Sectorkader Crisisbeheersing
De sector Crisisbeheersing zorgt samen met haar ketenpartners (zoals politie, brandweer, gemeenten, zorginstellingen en Defensie) voor de hulpverlening voor, tijdens en na een crisis of ramp. Ook faciliteert de sector een goede onderlinge informatie-uitwisseling en adviseert het bestuur over risico’s en ontwikkelingen op het gebied van crisisbeheersing.
Functieomschrijving
In jouw rol als tijdelijk adviseur crisisbeheersing ontwikkel, onderzoek en evalueer je beleid en planvorming met betrekking tot nieuwe en potentiële risico’s en toekomstbestendige crisisbeheersing. We vragen vooral flexibiliteit en bereidheid om je in verschillende onderwerpen te verdiepen.
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste opdrachten zijn:
Onderzoek naar de organisatie bij langdurige crisis
- Kwetsbaarheden in beeld brengen binnen de bemensing van de langdurige crisisorganisatie versus reguliere dienstverlening van de VRGZ
- Beschrijving van verantwoordelijkheden
- Creëren van heldere kaders om ervoor te zorgen dat de continuïteit binnen de VRGZ en specifiek de sector crisisbeheersing (CB) niet bovenmatig onder druk komt te staan
Evaluatie van het beleidstrio
Eindresultaat: startdocument / (project)opdracht om te starten met (volgordelijk):
- Actualiseren van het Regionaal Risicoprofiel (2025)
- De tussenevaluatie van het Regionaal Beleidsplan (2026)
- De tussenevaluatie van het Regionaal Crisisplan (2025) / doorontwikkeling van de wendbare (flexibele) crisisorganisatie
Het laatste moet leiden tot een advies gericht op de verdere doorontwikkeling van de wendbare (flexibele) crisisorganisatie, op basis van opgedane ervaringen binnen de regio tijdens incidenten en oefeningen, door te leren van landelijke ontwikkelde concepten en 'best practices' van andere veiligheidsregio's.
Overige taken
- Signaleren van knelpunten en adviseren daarover aan het strategisch overleg crisisbeheersing
- Deelnemen aan regionale en landelijke netwerken
- Bijhouden van nieuwe ontwikkelingen binnen het werkveld en vertalen naar de regio
Eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 32-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure.
- Voeg een referentie (maximaal 1 A4) in PDF-formaat toe. Uit de referentie (niet ouder dan 5 jaar) blijkt dat de kandidaat beschikt over: het naar tevredenheid van opdrachtgever uitvoeren van een vergelijkbare opdracht van vergelijkbaar niveau en omvang.
- Kandidaat kan voor aanvang van de werkzaamheden een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) (van maximaal een half jaar oud) ten aanzien van de volgende functie/taakvelden overleggen: 1. Informatie.
- Voeg een CV van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit het CV blijkt dat de kandidaat aantoonbaar beschikt over:
- Een relevante afgeronde HBO/WO-opleiding (op verzoek van opdrachtgever aan te tonen met diploma's).
- Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie en context.
- Flexibiliteit, stressbestendigheid en besluitvaardigheid.
- Goede samenwerking en relatiebeheer.
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden.
- Handelen vanuit de kernwaarden: ‘vertrouwen, probleemoplossend en eigenaarschap’.
- Je bent op 10 maart 2025 beschikbaar voor een eventueel gesprek.
Wensen
- Voeg een motivatie toe (maximaal 2 A4 in PDF). De kandidaat beschikt over een heldere motivatie om deze opdracht uit te voeren. Wij vinden het belangrijk om te horen waarom deze opdracht jou aanspreekt en wat jij hieraan kan bijdragen. Wat zijn jouw belangrijke eigenschappen die deze opdracht tot een succes kunnen maken?
- De motivatie sluit uitstekend aan bij onze uitvraag (score 5)
- De motivatie sluit goed aan bij onze uitvraag (score 3)
- De motivatie sluit voldoende aan bij onze uitvraag (score 1)
- De motivatie is onvolledig en sluit niet of onvoldoende aan bij onze uitvraag (score 0)