Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!
Afdeling
De afdeling VVH werkt dienstverlenend, omgevingsbewust en professioneel vanuit een regisseursrol met betrekking tot leefbaarheid, veiligheid, vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van wet- en regelgeving voor bouw, milieu, APV en bijzondere wetten. De afdeling bestaat uit twee teams: Openbare Orde en Veiligheid (OOV) en Vergunningen toezicht en handhaving (VTH). Het team VTH bestaat uit drie clusters: Vergunningen, Bouwtoezicht & Constructie en Juridische Zaken & Beleid. De onderhavige functie valt onder het team OOV.
In deze leidinggevende functie ben je verantwoordelijk voor onze handhavers (ruim 35 Fte). Zij zijn het visitekaartje van de gemeente in de stad. Als teammanager ben je verantwoordelijk dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen en draag je zorg voor de vormgeving en uitvoering van het jaarprogramma Handhaving. Op basis van het (jaarlijks vast te stellen) integrale handhaving programma draag je zorg voor een effectieve en efficiënte toezicht en handhaving ten aanzien van de openbare ruimte en de leefbaarheid.
Concreet zijn de taken:
- Leidinggeven aan de toezichthouders en de handhavers met een specialisatie, zoals flora- en fauna, Alcoholwet, ondermijning en de marktmeester.
- Advisering m.b.t. het jaarlijkse integrale programma handhaving.
- Operationaliseren en evalueren van het werkplan en complexe handhaving inspanningen.
- Afstemmen en samenwerken met de overige handhavende instanties zoals de politie.
- Bedenken en uitvoeren van toezichtprojecten, het maken van projectbeschrijvingen en zorgdragen voor uitvoering.
- Leveren (financiële) gegevens ten aanzien van begroting en jaarrekening, budgetbewaking.
- De doorontwikkeling van de organisatie vertalen naar concrete, meetbare en kwalitatieve omgevingsdoelstellingen en beleidsmatige ondersteuning team.
- Planning en bewaking van voortgang en budget.
- Het verbeteren van de effectiviteit en kwaliteit.
- Managen en coaching, met name gericht op het lerend en kritisch vermogen van het personeel.
- Actieve bijdrage in MT van VVH.
- Deelname aan het stafoverleg met de burgemeester.
- Beantwoorden van raadsvragen omtrent handhaving.
- Afstemmen met collega’s van andere domeinen binnen de gemeente.
Competenties
Oplossingsgericht
Zelfstandig
Organiserend vermogen
Bewust risico gestuurd werken
Omgevingsbewust
Politiek sensitief
Daadkrachtig
Flexibel
Onder druk kunnen presteren
Teamplayer
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 11 (nieuwe structuur).
Benodigd aantal professionals:
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 10 december 2024 van 13:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 6 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Eisen
- Aantoonbare werkervaring als Teamleider op het gebied van Toezicht en handhaving.
Wensen
- Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding.
- Aantoonbare werkervaring met veranderprocessen in een politiek-bestuurlijke omgeving in het veiligheidsdomein.
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van een team handhaving binnen een overheidsorganisatie.