Ambtelijk Secretaris Ondernemingsraad FUMO

Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)

Verlopen op: 11 nov 2024 om 23:59
Max. Uurtarief: 75
Aantal uur per week: 5
Provincies: Friesland
Segmenten: Administratief Secretarieel

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 januari 2025
Eind datum: 31 december 2025

Organisatie

De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) is op zoek naar een Ambtelijk Secretaris voor de ondernemingsraad (OR) die graag een bijdrage levert aan het samen vormgeven en professionaliseren van de medezeggenschap binnen onze organisatie.

Als Ambtelijk Secretaris ondersteun, coach en adviseer je de OR zodat zij haar werkzaamheden optimaal kan uitvoeren. Je bent op de hoogte van ontwikkelingen en wijzigingen in wet- en regelgeving en coacht de OR zowel op collectief als op individueel niveau en maakt daarbij gebruik van de Navigator werkmethode. Je hebt kennis van adviesstrategieën, groepsdynamica, communicatie en organisatieverandering inclusief een juridische verdieping.

De FUMO is de omgevingsdienst van Fryslân. De FUMO geeft advies, verstrekt vergunningen en houdt toezicht op het gebied van natuur- en milieuwet- en regelgeving. Dat doet de FUMO voor de bedrijven en inwoners van Fryslân, in opdracht van alle 18 Friese gemeenten, de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân; de deelnemers.

De FUMO is een gemeenschappelijke regeling op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen. In de gemeenschappelijke regeling FUMO hebben de deelnemers vastgelegd wat het doel is van de FUMO, welke taken de FUMO uitvoert, hoe de FUMO wordt bestuurd en hoe de financiën zijn geregeld.


Verantwoordelijkheden
  • Je ondersteunt, coacht en adviseert de OR-leden op administratief/secretarieel, organisatorisch en beleidsmatig gebied, waaronder het opstellen van of ondersteunen in het opstellen van OR-notities;
  • Je adviseert de OR over advies-, instemmings- of informatieplicht van te behandelen onderwerpen en informeert de OR-leden over wetten, procedures en afspraken op het gebied van medezeggenschap;
  • Je bereidt (formele en informele) vergaderingen voor en (indien nodig) notuleert deze en je organiseert (mede) achterban bijeenkomsten en opleidingen;
  • Je beheert het documentbeheerssysteem, verzorgt de correspondentie, schrijft de reacties op de advies- en instemmingsaanvragen en levert een bijdrage aan het jaarverslag;
  • Je verzamelt achterliggende informatie, maakt hiervan samenvattingen en adviseert de OR over de aanpak;
  • Je bewaakt de voortgang van de processen en de kosten.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en in staat om complexere vraagstukken in heldere en begrijpelijke taal op te schrijven.
  • Kennis van de meest voorkomende computerprogramma’s, zoals MS Office en MS Teams.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 voor 5 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het ondersteunen en begeleiden van medezeggenschapsorganen en recent actief (geweest) voor andere OR-en, bij voorkeur bij een overheid en/of GR en bevordert op die wijze ook kennisdeling.
  • Aantoonbare kennis van de WOR, de daarbij behorende kennis van de wet- en regelgeving en inzicht in de noodzaak om ontwikkelingen in de wet- en regelgeving te volgen, bij te houden en te beheersen.
  • HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur aangevuld met een vakopleiding tot Ambtelijk Secretaris.

Wensen

  • Aanvullende afgeronde opleidingen passend in het vakgebied.
  • Politiek en bestuurlijke sensitiviteit.
  • Naast gerichte werkervaring is ervaring met het werken in een omgevingsdienst dan wel politiek gestuurde omgeving een pre.
Deze opdracht is verlopen.