Leiden en de ruimtelijke ontwikkeling
Leiden is een fijne plek om te wonen en te verblijven. Dat moet zo blijven. Leiden en de Leidse regio groeit. Het aantal inwoners, bezoekers en arbeidsplaatsen stijgt sterk de komende jaren. Deze groei vraagt ruimte. Ruimte die al beperkt is: Leiden is na Den Haag de meest dichtbevolkte stad. Om die reden kiest Leiden voor verdichting in de ruimtelijke ontwikkeling en geven we de voorkeur aan vormen van mobiliteit die gezond zijn én zo min mogelijke ruimte vragen.
Verkeersveiligheid als randvoorwaarde
Belangrijke randvoorwaarde in de ontwikkeling van Leiden is dat de stad en regio verkeersveilig blijven. En dat is een flinke opgave. De binnenstad van Leiden is compact, Leiden heeft een sterke regionale functie en naast verkeersveiligheid zijn er ook andere opgaven die ruimte en aandacht vragen zoals vergroening en klimaatadaptatie. Bovendien wordt er in Leiden en de in Leidse regio veel gefietst. De laatste jaren stijgt het aantal verkeersongevallen in Leiden en zien we een aantal landelijke ontwikkelingen die maken dat we het verbeteren van de verkeersveiligheid flink wat aandacht krijgt in Leiden.
Huidige aanpak
Al jaren werken wij aan het verbeteren van de subjectieve en objectieve verkeersveiligheid. Dit doen we vanuit een re-actieve (aanpak aandachtslocaties) en proactieve risicogestuurde aanpak. Met partners in de stad werken we aan educatie- en gedragsmaatregelen, aanpassingen in infrastructuur/ openbare ruimte, handhaving en ontwikkeling en implementatie van beleid bijvoorbeeld gericht op het verlagen van snelheden in de stad.
De functie
Voor het team mobiliteitsbeleid zijn we op zoek naar een tijdelijke adviseur verkeersveiligheid die mee wil werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid in Leiden. Je komt te werken in een prettig team van (beleids)adviseurs die werken aan allerlei verschillende mobiliteitsopgaven (van lopen, fietsen, zero-emissie stadslogistiek, modal-shift, OV tot auto en fietsparkeren). Naast het ontwikkelen en uitvoeren van mobiliteitsbeleid werken bijna al deze adviseurs in mobiliteits- en gebiedsontwikkelingsprojecten aan uiteenlopende opgaven. Binnen het team werkt al een adviseur verkeersveiligheid. Jullie gaan intensief samenwerken. We zoeken versterking, omdat we de komende periode een extra impuls willen geven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Belangrijkste werkzaamheden
De belangrijkste werkzaamheden voor de adviseur verkeersveiligheid in het eerste half jaar zijn:
- Opzetten van een stadsbrede gedragscampagne verkeersveiligheid waarin we op basis van een goede gedrags- en verkeersanalyse komen bepalen wat de doelstellingen en doelgroepen moeten zijn waar we ons op moeten richten. Kunst hierbij is om de lopende gedragscampagnes die (regionaal) al lopen hieraan te koppelen en nog meer samenwerking te zoeken met partners in de stad en regio.
- Wanneer vorm en inhoud van de stadsbrede campagne bekend en afgestemd zijn wordt de adviseur waarschijnlijk gevraagd om als projectleider/opdrachtgever de campagne op de markt te zetten en het contractmanagement in te richten samen met team contractmanagement.
- Het opstellen van een zogenaamde startopdracht voor een nieuw stadsbreed project gericht op het realiseren van korte termijn verbetermaatregelen op en rond verkeersveiligheid aandachtslocaties in de stad. Na vaststelling van de startopdracht start een projectmanager met een multidisciplinair projectteam aan het project. De adviseur verkeersveiligheid werkt van het team mobiliteitsbeleid mee aan dit project.
- Het ondersteunen van de collega’s van de afdelingen Veiligheid en Handhaving bij het uitwerken van het handhavingarrangement gericht op het vergroten van de verkeersveiligheid.
Eisen
- Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.
- CV en Motivatiebrief: Inschrijver levert hier het CV en de motivatiebrief aan.
- De kandidaat heeft HBO/WO werk- en denkniveau.
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met (gedrags)analyse en advies op het thema verkeersveiligheid bij een overheid.
- Beschikbaar per genoemde startdatum en binnen 4 weken na start het aantal uitgevraagde werkuren per week beschikbaar.
- Is bereid om tenminste de helft van de tijd op locatie in Leiden aanwezig te zijn.
Wensen
- Wel of geen zzp’er: In het kader van de wet DBA en de af te sluiten overeenkomst vernemen wij graag of de door u aangeboden kandidaat een zzp'er betreft. Betreft de door u aangeboden kandidaat/u een zzp'er? - Ja, zzp’er met bemiddeling van een intermediair - Ja, zzp’er zonder bemiddeling van een intermediair - Nee, mijn aangeboden kandidaat betreft geen zzp’er.
- Subgunningscriterium 2 Gesprek: De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en motivatiebrief. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:
- Persoonlijke visie op het verbeteren van de verkeersveiligheid in drukke Nederlandse steden.
- Eigen ideeën van kandidaat hoe de verkeersveiligheid in Leiden kan worden verbeterd.
- Praktijkvoorbeelden van zelfstandig uitgevoerde analyses en doorvertaling hiervan naar concrete fysieke en gedragsmaatregelen.
- Niet alleen sterk op de eigen inhoud, maar ook in staat om anderen (collega adviseurs, ontwerpers, projectmanagers, managers en wethouder) mee te nemen in analyses en adviezen, zodat er inhoudelijke, uitvoerbare en gedragen voorstellen komen.
- Prijs: Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen. Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon.
- Prijs: In onderstaand vak vult u het uurtarief van de kandidaat in exclusief btw. Let op: In deze aanvraag geldt een maximumtarief van €130. Inschrijvingen met een hoger tarief zullen terzijde worden gelegd.
- Subgunningscriterium 1: CV en Motivatiebrief: Inschrijver dient een CV en Motivatiebrief te overleggen, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:
- Visie op de verkeersveiligheidsopgave in drukke Nederlandse (fiets)steden en (de wijze van) het verbeteren van de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid.
- Ervaring met het zelfstandig uitvoeren van verkeers- en gedragsanalyses en het omzetten van de uitkomsten van deze analyses naar concrete en uitvoerbare verbetermaatregelen.
- Ervaring met het opzetten en aansturen van gedragscampagnes op het gebied van verkeersveiligheid.