Opsporen op Koers: Triage in de basis
In de eenheden van de Nederlandse politie is al jarenlang onvoldoende grip op de instroom, doorstroom en doorlooptijden en op de kwaliteit van de uitstroom van zaken binnen het opsporingsproces. Onderzoeken en werkzaamheden stapelen zich daardoor op. Prioritering aanbrengen en sturing op zaken gebeurt op basis van lokaal inzicht. Ook worden de landelijke werkafspraken over het aanleveren van dossiers aan het Openbaar Ministerie (OM) niet consequent nagekomen. De politie heeft dit probleem onderkend en ook het OM wil dit verbeteren. De Tweede Kamer heeft beide organisaties de opdracht gegeven de opsporingsketen beter te stroomlijnen. Voor grip op het opsporingsproces is het goed gebruiken van BOSZ cruciaal. Dit gebeurt in de huidige situatie onvoldoende en gaat ten koste van ‘zicht op zaken’ en belangrijker, van de kwaliteit van het politiewerk. Met als resultaat een minder effectieve strafrechtketen en ontevredenheid onder slachtoffers en burgers over de afdoening (resultaat) en over het proces (klantreis). Het niet goed gebruiken van BOSZ kan er vanaf 2025 ook voor zorgen dat NAW-gegevens van slachtoffers bij de verdachte bekend worden. Dit gebeurt wanneer processtukken niet via BOSZ worden verstuurd maar op een andere wijze aan het OM worden overgedragen. Het doel is tevredenheid onder aangevers en slachtoffers. In de kaderbrief Politie 2025 staat dat de eenheden de opdracht krijgen om “te gaan werken met Agile/Scrum en hoe de vertrouwensindex daarbij (opgeleverd door de portefeuilledienstverlening) wordt gebruikt om de eigen resultaten te monitoren en bij te stellen”. Genoemde vertrouwensindex wordt geoperationaliseerd in de ontwikkeling en implementatie van de Politiemonitor 2.0, in samenwerking met de landelijke Agile Lead van de politie. Dit is het tweede deel van de opdracht van de projectleider.
Politiemonitor 2.0
De Politie Monitor Dienstverlening is na een pilot in 2019 tweemaal uitgevoerd: in 2020 en in 2023. Het onderzoek was gericht op aangevers (mensen die aangifte hebben gedaan van een strafbaar feit). De aangevers werden tegelijk bevraagd tijdens een grootschalig statistisch onderzoek. Er is binnen de politie inmiddels behoefte aan doorlopend inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening die de politie levert aan burgers. Het doel van het project Politiemonitor 2.0 is het ontwikkelen, implementeren en borgen van een standaard instrument/vertrouwensindex en geborgde werkwijze voor het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek onder de ‘klanten’ van de politie zoals slachtoffers, aangevers en melders. Door dat metingen in een doorlopende cyclus worden uitgevoerd op lokaal, regionaal én nationaal geografisch niveau wordt het risico op verwatering van de resultaten door statistieken zo goed mogelijk tegengegaan en ligt de nadruk op het gericht verbeteren van de dienstverlening.
Verantwoordelijkheden
- Verantwoordelijk voor de gezamenlijke aansturing van 2 landelijke projectteams (max. 2 x 15 medewerkers);
- Verantwoordelijk voor de projectimplementatie;
- Mede verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van de landelijke implementatietrajecten voor de portefeuille Dienstverlening en programma Opsporen op Koers. Dit alles in goed overleg met de gemandateerd opdrachtgever, referenten, de gebruikers en externe partners, om de implementatieactiviteiten op elkaar af te stemmen.
- Verantwoordelijk voor de projectimplementatie en de borging van landelijke projecten voor de portefeuille Dienstverlening en programma Opsporen op Koers. Dit alles is goed overleg met de Gemandateerd Opdrachtgever, de referenten Dienstverlening en het TAO.
Wij richten ons met deze uitvraag op alle potentiële aanbieders/inschrijvers: zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren.
Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis van een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge).
Voor deze opdracht is een BO screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
Doel project Politiemonitor 2.0
Het project richt zich op de ontwikkeling, implementatie en borging van een politiemonitor die (continu) de dienstverlening van de politie aan burger en maatschappij meet.
Eisen
- De Externe is inzetbaar vanaf 1-1-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidatenonderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
- Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.
- Kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met het leiden van implementatieprojecten van initiatie tot project décharge. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden.
Wensen
- De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met projectmanagementmethoden PRINCE2. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.