Wat ga je doen?
Als Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening bij onze gemeente ben je een duizendpoot die zich bezighoudt met alle onderdelen van ons vakgebied. Je bent verantwoordelijk voor zowel planvorming als visievorming, je vertegenwoordigt de gemeente in de regio en je kan vraagstukken integraal oppakken.
Mogelijke werkzaamheden als Beleidsmedewerker RO:
- Het toetsen van ruimtelijke initiatieven aan gemeentelijk beleid en beleid van andere overheden;
- Het in behandeling nemen van principeverzoeken van initiatiefnemers;
- Het in behandeling nemen en coördineren van planologische procedures met advisering aan college en gemeenteraad;
- Het voorbereiden en op (laten) stellen van bestemmingsplannen;
- Het opstellen en coördineren van een geconsolideerd bestemmingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente;
- Het bijdragen aan de totstandkoming van ruimtelijk beleid en advisering van het college over ruimtelijke vraagstukken;
- Het behandelen van juridische vraagstukken op het terrein van ruimtelijke ordening, bezwaar- en beroepsschriften en vertegenwoordiging van de gemeente bij de rechtbank of Raad van State;
- Het leveren van een bijdrage aan de implementatie van de Omgevingswet en het opstellen van omgevingsplannen en de omgevingsvisie.
Als Vergunningverlener:
Je bent verantwoordelijk voor het gehele casemanagement van de vergunningverlening: van vooroverleg en initiatief, tot en met het besluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning. Jij voorziet inwoners en ondernemers van de juiste informatie, controleert aanvragen aan relevante wet- en regelgeving en verzamelt adviezen. Procesplanning, integraliteit en samenwerking zijn hierbij belangrijk. Ook adviseer je waar nodig het management en bestuur. Je denkt proactief mee over toekomstige aanpassingen in werkprocessen en helpt collega’s waar mogelijk.
Wat neem je mee?
- HBO werk- en denkniveau blijkend uit een afgeronde opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling, bouwkunde of juridisch-planologisch diploma, of vergelijkbare werkervaring;
- Gemeentelijke ervaring en een goede antenne voor bestuurlijke verhoudingen;
- Sterke communicatieve vaardigheden om interne en externe belangen van de gemeente te behartigen;
- Een flexibele werkhouding en proactieve denkwijze;
- Zelfstandigheid en ervaring om direct werkzaamheden op te pakken.
Eisen
- Startdatum: 28 november 2024.
- Minimaal 5 jaar ervaring als Vergunningverlener en/of Beleidsmedewerker RO.
- HBO werk- en denkniveau.
- Kennis van de Omgevingswet, Bouwbesluit, Woningwet en verdere relevante toetsingskaders.
Wensen
- Een CV en motivatiebrief waarin opleiding(en), werkervaring en toelichting van de kandidaat staan beschreven. Het CV mag maximaal 3 A4 zijn, de motivatiebrief 1 A4 in lettertype Arial 10.
- Aantoonbare beschikking over een passend diploma op hbo-niveau, zoals een bouwkundig of juridisch-planologisch diploma met ruime ervaring en vaardigheden in het omgevingsrecht.
- Aantoonbare affiniteit met omgevingsrecht.
- Minimaal 5 jaar ervaring als zowel Vergunningverlener als Beleidsmedewerker RO is een pré.
- Relevante gevolgde trainingen of cursussen is een pré.