Adviseur Interne controle

Gemeente Wijk bij Duurstede

Verlopen op: 23 sep 2024 om 09:00
Max. Uurtarief: 105
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 23 september 2024
Eind datum: 23 januari 2025

Organisatie

Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede: Groot genoeg om klein te blijven. Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.

Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Opdracht

Dit ga je doen. Je functie is heel veelzijdig: je hebt met veel collega’s contact, dwars door de hele organisatie heen. De ene dag ben je bezig met het actualiseren van de interne control plannen, werkprogramma’s en werkplannen. De andere dag hou je interviews, leg je procesbeschrijvingen vast en voer je interne controles uit. Hieronder een greep uit je werkzaamheden:

Rechtmatigheid
  • Je zet de benodigde organisatie en middelen voor de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording neer;
  • Je voert werkzaamheden uit voor de hele organisatie voor ondersteuning en toetsing om te komen tot een rechtmatigheidsverklaring;
  • Je verzorgt stukken ter agendering van de rechtmatigheidsverklaring in het college en de raad;
  • Je legt tussentijdse verantwoording af op bevindingen en proces in het kader van rechtmatigheid aan de directie en concern control.
Verbijzonderde interne controle (VIC)
  • Je stelt IC-jaarplannen en werkprogramma’s op, inclusief de VIC (verbijzonderde interne controle). Specifiek voor deze periode beoordelen en waar nodig verbeteren van huidige controleprogramma 2022-2024;
  • Je voert interne controles uit, met ondersteuning van de interne organisatie;
  • Controle en afstemming met specifieke verbonden partijen over de opzet, bestaan en werking van de AO/IC en de controle en vastlegging hierbij;
  • Je adviseert het management van afdelingen gevraagd en ongevraagd over mogelijke verbetering in processen en controles;
  • Je komt proactief met ideeën om van gegevensgerichte controle te komen naar procesgerichte controle;
  • Je maakt organisatiebreed risicoanalyses, trekt steekproeven en adviseert over de beheersbaarheid van de risico’s;
  • Je draagt zorg voor de interne controle rapportage en bent het dagelijkse aanspreekpunt voor de accountant bij de interim controle.
Overige controles en verbetertrajecten
  • Je zorgt voor het up-to-date houden van het normenkader en houdt dit in lijn met de overige procescontroles;
  • Beoordelen en actualiseren van financiële verordeningen;
  • Coördineren en ondersteunen bij het uitvoeren van 213a-onderzoeken (doelmatigheidsonderzoeken);
  • Vanuit de procescontrole leg je de link met gegevensbeheer en privacy en je monitort in samenwerking met de privacy officer het risicoprofiel.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als (adviseur) interne controle, accountant, businesscontroller of soortgelijke functie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in economische / financiële richting.

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur interne controle / accountant / businesscontroller binnen een gemeentelijke organisatie (45 punten);
  • Aantoonbare kennis van procesmanagement (omschrijf duidelijk in het cv) (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het gevraagd en ongevraagd adviseren van management over verbetering van de processen (omschrijf duidelijk in het cv) (25 punten);
  • Maximum uurtarief van € 105,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
  • Analytisch;
  • Hands-on mentaliteit;
  • Positief kritische instelling;
  • Teamplayer;
  • Schakelen tussen de diverse hiërarchische niveaus;
  • Communicatief vaardig (woord en geschrift).
Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen.
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd.
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde "Wensen te beoordelen door Flextender". De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek.
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde Wensen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek.
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender

Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals

1

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. Is hybride werken mogelijk: ja.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 25 september 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 24 september 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Deze opdracht is verlopen.