Manager Projectbeheersing

Vervoerregio Amsterdam

Sluit op: 17 jan 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 20
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 17 januari 2025
Eind datum: 17 september 2025

Organisatie
Wij zijn een samenwerkingsverband van 14 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan de meest innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Werken bij de Vervoerregio betekent hét verschil kunnen maken in de OV-keten in de Amsterdamse regio. Bij alles dat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van mobiliteit, de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Amsterdam. Wil jij dat ook? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Opdracht
In de ZaanIJ-corridor is al enige tijd een enorme transformatie gaande. Diverse gebieden waar van oudsher alleen bedrijven en havenactiviteit was, worden omgezet naar gemengde woon-werk wijken. In de groeiende corridor is plek voor meer dan 50.000 extra woningen en ca. 65.000 arbeidsplaatsen. Door deze ontwikkeling groeien Amsterdam en Zaanstad steeds meer naar elkaar toe en vormt zich één stedelijk gebied en daily urban system, waar wonen en werken samengaan. De druk op het aanwezige mobiliteitssysteem neemt toe en de huidige woningbouwontwikkeling zorgt ervoor dat het systeem al op korte termijn zal vastlopen. Een systeemsprong van het OV tussen Zaandam en Amsterdam is een noodzakelijke randvoorwaarde voor de woningbouw en groei in aantal arbeidsplaatsen in het gebied.

Planstudiefase opgestart
In opdracht van de vier samenwerkende organisaties is de planstudiefase opgestart om te komen tot een plan van aanpak met de verwachting dat dit zo’n circa 2,5 jaar zal duren. Met een plan van aanpak als vertrekpunt wordt gewerkt aan het zo snel mogelijk komen tot de voorkeursoplossing waarbij R-net Metrobus no-regret is. Voor de planstudiefase is gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij fase A zich o.a. richt op het invullen van de ontbrekende informatie voor Fase B. Het komen tot een voorlopige voorkeursoplossing en het bepalen en bestuurlijk vaststellen van het voorlopig voorkeurstracé. Na afloop van fase A is een go/no go moment gepland alvorens door te gaan met fase B. Fase B richt zich o.a. op de variantenstudie als input voor het schetsontwerp van het definitieve voorkeurstracé. Het doel is om aan het einde van de Planstudiefase B een definitief tracé vast te stellen. Fase B wordt uiterlijk in de eerste helft van 2026 afgerond met een schetsontwerp en een vast te stellen definitief tracé.

Projectorganisatie: IPM-team zorgt voor sturing
De projectorganisatie is opgericht als IPM-team. Het is een opstartend project met een aanverwant groeiend team waarbinnen de kaders worden bepaald. Dit IPM-team is in deze fase verantwoordelijk voor de uitvoering van het project en is daarbij op zoek naar een Manager Projectbeheersing. Als Manager Projectbeheersing maak je samen met de andere IPM-rollen (Technisch Manager, Omgevingsmanager en Projectleider) onderdeel uit van een kernteam, die verantwoordelijk is voor het projectresultaat en verantwoording aflegt aan de Ambtelijk Opdrachtgevers. In dit kernteam vormen openheid, realisme, vertrouwen, zorgvuldigheid, maatschappelijk bewustzijn, bestuurlijke sensitiviteit en inclusiviteit belangrijke waarden voor de samenwerking.

Functieprofiel
Als Manager Projectbeheersing HOV ZaanIJ wordt van je verwacht dat je een proactieve houding hebt en snel kunt schakelen indien nodig. Deze functie is een belangrijke schakel bij het behalen van projectdoelstellingen en het resultaat van het project. Gegeven de grote scope en verschillende belangen en processen zijn we op zoek naar een ervaren Manager Projectbeheersing die zich inhoudelijk bezighoudt met financiën, planning en proces. Hiervoor ben je het aanspreekpunt binnen het IPM-team.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als manager Projectbeheersing bij complexe infrastructurele of civiele projecten.
  • Aantoonbare werkervaring met het beheersen van projectaspecten volgens het GROTIK-principe en deze expliciet hebben toegepast bij infrastructurele projecten (geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV).
  • Aantoonbare ervaring met het opstellen, beheren en optimaliseren van projectplanningen, risicodossiers en financiële rapportages binnen projecten met bestuurlijke stakeholders.
  • Aantoonbare werkervaring met het functioneren in een IPM-team en aantoonbare ervaring met samenwerking tussen publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies en vervoerregio’s.

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring als planner bij complexe civiele projecten (uitvoering en/of voorbereiding).
  • Aantoonbare werkervaring als risicomanager bij complexe civiele projecten (uitvoering en/of voorbereiding).
  • Aantoonbare ervaring in aansturing van experts (financieel, planning, risico’s, kwaliteit).
  • Aantoonbare communicatieve vaardigheden in zowel Nederlands als Engels, inclusief het opstellen van heldere en gestructureerde voortgangsrapportages (geef hiervan een voorbeeld in het CV).
  • Kandidaat is beschikbaar voor een contract van 16 tot 20 uur per week.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx