproces.

Je bent in staat om contracten efficiënt te beheersen en een goede samenwerking met de marktpartijen te borgen. Je adviseert bij contractwijzigingen, waarbij je rekening houdt met wat mogelijk is binnen de kaders van beleid en wet- en regelgeving (aanbestedingswet). Je bent hierbij een verbinder tussen de inhoud van het project en de wijze waarop dit wordt vertaald naar contractuele eisen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde hbo- opleiding.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar kennis en ervaring met het voorbereiden en uitvoeren van projecten in de planfase van vervanging en renovatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar op het gebied van raakvlakmanagement binnen en buiten IPM teams.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met projectmatig werken conform het IPM model of vergelijkbare modellen.

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met coördinerende taken en integrale begeleiding van projecten.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar kennis en ervaring met het werken met SAP.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar kennis en ervaring met het werken in een inkoop- en contractmanagement team.
Deze opdracht is verlopen.