Budgetcoach Financieel Ontzorgen
Gemeente Breda zoekt een ervaren professional met kennis van Budgetcoaching met statushouders en die ervaring heeft met het begeleiden en wegwijs maken van deze doelgroep. Dit met als doel dat zij zo mogelijk zelfstandig hun financiën kunnen beheren.
Inclusiviteit en ondersteuning
Gemeente Breda is een inclusieve gemeente. De gemeente Breda wil nieuwe inwoners, statushouders graag verwelkomen. Wij helpen inwoners als ze (tijdelijk) geen of weinig inkomen hebben en begeleiden mensen met een uitkering naar werk en streven en helpen met het (indien mogelijk) financieel zelfstandig worden. Hierbij gaan we uit van ieders eigen kracht en zorgen ervoor dat iedereen op een eigen manier mee kan doen, we hebben oog voor de mensen en de ontwikkeling.
Achtergrond van de opdracht
Gemeente Breda heeft ingezet op dienstverlening met betrekking tot inburgering en het financieel ontzorgen van statushouders, daarvoor zetten wij een budgetcoach in om deze groep inwoners een zo goed mogelijke financiële start te geven in Breda. We willen tijdelijke externe expertise inhuren qua budgetcoaching. Er dient te worden gecoacht naar zelfredzaamheid van de inwoner.
Werkzaamheden
- Het proces van aanvragen stroomlijnen en toetsen op grond van wet- en regelgeving.
- Ervoor zorgdragen dat het hele proces goed verloopt, dat wil zeggen dat het proces van aanvraag, dossiervorming, intakegesprek en de coaching- en herbeoordelingsgesprekken wordt gemonitord en waar nodig bijgestuurd.
- Het coachen (kennisoverdracht) van inwoners op ‘het financieel redzaam maken’ van klanten, waarbij door de Budgetcoach B beoordeeld en getoetst wordt op juistheid, volledigheid en rechtmatigheid en mate van zelfredzaamheid.
- Het opstellen van een adviesplan met als doel financiële zelfredzaamheid van de doelgroep.
- Het opstellen van een advies en/of een trajectplan/plan van aanpak met als doel financiële zelfredzaamheid van de klant.
- Het evalueren van de gemaakte afspraken met de opdrachtgever en indien nodig bijsturen.
De opdracht
- Kandidaat en opdrachtgever streven ernaar de dossiers binnen maximaal 8 maanden (uiterlijk 31-12-2025) af te ronden en te beoordelen op de mate van zelfredzaamheid.
- Dossiers die langer lopen dan deze termijn dienen te worden afgesloten of overgedragen aan Budgetbeheer.
- ZZP’er coacht de inwoner waar mogelijk naar zelfredzaamheid binnen 6 maanden na de start en past daar een eigen ontwikkelde methodiek voor toe.
- Openstaande dossiers per 31-12-2025 worden overgedragen aan een interne collega.
- Stelt een advies dan wel plan van aanpak op voor elke inwoner binnen 2 maanden na instroom.
- Pakt minimaal 10 en maximaal 20 nieuwe inwoners per maand op, afhankelijk van de instroom.
- Evalueert minimaal een keer per maand instroom, doorstroom en uitstroom met de opdrachtgever.
- Bestaande klanten worden minimaal 1 keer per maand gesproken.
Rapportage en advies
- Kandidaat legt de acties voor de budgetcoaching afzonderlijk vast in een plan van aanpak.
- Kandidaat maakt maandelijkse rapportages en adviesplannen.
- Via maandelijkse rapportages vindt verantwoording plaats over invulling, acties, resultaten en vervolgacties.
- 1-op-1 overleg tussen kandidaat en opdrachtgever.
Risico
Indien de opdrachtgever van mening is dat de resultaten niet of onvoldoende zijn gerealiseerd op 31 december 2025, dan biedt de opdrachtgever een redelijke hersteltermijn. De werkzaamheden na 31 december 2025 zijn voor eigen tijd en financieel risico van opdrachtnemer. Indien er geen herstelwerkzaamheden plaatsvinden, kan de laatste factuur worden aangehouden totdat herstel heeft plaatsgevonden.
Eisen
- Voor de inzet van zzp’ers heeft gemeente Breda een contract met Haert BV (onderdeel van Driessen). Zij verzorgen het zzp-contractmanagement. Haert BV gaat namens de gemeente Breda het contract met de zzp'er aan. De zzp'er registreert uren in Flex West-Brabant en stuurt de factuur naar Haert BV. Met uw inschrijving verklaart u akkoord te zijn met dit contractmanagement.
- Kandidaat heeft minimaal een afgeronde mbo-opleiding, aantoonbaar in het cv.
- Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als Budgetcoach Financieel Ontzorgen Statushouders, aantoonbaar in het cv.
- Kandidaat heeft ervaring met Suite en Allegro, aantoonbaar in het cv.
- Kandidaat spreekt naast Nederlands en Engels ook Arabisch, aantoonbaar in het cv.
- Kandidaat heeft aantoonbare kennis van Budgetbeheer en Budgetcoaching en kennis van Pw-uitkeringen en toeslagen. Ervaring met samenwerking met Vluchtelingenwerk, aantoonbaar in het cv.
- De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het bezoldigingsmaximum voor 2025 is € 246.000. De eerste twaalf maanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan € 32.700 per maand voor de eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor de volgende zes maanden. Het maximumuurtarief bedraagt € 235. Bevestigt u dat het gehanteerde tarief deze norm niet overschrijdt? Bij overschrijding is de opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.
Wensen
- Kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring als Budgetcoach Financieel Ontzorgen, aantoonbaar in het cv.
- Het cv bevat relevante referenties met betrekking tot de opdracht (inclusief contactgegevens).
- Kandidaat beschikt over onderstaande competenties, te toetsen in een persoonlijk gesprek:
- Empathisch
- Kan eigen werk organiseren
- Stressbestendig
- Flexibel
- De precieze datum voor persoonlijke gesprekken wordt later bekendgemaakt, waarschijnlijk in de vierde week van maart 2025. Wij verzoeken u hier alvast rekening mee te houden.