Adviseur Bestuur en Beleid Openbare Ruimte

Gemeente Utrecht

Verlopen op: 13 sep 2024 om 09:00
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 20
Provincies: Utrecht
Segmenten: Ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 oktober 2024
Eind datum: 31 maart 2025

Wij werken bij de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR) aan een veilige en leefbare openbare ruimte voor onze inwoners en bezoekers.

Onze adviseur Bestuur en Beleid zorgt voor de beantwoording van bestuurlijke vragen en stemt daarvoor af met onze inhoudelijke specialisten die alles weten over het beheer van de openbare ruimte. Je werk bestaat o.a. uit het opstellen van raadsbrieven, afstemmen met de bestuursadviseurs en je zorgt dat waar nodig ook communicatie naar de wijkbureaus en bewoners plaatsvindt.

Als Adviseur Bestuur en Beleid ben je werkzaam onder aansturing van de teamleider Beleid & Programma. Dit team vormt met de teams Wegen, Constructies en Installaties de groep WCI. Je werkt nauw samen met assetmanagers en onze strategisch adviseur. De groep WCI is onderdeel van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR).

Goed om te weten: je vervangt een collega die met zwangerschapsverlof is.

Je taken zijn:

Je taken als Adviseur Bestuur en Beleid Openbare Ruimte zijn:

  • Het opstellen van raadsinformatiebrieven, stafnotities en andere communicatie van onze groep richting de wethouder, het college en de gemeenteraad.
  • Het beantwoorden van brieven van inwoners aan de wethouder en het beantwoorden van schriftelijke en mondelinge vragen van de raad aan het college.
  • Je geeft bestuurlijk advies of beleidsadvies.
  • Je coördineert of adviseert je collega’s over de te doorlopen processen.
  • Het afstemmen met assetmanagers, sr. adviseurs en de bestuursadviseurs van het college.
  • Jij helpt bij het schrijven van de stukken, waarbij technische vraagstukken zo worden opgeschreven dat dit voor leken ook te begrijpen is.
  • Je bewaakt en coördineert de voortgang van toezeggingen en moties aan het bestuur en de politiek.
  • Je bent beschikbaar om mede te ondersteunen en adviseren bij de (voorbereiding van) de raadsbehandelingen van de begrotingscyclus.
Jij hebt:
  • Minimaal een afgeronde HBO-opleiding.
  • Kennis van en minimaal 3 jaar relevante ervaring met bestuurlijke advisering in een, bij voorkeur grotere, ambtelijke organisatie.
  • Je hebt kennis van en ervaring met het werkveld openbare ruimte.
  • Je hoeft geen inhoudelijk specialist te zijn, maar je bent ondernemend genoeg om de juiste informatie op te halen en kritische vragen te stellen aan bijvoorbeeld de verantwoordelijke assetmanagers om het bestuur goed te kunnen informeren en adviseren.
  • Stevige en proactieve teamplayer met coördinerende kwaliteiten, die uitstekend kan samenwerken en kan netwerken.
  • Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden en politieke sensitiviteit.
  • Je kent of bent op de hoogte van de politieke/bestuurlijke context van Utrecht en je kent de processen om stukken aan een wethouder, het college of de raad voor te leggen (of neemt initiatief om die te leren kennen).
  • Je hebt enige politieke en bestuurlijke sensitiviteit en kan adviseren over het te doorlopen proces.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen:

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt minimaal een hbo-opleiding afgerond.
  • Dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer de bovenstaande informatie volledig is ingevuld.
  • Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie:
    • Naam organisatie:
    • Naam contactpersoon:
    • Afdeling en functie contactpersoon:
    • Telefoonnummer contactpersoon:

    Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

Wensen:

  • Beschrijf kort en bondig jouw ervaring met het werkveld openbare ruimte/assetmanagement in een vergelijkbare rol.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht, ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 A4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Voeg hier je CV toe.
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver.
  • Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit.
  • Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten.
  • Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
Deze opdracht is verlopen.