Projectleider, implementeren huisvestingsvergunning middeldure huurwoningen en wet betaalbare huur

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 28 jan 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 28 januari 2025
Eind datum: 31 augustus 2025

Opdrachtomschrijving
Dit project wordt gerealiseerd door een tijdelijke organisatie, de projectorganisatie. De projectleider is verantwoordelijk (namens de opdrachtgever) voor de aansturing van het project, binnen de kaders die hiervoor gesteld zijn. Hierover legt hij/zij periodiek verantwoording af richting de opdrachtgever. Daar waar nodig escaleert hij/zij zaken richting de opdrachtgever. De projectleider is het centrale aanspreekpunt en ook het eerste aanspreekpunt voor de medewerkers in de dagelijkse projectorganisatie. Binnen dit project is een projectteam opgezet dat bestaat uit een combinatie van medewerkers uit verschillende teams van de Directie Wonen. Daarnaast is er een stuurgroep ingericht welke als belangrijkste taak heeft het vervullen van een initiërende, signalerende en op doelstellingen bijsturende rol ten aanzien van een project. Deze taak kan nader worden omschreven als het regelmatig beoordelen van het projectresultaat, de projectdoelstelling en de projectrisico’s aan de hand van rapportages.

Als projectleider ben je verantwoordelijk voor:

  • De planning van het project
  • De begroting van het project
  • De voortgang van het project
  • Het aansturen/coördineren van het projectteam
  • De communicatie naar stakeholders en het versterken van de samenwerking
  • Het voorbereiden en voorzitten van het projectteam en de stuurgroep

Bestanddelen van de opdracht
Amsterdam zet in op een betere positie op de huurmarkt voor middeninkomens. Zo is in de Amsterdamse Aanpak Volkshuisvesting (AAV) vastgelegd dat de middeldure huurvoorraad beschermd wordt en toeneemt ten opzichte van 2021. Ook zet Amsterdam erop in dat rechten van huurders beter beschermd worden door invoering en handhaving van de Wet betaalbare huur. Met de inwerkingtreding van Wet betaalbare huur, geldt er een maximale huur voor middeldure huurwoningen. Om te zorgen dat deze woningen ook verhuurd worden aan huishoudens met een middeninkomen zal de huisvestingsvergunningsplicht voor de categorie middelduur per 1 januari 2025 vastgelegd worden in de Huisvestingsverordening. De huisvestingsvergunning gaat na inwerkingtreding ook voor huurwoningen in de bestaande voorraad tot en met 186 punten volgens het woningwaarderingsstelsel of een huur tot €1.123,13 gelden.

Concreet betekent dit:
De gemeente gaat een huisvestingsvergunning verlenen voor middeldure huurwoningen in de bestaande voorraad, waarbij bij aanvang het inkomen van de huurder wordt getoetst zodat deze woningen worden toegewezen aan middeninkomens. Ook kan er gehandhaafd worden in het geval niet aan deze regels wordt voldaan.

Op te leveren resultaat
Projectopdracht: implementeren huisvestingsvergunning voor middeldure huurwoningen en Wet betaalbare huur.

De projectleider is verantwoordelijk voor 2 sporen:

  • Vormgeven van de handhaving op de huurprijs (Wet Betaalbare Huur)
  • Implementatie van de huisvestingsvergunning middenhuur

Doelstellingen:

  • Doelstelling 1: Het implementeren van toezicht en handhaving op de huurprijs/huurprijsverhoging, in 2025 verder uitwerken proactieve handhaving. Streefdatum 1 juli 2025.
  • Doelstelling 2: Het implementeren van een huisvestingsvergunning middenhuur voor de private verhuursector, streefdatum 1 juli 2025.
  • Doelstelling 3: Het implementeren van toezicht & handhaving op de huisvestingsvergunningen (zowel laag/sociaal als middensegment). Streefdatum 1 juli 2025.

Afstemming
Maandelijkse afstemming met opdrachtgever.

Middelen

  • Toegang Gebouwen
  • Toegang Systemen
  • Verder gebruik van eigen middelen

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Momenteel staat het onderwerp Wonen veel in de belangstelling. De directie Wonen houdt zich bezig met beleid, uitvoering en handhaving om wonen in een ongedeeld Amsterdam mogelijk te maken. De druk op de woningmarkt is groot, wat de nodige uitdagingen met zich mee brengt. Wonen is een dynamische organisatie waar men zich bezighoudt met een uiteenlopend aantal onderwerpen. Er wordt gewerkt aan het huisvesten van verschillende groepen evenals het vergroten van de mogelijkheden voor deze groepen (bijvoorbeeld ouderen, statushouders, jongeren, middeninkomens en leraren). Er worden afspraken gemaakt met de corporaties en particuliere verhuurders, er wordt veelvuldig onderzoek gedaan en indien nodig wordt actief gehandhaafd om illegale woonsituaties, zoals toeristische verhuur, overbewoning of leegstand te beperken. De kwaliteit van het bestaande aanbod wordt gemonitord en waar mogelijk wordt ingezet op duurzaamheid. Missie: Goed wonen in een ongedeelde stad.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare en tevens praktijkgerichte ervaring met het begeleiden van veranderprojecten op het gebied van organisatie, processen en systemen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring bij een G4 gemeente, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring op het gebied van Wonen en in het bijzonder onze systemen (o.a. AZA-systeem). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.

Wensen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare werkervaring met het leiden en realiseren van complexe projecten binnen zowel publieke als private organisaties. Het aantal jaren ervaring dient duidelijk te blijken uit het cv.
    • Meer dan 8 jaar
    • Meer dan 5 jaar
    • Meer dan 3 jaar
    • Meer dan 1 jaar
    • Minder dan 1 jaar

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx