Door wet- en regelgeving en de veranderende samenleving staat de Gemeente Amstelveen midden in de digitale transformatie
Die verder reikt dan technologie. Een van de doelstellingen die in alle digitaliseringsprojecten voorkomt is het optimaliseren van processen (samen, betrokken en oplossingsgericht). De kwaliteitsmanager heeft een grote impact op de doorontwikkeling van procesbeschrijvingen en is verantwoordelijk voor het opzetten, borgen en uitbouwen hiervan.
Dat betekent dat hij/zij verantwoordelijk is voor de implementatie van procesbeschrijvingen in relatie tot Control, kwaliteit en datagedreven sturen. Daarnaast beheert hij/zij de randvoorwaarden voor de organisatie zodat processen voldoen aan normen vanuit o.a. AVG, Archiefwet- en regelgeving en rechtmatigheid.
De kwaliteitsmanager staat in direct contact met de stakeholders, proces- en applicatie-eigenaren en houdt de kaders voor het beschrijven van processen en de ontwikkelingen op zowel strategisch als sturend niveau (in en buiten de organisatie) goed in de gaten. De kwaliteitsmanager brengt deze kaders en ontwikkelingen actief naar stakeholders en eigenaren en begeleidt de vakafdeling met de procesbeschrijvingen en de vastlegging ervan in de applicatie Engage.
Daarnaast heeft de kwaliteitsmanager een sturende en bewakende rol in het kader van de organisatiebrede toepassing van Engage voor het creëren en registreren van procesbeschrijvingen.
Resultaatgebieden
- Zorgdragen dat er per team in de organisatie minimaal 6 processen beschreven zijn die voldoen aan de kwaliteitseisen-norm van 2024 en vervolgens aan de kwaliteitseisen-norm 2025.
- Kwaliteitseisen-norm voor 2025 opstellen en deze inbedden bij de procesbeheerders.
- Jij bent verantwoordelijk dat eind 2025 alle processen voldoen aan de kwaliteitseisen-norm 2025. Indien nodig beschrijf jij ook zelf processen om dit resultaat te behalen.
- Het regisseren, organiseren en faciliteren van de peer-to-peer review door managers op elkaars processen.
- Engage trainingen verzorgen aan procesbeheerders.
- Zorgdragen voor een uniforme wijze van processen beschrijven in Engage door alle procesbeheerders.
- Meewerken aan verbetering volwassenheidsniveaus procesmanagement in de organisatie.
- Verbeteren van processen n.a.v. audits op informatiehuishouding vanuit Team informatievoorziening.
Taken en verantwoordelijkheden
- Verantwoordelijk voor het verder uitrollen, borgen en opstellen van een uniforme aanpak voor procesmanagement binnen de gemeente.
- Eindverantwoordelijk voor een overzichtelijke uniforme processenstructuur, onderlinge verbondenheid, de integrale kwaliteit en de eindcontrole op de procesbeschrijvingen.
- Beheert de randvoorwaarden en kaders voor het opstellen en onderhouden van procesbeschrijvingen en voert regie op het organisatiebreed toepassen hiervan.
- Verzorgt training en coaching aan proceseigenaren en procesbeheerders met betrekking tot procesmanagement.
- Volgt en vertaalt ontwikkelingen rond procesmanagement en adviseert directie en proceseigenaren over de doorontwikkeling van procesmanagement.
- Slaat bruggen en legt verbindingen tussen processen van verschillende afdelingen en schakelt moeiteloos tussen strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.
- Communiceert actief binnen de organisatie over de mogelijkheden van Engage en stimuleert het gebruik daarvan.
- Organiseert de gebruikersondersteuning van Engage en is voorzitter bij gebruikersoverleggen (intern en extern).
- Legt verantwoording af aan directie en rapporteert over de implementatiegraad van procesmanagement in de organisatie.
De opdracht loopt tot 31 december 2025 en er is een mogelijkheid tot verlenging.
Eisen
- Werkervaring digitalisering processen: Op CV aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring met het digitaliseren van processen in een keten aan applicaties in de afgelopen 9 jaar.
- Methodiek: Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring met agile werken in een gemeentelijke organisatie in de afgelopen 5 jaar.
- WO Opleiding: Op CV aantoonbaar een afgeronde WO-opleiding.
- Werkervaring 100.000+ gemeenten: Op CV aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring in een 100.000+ gemeentelijke werkomgeving in de afgelopen 5 jaar (referentie vereist).
- Werkervaring procesinrichting: Op CV aantoonbaar minimaal 6 jaar ervaring als procesconsultant met inrichten en verbeteren van processen in de afgelopen 8 jaar.
Wensen
- Systeemkennis: Aantoonbare ervaring met het gebruik van applicatie Engage in de afgelopen 5 jaar.
- Werkervaring (Advisering): Op CV aantoonbaar minimaal 6 jaar werkervaring in het adviseren van management over procesverbetering in de afgelopen 8 jaar.
- Werkervaring (Procesbeschrijvingen): Op CV aantoonbaar minimaal 6 jaar werkervaring met het opstellen van procesbeschrijvingen in de afgelopen 9 jaar.
- Opleiding (Lean6Sigma Black Belt): Op CV aantoonbaar Lean6Sigma Black Belt gecertificeerd.
- Werkervaring: Op CV aantoonbaar ervaring met het geven van key-users training aan procesbeheerders. Licht toe waar en hoe je dit hebt gedaan en wat successen waren.