Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over de Programma’s Verbinden Schuldendomein, Hersteloperatie Kindertoeslagen en Bestaanszekerheid
De hoofdambitie van VNG is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. De programma’s bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te implementeren binnen de gemeentelijke praktijk.
Als procesbegeleider Serviceblueprint maak je onderdeel uit van het programma Verbinden Schuldendomein. Gemeenten worden met het programma ondersteund om inwoners met financiële zorgen te helpen. Daarnaast werk je ook voor programma’s die in het teken staan van bestaanszekerheid. Het accent ligt echter op het programma Verbinden Schuldendomein.
In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er een nieuw breed programma gestart. Het nieuwe programma bestaat uit verschillende deelprojecten. Zo is er een deelproject dat zich richt op de borging van de vier wetten, op preventie (financiële educatie en life events) van schulden bij jongeren, op ondernemers met financiële zorgen en maakt ook het versterken van de informele infrastructuur deel uit van het programma. Het programma werkt nauw samen met het programma hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten, dat gemeenten ondersteunt bij het helpen van ouders die zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders worden ondersteund op vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het programma ondersteunt gemeenten met producten als handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.
Omschrijving van de opdracht
In de rol procesbegeleider Serviceblueprint ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema’s (schulden, hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten en bestaanszekerheid). Dat doe je door Serviceblueprints (SBP’s) op te stellen en uit te werken. Ook ondersteun je het team van procesbegeleiders met het ontwikkelen van klantreizen met de SBP-methode, zodat deze kunnen worden opgenomen in de routekaart Financiële Zorgen.
Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch- en operationeel niveau binnen het schuldendomein, de hersteloperatie kinderopvangtoeslag, of bestaanszekerheid.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Je organiseert sessies met gemeenten om input op te halen voor de SBP’s;
- Je stelt SBP’s op en werkt deze uit;
- Je vertaalt deze SBP’s naar concrete input voor de routekaart Financiële Zorgen;
- Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
- Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten op het gebied van de routekaart Financiële Zorgen die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten;
- Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;
- Je monitort de voortgang van de uitwerkingen van de SBP’s en de vertaling naar de routekaart.
Resultaat van de opdracht
Ondersteuning door de procesbegeleider Serviceblueprint moet ertoe leiden dat:
- De producten (handreikingen, factsheets, etc.) van kwalitatief hoog niveau zijn ontwikkeld en up to date zijn;
- Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële Zorgen;
- De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning hoog is.
Eisen
- Aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag;
- WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau;
- Door inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’;
- Een afgeronde HBO of WO opleiding;
- Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein;
- Minimaal vijf jaar aantoonbare ervaring met opstellen en uitwerken van Serviceblueprints (SBP’s);
- Aantoonbare kennis uit opdrachten inzake het opstellen en uitwerken van SBP’s.
Wensen
- Kennis van (werk)processen bij gemeenten (toelichting in CV of motivatie);
- Aantoonbare ervaring met samenwerken met minimaal 2 Rijksoverheden binnen een programma of uitvoeringstraject;
- In de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel);
- Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvormings)processen;
- Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke beleidsterreinen schulden en bestaanszekerheid (bijvoorbeeld preventie, de wetten en - het opschalen van - interventies). Licht dit toe aan de hand van twee voorbeelden in de motivatiebrief.