Wij hebben voor de ondersteuning aan onze inwoners tijdelijk extra capaciteit van integraal schuldhulpverleners nodig.
Je zult voor zowel Kampen als Deventer/Olst-Wijhe inwoners gaan werken, waarbij één medewerker als hoofdlocatie Kampen krijgt en de ander Deventer als uitvalsbasis. Je bent hierbij flexibel inzetbaar.
Jouw werk
Je ondersteunt mensen die financiële zorgen (en vaak problematische schulden) hebben en daar niet zelfstandig een oplossing voor kunnen vinden. Door het oplossen of beheersbaar maken van schuldenproblematiek geef je ze weer mogelijkheden om echt mee te doen. Je hebt je eigen caseload en je voert intake- en begeleidingsgesprekken waarin je samen met de klant oplossingen onderzoekt en ondersteuning biedt. Samen breng je de actuele situatie in kaart en maak je een concreet plan van aanpak waarin je beschrijft hoe je toewerkt naar de gewenste (financiële) situatie. Je werkt hierbij vanuit het principe van stress-sensitieve dienstverlening.
Is er sprake van schulden, dan breng je deze in beeld, ga je op zoek naar de oorzaken en maak je een plan om herhaling te voorkomen. Je geeft voorlichting en advies over financiële voorzieningen die je klant kunnen helpen. Bij andere problemen begeleid je de klant naar gespecialiseerde instellingen. Is het nodig, handel je een crisissituatie af.
Je adviseert over de afstemming van inkomsten en uitgaven, treft preventieve maatregelen om recidive te voorkomen en helpt de klant bij het nakomen van gemaakte afspraken. Je begeleidt cliënten gedurende het msnp- of WSNP traject en zet eventueel moratorium of dwangakkoord in.
Het team
Het BAD is dé professionele organisatie voor vakkundige, onafhankelijke en objectieve budgetvoorlichting, hulp bij het voorkomen, structureel oplossen en beheersbaar maken van geldzorgen én sociale kredietverstrekking in Deventer. Bij het BAD werken ca. 60 mensen in verschillende functiegroepen (preventie & vroegsignalering, stabilisatie & schuldregeling, budgetbeheer, administratie, WSNP-bewind, Kredietbank en ondersteuning aan gedupeerden van de Toeslagenaffaire).
Eisen
- Minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding en/of een toelichting in het cv.
- Minimaal 3 jaar ervaring als schuldhulpverlener binnen een gemeente.
- Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan. Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid door de leverancier is ingevuld, wordt de opdracht per direct beëindigd en komt alle mogelijke schade voor rekening en risico van leverancier.
Wensen
- Een afgeronde opleiding HBO-MWD, HBO-SJD, HBO social work.
- Ervaring op het gebied van stress-sensitieve gespreksvoering of motiverende gespreksvoering.
- Bekend met de gedragscode schuldregeling NVVK, relevante wetgeving en het sociale zekerheidsstelsel.
- Systeemkennis van Allegro.
- De kandidaat beschikt over onderstaande competenties (zie omschrijving van de functie). Dit wordt getoetst in een persoonlijk gesprek:
- Je hebt oog voor de specifieke problematiek van onze klanten, maar weet die te combineren met een zakelijke instelling.
- Je durft zelfstandig beslissingen en initiatieven te nemen en beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden en kunt overzichtelijk rapporteren.
- Je bent een teamplayer die binnen de eigen caseload in staat is om zelfstandig te werken en je werkvoorraad bewaakt.
- Je bent een leuke collega met gevoel voor humor.
- Je houdt je actief op de hoogte van actuele ontwikkelingen op ons vakgebied en levert vanuit je kennis en ervaring een bijdrage aan het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening.
- De gesprekken vinden plaats op 3 en 4 februari. Hier graag rekening mee houden.