Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.
De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.
Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.
Team & Functie
Als projectmanager werk je onder het team Mobiliteit en Parkeren. Het team is onderdeel van het Domein Ruimtelijke Ontwikkelingen. Dit Domein omvat de teams Ruimte, Mobiliteit en Parkeren, Stadsbeheer, Onderhoud Ruimtelijk Domein, Vergunningen, Monumentenzorg & Archeologie, Gebiedsontwikkelingen en de bestuurlijke opgave Implementatie Omgevingswet.
Dit dynamische team met 25 zowel jonge als ervaren verkeerskundigen, projectleiders en beleidsadviseurs is een mix van vaste mensen en inhuur. Het team houdt zich bezig met onderzoek, beleid, ontwerp, participatie en advisering over mobiliteit en parkeren. We werken aan onze eigen projecten en aan integrale gebiedsontwikkelingen. We werken samen met de omgeving in Rijswijk en de regio aan plannen en projecten voor een stad die bereikbaar, leefbaar, duurzaam en verkeersveilig is. Het toepassen van innovatie, anders omgaan met mobiliteit en het inpassen van vele ruimtelijke initiatieven en transformaties, zijn mooie uitdagingen. De projecten worden de laatste jaren groter en complexer. Ook worden projecten steeds meer in onderlinge samenhang aangepakt en speelt participatie met de omgeving een belangrijke rol.
Opdracht
Jouw rol als projectmanager betreft de volgende taken:
- Projectmanager in lopende projecten en processen van Bereikbaarheid CID-Binckhorst, Herinrichting Geestbrugweg, kruising Geestbrugweg met de Haagweg en de herinrichting van de Herenstraat en de Willemstraat in Oud-Rijswijk
De projectmanager vertegenwoordigt de gemeente Rijswijk in het project Bereikbaarheid CID-Binckhorst en neemt deel aan de begeleidingsgroep. Dit project wordt aangestuurd door de gezamenlijke opdrachtgevers (gemeenten, rijk, provincie en MRDH) middels een extern IPM-team. Deze organisaties zijn vertegenwoordigd in de begeleidingsgroep. Je bent verantwoordelijk voor het deelproject in Rijswijk (herinrichting van de Geestbrugweg en de kruising met de Haagweg) en de verbinding met het totale mobiliteitsproject CID-Binckhorst. De bestuurlijk aandacht is groot.
Een goede participatie met de omgeving is van groot belang om de herinrichting te doen slagen.
Aansluitend aan de Geestbrugweg bevindt zich het winkelcentrum van Oud-Rijswijk. In samenwerking met de omgeving moet een bestuurlijk voorstel voorbereid worden voor een herinrichting van de beide winkelstraten.
De projectmanager is verantwoordelijk voor de bovengenoemde projecten, het laten opstellen van ontwerpen ten behoeve van de projecten, het aansturen van het projectteam, het inhuren van ingenieursdiensten, ambtelijke en bestuurlijke afstemming, het opstellen van Bestuurlijke Overeenkomsten en het voorbereiden van besluitvorming door het college en gemeenteraad en het houden van informatieavonden en participatiebijeenkomsten voor de omgeving.
Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:
- Je hebt goede communicatieve vaardigheden en het vermogen om daadwerkelijk contact te maken met alle stakeholders;
- Je hebt een analytisch en ondernemend vermogen om je adviezen op een creatieve en frisse manier tot realisatie te brengen;
- Je kan goed samenwerken en bent een echte teamplayer;
- Je hebt een uitstekend gevoel voor de bestuurlijke en politieke sensitiviteit;
- Het structureren en stroomlijnen van processen zit in je DNA.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 8 januari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 6 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Eisen
- Een afgeronde opleiding op minimaal HBO-bachelor niveau;
- Beschikbaar voor circa 2 werkdagen per week gedurende de hele looptijd van de opdracht;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager op het gebied van verkeer en vervoer.
Wensen
- Minimaal een afgeronde WO bachelor opleiding op het gebied van verkeerskunde, vervoerkunde, planologie of bestuurskunde;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als projectmanager op het gebied van verkeer en vervoer binnen een gemeente;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectmanager op het gebied van verkeer en vervoer;
- Aantoonbare werkervaring in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Haaglanden gebied i.v.m. regionale projecten en politieke aspecten.