Senior juridisch adviseur fysieke leefomgeving

Gemeente Haaksbergen

Verlopen op: 3 feb 2025 om 17:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Overijssel
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 17 februari 2025
Eind datum: 16 augustus 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Wie zijn we
Gemeente Haaksbergen telt ongeveer 25.000 inwoners. De gemeenschap is actief en dynamisch. De gemeente heeft een uitgestrekt, 10.550 hectare groot buitengebied met een schitterend coulisselandschap en fraaie natuurgebieden. Haaksbergen ligt in de zuidoosthoek van Twente (provincie Overijssel) aan de Duitse grens.
Gemeente Haaksbergen heeft de ambitie een toekomstbestendige, zelfstandige netwerkgemeente te worden. Dit betekent dat Haaksbergen sterk inzet op het voeren van de eigen regie, met de uitvoering zoveel mogelijk op afstand. Het doel naast de wettelijke opgaven is de “Visie Haaksbergen 2030” te realiseren.

Opdrachtomschrijving / Wat je gaat doen
Wil jij graag werken in een jong en dynamisch team? Vind jij het een uitdaging om jouw jonge collega’s op sleeptouw te nemen vanuit jouw inhoudelijke juridische kennis? En wil jij je graag vastbijten in complexe vraagstukken? Dan zoeken wij jou!

Jij hebt

  • Een brede kijk op juridische advisering bij een gemeente;
  • Gevoel voor de beleidsmatige insteek bij juridische vraagstukken in een politiek-bestuurlijk werkveld;
  • Kennis van Ruimtelijke Ontwikkeling en de Omgevingswet;
  • De competenties om vakkennis over te dragen en anderen coachend te helpen.

Wat ga je doen?
Als Juridisch Adviseur Fysieke Leefomgeving heb je de verantwoordelijkheid voor het verstrekken van gedegen juridisch advies en ondersteuning op het gebied van omgevingsrecht binnen de gemeente. Je speelt een belangrijke rol in het beleidsontwikkelings- en besluitvormingsproces. Je draagt bij aan rechtmatige en transparante beleidsvorming.
Je adviseert als tweedelijns adviseur. Denk hierbij aan advisering op diverse onderwerpen van het ruimtelijk omgevingsrecht en het helpen opstellen van beleidsnotities. Je vertegenwoordigt de gemeente in vooroverleg situaties, omgevingsdialogen en (hoger) beroepsprocedures. Je signaleert interne en externe ontwikkelingen en vertaalt deze in je vakgebied. Je bent een volwaardig sparringpartner voor de collega’s binnen Juridische Zaken en biedt vakinhoudelijke ondersteuning aan de juridisch medewerkers.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over een afgeronde juridische opleiding op HBO-niveau.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar juridische werkervaring in een gemeentelijke setting.
  • De kandidaat heeft kennis van het omgevingsrecht. Dit moet duidelijk zichtbaar zijn op het cv.

Wensen

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek:
    • Je hebt een kritische blik en je kunt uitstekend risico’s beoordelen en belangen afwegen.
    • Je bent klantgericht, oplossingsgericht, flexibel en communicatief vaardig.
    • Je beschikt over goede uitdrukkingsvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
    • Je bent oplossingsgericht en communicatief vaardig.
    • Je krijgt er energie van om collega’s het vak te leren.
  • De kandidaat beschikt over een afgeronde juridische opleiding op WO-niveau.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar juridische werkervaring in een gemeentelijke setting.
Deze opdracht is verlopen.