Organisatie
Gemeente Houten is onderdeel van de stadsregio Utrecht en de laatste decennia volop in ontwikkeling. Van een dorp van 7.000 inwoners in 1975 groeide Houten uit tot een middelgrote stad van ruim 50.000 inwoners. Stedelijk van karakter in het centrum en dorps in de mooie en rustige woonwijken en de drie kleine kernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal. Behalve dat Houten mooi, groen, veilig en landelijk gelegen is, kent de gemeente ook veel sociale, culturele en economische activiteit. Deze kenmerken vormen samen de kracht en de kwaliteit van Houten. Houten wil verder groeien volgens het Houtens DNA en heeft ambitie om tot 2040 nog 4.750 woningen bij te bouwen.
Dat maakt ook dat wij als organisatie goed zijn in het combineren van denken en doen. Schouders eronder en aan de slag is ons motto. In korte tijd kunnen we goede resultaten boeken. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpen ons in het realiseren van onze ambities. We zoeken hiervoor actief de samenwerking met elkaar, collega’s, inwoners, ondernemers en partners. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De platte structuur van de organisatie, met 13 samenwerkende teams, en in totaal zo’n 350 medewerkers geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.
Binnen het team Ruimtelijke Projecten wordt met circa 20 medewerkers gewerkt aan het opstellen van gebiedsvisies en de realisatie van diverse ruimtelijke projecten in de gemeente Houten. Voor dit team zijn wij op zoek naar een projectmanager gebiedsontwikkeling.
Opdracht
Als projectmanager gebiedsontwikkeling houd je je bezig met:
- Plan- en gebiedsontwikkeling uit het Programma Bouwen voor Houten
- De uitwerking van de door de raad aangeduide prioritaire locaties (motie 120 Blijven bouwen) voor woningbouw naar kavelpaspoorten
- Het uitwerken van projectplannen en kavelpaspoorten voor het gebied Centrum, Molenzoom en Koppeling (een gebied binnen de Houtense Rondweg waar de ambitie is om 1.500 woningen te bouwen)
- Het identificeren van kansen voor het behalen van andere gemeentelijke ambities in de betreffende gebieden
- Het communiceren met ontwikkelaars
- Het participeren met inwoners
- Het adviseren van bestuur (portefeuillehouder(s), college en raad)
- Het beoordelen van plannen van ontwikkelaars
- Het verbinden met collega’s van verschillende disciplines
In deze functie heb je zowel contacten met externen (ontwikkelaars, adviseurs, samenwerkingspartners) als internen (bestuur, directie, teammanagers, programmamanagers, gebiedsmanagers, specialistische adviseurs).
Belangrijk is dat de projectmanager zelfstandig de afstemming met / advisering aan het bestuur (portefeuillehouder, college en gemeenteraad) kan vormgeven.
Competenties
Als ervaren projectmanager:
- Kan je moeiteloos schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau binnen de gebiedsontwikkeling
- Ben je een integraal denker en werker, die de verschillende belangen snel en goed in kaart kan brengen en kan afwegen
- Ben je erop gefocust hoe dingen mogelijk gemaakt kunnen worden en resultaten kunnen worden geboekt
- Kan je goed overzicht houden over het eigen werkpakket met een veelheid aan grote en kleine taken en belangen, waarin zich doorlopend nieuwe wendingen voordoen
- Ben je omgevingsbewust en heb je gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen
- Ben je gericht op verbinden, samenwerken en communiceren
- Leg je snel (nieuwe) contacten, heb je een goed netwerk, en kun je goed onderhandelen
Eisen
- ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
- Een afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met projectmanagement/projectleiding in complexe gebiedsontwikkeling binnen een gemeente;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar in een politiek bestuurlijke context (overheidsorganisatie of aantoonbare advisering aan een overheidsorganisatie in dossiers met politiek-bestuurlijke relevantie);
Wensen
- Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider gebiedsontwikkeling binnen een gemeente;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met participatieprocessen binnen een gemeente;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met iteratieve processen binnen een gemeente;
- Aantoonbare werkervaring met het opstellen van kavelpaspoorten (benoem dit duidelijk in het cv);