Als Consulent Schuldhulpverlening ben je actief bezig voor de Delftse inwoner die wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Hierbij vinden we het heel belangrijk dat we laagdrempelig werken en een open gesprek aangaan met de inwoner die hulp vraagt.
In Delft is het klantcontactcentrum (hierna KCC) de ingang voor de algehele gemeentelijke dienstverlening. De financiële winkel is onderdeel van het KCC. Een afdeling dat zich begeeft in het hart van het sociaal domein. Vanuit deze afdeling wordt uitvoering gegeven aan de Participatiewet, Schuldhulpverlening en diverse lokale beleidsvormen.
Het team van de financiële winkel bestaat uit twee senioren, projectleider, twee trainers, negen integraal schuldhulpverleners (aanmelding t/m WSNP), twee backoffice medewerkers (heronderzoeken en nazorg), drie consulenten vroegsignalering, twee consulenten SHV ondernemers en drie administratief medewerkers.
Samen proberen we de effectiviteit van de dienstverlening aan de klant, onze burger, constant te verbeteren. Dit past helemaal in het motto van de gemeente: ons blijven onderscheiden met kwaliteit, diversiteit en verantwoordelijkheid. Niet alleen voor ons werk, maar ook voor elkaar en samen met én voor de stad.
Je voert intakegesprekken en stelt een op maat gemaakt integraal plan van aanpak op. Je adviseert de inwoner over zijn financiële problemen en zorgt voor “warme” overdrachten of doorverwijzingen naar ketenpartners.
Andere werkzaamheden:
- Je geeft op een pragmatische manier uitvoering aan oplossingsrichting(en) welke ook beschreven worden in het plan van aanpak;
- Je geeft, waar nodig, uitvoering aan een stabilisatiefase;
- Je vraagt vorderingen op en onderhandelt met schuldeisers;
- Je berekent de aflossingscapaciteit en voert voortgangsgesprekken;
- Je stelt saneringsvoorstellen op voor de inwoner;
- Je hebt regelmatig afstemming met interne en externe samenwerkingspartners en draagt bij aan de voortdurende verbetering van de kwaliteit van schuldhulpverlening;
- Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van (aanvullend) beleid vanuit de dagelijkse uitvoeringspraktijk.
Eisen
- Competenties: Uit de door u ingediende stukken en het gesprek blijken minimaal de onderstaande competenties, die voor deze functie als zeer belangrijk worden bevonden (het is ter beoordeling aan de gemeente Delft of hieraan wordt voldaan, inschrijver dient in de in te leveren documenten daarom duidelijk op onderstaande punten in te gaan):
- Samenwerken;
- Omgevingsbewustzijn;
- Resultaatgerichtheid;
- Klantgericht;
- Kwaliteitsgericht.
Wensen
- Afgeronde SHV I, II en III training/opleiding.
- Motivatiebrief waarin de kandidaat in ieder geval ingaat op:
- De kennis en expertise (motivatie waarom aan de eisen wordt voldaan en wat de aanvullende capaciteiten zijn van de kandidaat voor deze functie);
- De competenties (motivatie waarom aan de eisen wordt voldaan en wat de aanvullende competenties zijn van de kandidaat voor deze functie);
- Waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht;
- De motivatie om mee te doen aan deze specifieke aanvraag.
- Aantoonbare werkervaring met stress sensitieve dienstverlening.