Specialist datamigratie (vervanging infrastructuur stadsarchief)

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 31 mrt 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 140
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 31 maart 2025
Eind datum: 31 december 2025

Opdrachtomschrijving
Deze opdracht vindt plaats als onderdeel van de vervanging van de digitale infrastructuur van het Stadsarchief. Het doel van de opdracht betreft het migreren van een aantal metadata en data bronnen uit de oude situatie (Oracle en Stadsarchief Voorportaal) naar de nieuwe op OAIS gebaseerde infrastructuur met Records in Contexts (RiC-O) als leidende metadata standaard. Het resultaat van de opdracht is de volledige, gecontroleerde migratie van alle bronnen naar de nieuwe omgeving (Archivmatica / Nexus), inclusief de levering aan de nieuwe Raadpleegomgeving van het Stadsarchief (archief.amsterdam).

Inhoud
Het gaat om de volgende bronnen die integraal gemigreerd en gecontroleerd moeten worden:

  • Bibliotheek
  • AV
  • Beeldmateriaal Maria Austria Instituut
  • BWT en WABO Bouwdossiers
  • Erfpachtdossiers
  • Bodemdossiers
  • Noord-Zuidlijn archief
  • Andreas 1 (raadsbesluiten)
  • Genealogische indexen Weesp

De uitvoering vindt plaats in de periode april – december 2025, waarbij uiterlijk 31 december alle migraties voltooid moeten zijn.

Resultaten
Fase 1
In de eerste fase die van april tot oktober loopt worden alle te migreren bronnen vanuit het Stadsarchief Voorportaal en een Oracle omgeving geanalyseerd, getransformeerd en geïmporteerd in de nieuwe infrastructuur (Archivmatica en Memorix Nexus).

Resultaten:

  • Een analyserapport van elke te migreren bron met daarin minimaal vermeld de aangetroffen bronstandaard, het aantal te migreren records en een prognose van de complexiteit van de migratie;
  • Een plan van aanpak voor elke bron verwerkt in het project Kanban met selectie, transformatie en import van de gegevens;
  • Migratie van alle bronnen naar de doelstandaard (Records in Contexts / RiC-O);
  • Import van het resultaat uit de migratie in de nieuwe infrastructuur (Archivmatica / Memorix Nexus).

Fase 2
In deze fase die van november tot het einde van december loopt worden in samenwerking met de inhoudelijk specialisten van het Stadsarchief alle migraties gecontroleerd en vindt waar nodig finetuning plaats. Tenslotte worden de gegevens aangeboden in de Raadpleegomgeving van het Stadsarchief.

Resultaten:

  • Een controleverslag per bron waarbij op volledigheid en juistheid is gecontroleerd;
  • Waar nodig aanpassingen aan de gemigreerde bronnen zodat aansluiting op de Raadpleegomgeving (archief.amsterdam) mogelijk wordt;
  • Beschikbaarstelling van alle gemigreerde bronnen via de Raadpleegomgeving archief.amsterdam (uitgesloten zijn records met een beperking op de openbaarheid).

Werkwijze
De uitvoering wordt technisch gefaciliteerd door het Stadsarchief en in de uitvoering ondersteund met inhoudelijke kennis van medewerkers van het Stadsarchief overbrengingsteam. De uitvoering vindt plaats ondersteund met een Kanban met prioritering voor alle brontypen. Het Stadsarchief levert het in Nexus toegepaste Stadsarchief metadata model (gebaseerd op Records in Contexts). De uitvoering vindt zelfstandig plaats en kan op afstand worden uitgevoerd. Werktijden worden in overleg met het Stadsarchief afgesproken.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdracht wordt uitgevoerd in de afdeling Toegankelijkheid en Digitale Innovatie in een team van gedreven inhoudelijk en technisch specialisten. Deze afdeling heeft als doel de geschiedenis van Amsterdam doorzoekbaar te maken en digitale informatie voor morgen te borgen. Ook draagt de afdeling verantwoordelijkheid over de digitale infrastructuur van het Stadsarchief. De opdracht start 1 maart, op basis van een sollicitatiegesprek dat in februari met het hoofd van de afdeling en een technisch medewerker wordt gepland.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat, worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden, kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Werk- en denkniveau: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met complexe migratieprojecten. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met alle in de archiefsector toegepaste metadata standaarden, met minimaal: ISAD(G), EAD, TMLO, MDTO en specifiek RiC-O. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met projectuitvoering in een complexe organisatie. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met RESTful API's. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.

Wensen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft affiniteit met de geschiedenis van Amsterdam. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met de in de archiefsector toegepaste collectiebeheersystemen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx