Casemanager middelengebruik en verslaving

Gemeente Heerde

Verlopen op: 18 feb 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Gelderland
Segmenten: Zorg en Welzijn

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 18 februari 2025
Eind datum: 18 februari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Gemeente Heerde is een kleine gemeente. Daarom zijn de lijnen kort, de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen!

We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als één geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen de afdelingen, processen en projecten.

We zijn omgevingsbewust en ondernemend. ‘Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie!’ is onze organisatievisie. Omdat we willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld.

Dit betekent dat we als organisatie in staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt.

In een kleine, digitaal werkende en efficiënt ingerichte organisatie als gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak.

We gebruiken een aantal werklocaties in gemeente Heerde. De meeste collega’s werken in een ‘’hybride’ vorm thuis en op het gemeentekantoor.

De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op de locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf de gemeentewerf en in het Raadhuis zitten het college van burgemeester en wethouders, de griffie en het bestuurssecretariaat. Daar worden ook de commissie- en raadsvergaderingen gehouden.

Opdracht
Jij komt te werken op de locatie van STIP. Team STIP (STeun en InformatiePunt) verzorgt voor gemeente Heerde de uitvoering voor het sociaal domein. Het is een integraal team van ongeveer 55 professionals. Denk hierbij aan gezinscoaches, gespreksvoerders Wmo, werk en inkomen, schulddienstverlening, sociaal werkers, ambulant begeleiders, buurtsportcoaches en jongerenwerker. Preventie speelt een belangrijke rol, maar ook is goede samenwerking tussen diverse ketenpartners en de gemeente essentieel. Daarom werken we vanuit één locatie. De locatie biedt inwoners ook ontmoetingsmogelijkheden en laagdrempelige ondersteuning. Team STIP is onderdeel van de afdeling Sociaal Maatschappelijke Verbinding van gemeente Heerde. Ondanks dat je dus werkzaam bent op de locatie óf bij de inwoners, is er de mogelijkheid om (in overleg) buiten kantoortijden je werkzaamheden uit te voeren.

Wat ga je doen?

  • Het uitvoeren van intakegesprekken en het opstellen van een integraal persoonlijk zorgplan voor inwoners met middelengebruik en verslaving.
  • Het begeleiden en ondersteunen (soms voor een lange periode) van inwoners bij hun herstelproces, met behulp van motiverende gespreksvoering en andere evidence-based methodieken.
  • Het coördineren van zorgtrajecten, waarbij je je eigen caseload volgt en je samenwerkt met andere hulpverleners, zoals psychologen, regiebehandelaren, verslavings- en andere artsen en maatschappelijk werkers (zowel intra- als extramuraal).
  • Het monitoren en evalueren van de voortgang van inwoners en het aanpassen van zorgplannen waar nodig.
  • Het adviseren van inwoners en hun netwerk over het omgaan met verslaving en het vergroten van de zelfredzaamheid.
  • Het deelnemen aan teamoverleggen en het bijhouden van de benodigde rapportages en administratie.
  • Het ondersteunen van team STIP vanuit je expertise als verslavingsdeskundige en het ontplooien van initiatieven tot kennisoverdracht en het aanleren van methodische vaardigheden betreffende verslaving en gedragsverandering.
  • Het spreekt je aan om in het voorliggend veld te pionieren zonder vaste kaders. Je bent in staat tactisch te handelen en kunt goed omgaan met bijvoorbeeld weerstand bij de inwoners, hun omgeving, ketenpartners en collega’s. Hierin ben je in staat weer beweging en voortgang te creëren.
  • Je bent in staat om zowel intern als extern een advies uit te brengen over de juiste ondersteuning/behandeling bij middelengebruik en verslavingen vanuit Aanpak Middelengebruik en Verslaving en legt makkelijk verbindingen met behandel- en begeleidingszorg in de regio.
  • Je verricht je werkzaamheden vanuit een combinatie van een eigen behandelteam/FACT-team binnen een verslavingsinstelling en daarnaast binnen STIP in Heerde.

Competenties

  • Empathisch
  • Geduldig
  • Communicatief sterk
  • Overtuigend
  • Analytisch

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 8-9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Casemanager middelengebruik en verslaving in de afgelopen 10 jaar binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Aantoonbare afgeronde hbo bacheloropleiding.
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met mensen met middelengebruik en verslavingsproblematiek.

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met evidence-based methodieken (benoem dit expliciet in het cv).
  • Aantoonbare afgeronde hbo bacheloropleiding in de richting Social Work, Verpleegkunde, Maatschappelijk Werk of Psychologie.
  • Aantoonbare werkervaring met de Aanpak Middelengebruik en Verslaving van het Trimbosinstituut (benoem dit expliciet in het cv).
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het sociaal domein bij een gemeente.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het coördineren van zorgtrajecten waarin je samenwerkt met andere betrokkenen zoals psychologen, regiebehandelaren, verslavings- en andere artsen en maatschappelijk werkers (maak dit aantoonbaar in het cv met een voorbeeld).
Deze opdracht is verlopen.