Afdeling & opdracht
De afdeling Stadsbeheer & Realisatie van de gemeente Delft zoekt een kwartiermaker die de huidige functies van adviseur afvalinzameling en adviseur schoon uitvoert én - on the job - samenvoegt tot één nieuwe functie adviseur Afvalinzameling & Schoon en daar inhoud en invulling aan geeft. Het zijn nu twee aparte functies binnen de subafdeling Gebiedsbeheer, die op verschillende wijze worden ingevuld. De kwartiermaker is direct verantwoordelijk voor de huidige werkzaamheden van de functie adviseur afvalinzameling. Deze functie is momenteel vacant en projecten vanuit het nieuwe beleid zijn in uitvoering. De werkzaamheden van de adviseur schoon kunnen geleidelijk worden overgenomen.
Adviseur Afvalinzameling
Het zwaartepunt van deze opdracht betreft het onderdeel afvalinzameling. Je hebt inhoudelijke kennis van de gemeentelijke afvalinzameling. Je hebt kijk op de inzameling van met name huishoudelijk afval, de te behalen afvalscheidingsdoelstellingen en inzameling van grondstoffen (recycling). Je voert als opdrachtgever het contractmanagement op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) die jaarlijks wordt afgesloten met de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Avalex. Zij verzorgen de afvalinzameling en afvalverwerking. Je stelt als contractmanager kritische vragen en onderhoudt ambtelijke banden met andere gemeenten binnen het collectief van Avalex. Je adviseert de portefeuillehouder, hebt inzicht in de financiën van het gesloten circuit (GC) Afval en levert input bij gebiedsontwikkelingen en (nieuwbouw-)projecten. Je bent projectleider bij de uitvoering van het nieuwe afvalbeleid ‘Grip op Delfts afval’, vastgesteld op 13 juni 2024.
Adviseur Schoon
De adviesrol van het onderdeel schoon neem je geleidelijk over van een van de gebiedsbeheerders. Samen met hen stel je kaders en uitgangspunten op voor een schone en leefbare openbare ruimte. Je coördineert het Plan van Aanpak (PvA) Schoon, waarvan de uitvoering grotendeels bij de gebieds- en wijkbeheerders ligt. Projecten worden deels gefinancierd uit de SUP-vergoeding en de prullenbakkenvergoeding vanuit Verpact. Je adviseert de portefeuillehouder, beantwoordt bestuurlijke vragen en stemt deze af met de gebiedsbeheerders.
Aanleiding
De wens is om de twee huidige functies samen te voegen tot één functie: adviseur Afvalinzameling & Schoon. Daarbij ligt de nadruk op het vastleggen van de taken en verantwoordelijkheden van de adviseur afvalinzameling. Het doel is een optimale samenwerking en efficiënte werkwijze voor afvalbeleid en -inzameling. Er is behoefte aan een adviseur Schoon die de regie pakt en kaders opstelt.
Opdrachtomschrijving
Je voegt binnen de subafdeling Gebiedsbeheer de functies van adviseur afvalinzameling en schoon samen. Tijdens deze transitie vervul je direct de rol van adviseur afvalinzameling. De functie van adviseur schoon neem je geleidelijk over. Je maakt inzichtelijk welke taken en verantwoordelijkheden bij de nieuwe functie horen, hoe deze zich verhouden tot andere functies, en werkt dit uit in een voorstel inclusief functieomschrijving. Je voert de nieuwe functie tijdelijk uit en draagt deze over aan de vaste medewerker zodra deze is geworven.
Taken/werkzaamheden/jouw rol
1. Vervullen van de functie adviseur afvalinzameling:
- Uitvoering projecten uit ‘Grip op Delfts Afval’
- Ambtelijk opdrachtgeverschap en contractmanagement DVO Avalex
- Adviseren portefeuillehouder en beantwoorden bestuurlijke vragen
- Financieel inzicht en verantwoording gesloten circuit Reiniging
- Opstellen DVO 2026 en borgen budgetten
- Beantwoorden complexe meldingen en klachten
- Opstellen kaders voor een schone openbare ruimte
- Inbedding in beleid, beheerplannen en contracten
- Coördinatie PvA Schoon
- Opstellen meerjarenaanpak met taakverdeling
- Inzicht houden op SUP- en prullenbakkenvergoeding
- Beantwoorden complexe meldingen en klachten
- Functie-afbakening strategisch, tactisch en operationeel niveau
- Inzicht in taakverdeling t.o.v. collega’s gebieds- en wijkbeheer
- Opstellen functieomschrijving adviseur Afvalinzameling & Schoon
- Warme overdracht werkzaamheden aan vaste medewerker
Eisen
- Maximaal uurtarief: €120,- inclusief reis- en verblijfskosten en exclusief btw
- Competenties (blijkend uit stukken en gesprek):
- Sterke communicatieve vaardigheden en omgevingsbewuste aanpak
- Politiek sensitief
- Samenwerken
- Toegankelijk en verbindend
- Resultaatgerichtheid
- Strategisch denkvermogen, gecombineerd met daadkracht en overzicht
- Schakelen tussen rollen van adviseur, projectleider en beheerder
- Beschikbaarheid: minimaal 28 tot maximaal 36 uur per week vanaf 21 april 2025
- Vormvereiste: maximaal één kandidaat met één CV (max. 3 pagina’s) en motivatiebrief, voorzien van minimaal twee referenten
- Kennis en expertise (blijkend uit CV en motivatie):
- Minimaal afgeronde hbo-opleiding
- Minimaal 10 jaar werkervaring met huishoudelijk afvalbeleid, afvalprojecten, GR’s en contractmanagement
- Minimaal 5 jaar ervaring met schoontaken en zwerfafvalprojecten bij een gemeente
- Minimaal 10 jaar ervaring in soortgelijke rollen bij een gemeentelijke overheid
- Inzicht in rolverdeling binnen gemeentelijke organisaties
- Minimaal 5 samenwerkingspartners/contacten binnen sector huishoudelijke afvalinzameling
Wensen
- Motivatiebrief waarin de kandidaat ingaat op:
- Kennis en expertise (en aanvullende capaciteiten)
- Competenties (en aanvullende competenties)
- Geschiktheid voor deze opdracht
- Motivatie voor deelname aan deze aanvraag
- Hbo-opleiding in richting bestuurskunde, verandermanagement, afvalmanagement of facilitair
- Aantoonbare ervaring als beleidsmaker, adviseur en/of projectleider afvalinzameling & schoon of met uitvoering van projecten en contractmanagement bij GR’s
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met schoontaken en zwerfafvalprojecten bij een gemeentelijke overheid