De afdeling Vergunningen
De afdeling Vergunningen staat voor het reguleren van de openbare ruimte en bebouwde omgeving met vergunningverlening die goed handhaafbaar is.
Met ruim 150 medewerkers draagt Vergunningen bij aan veiligheid, gezondheid, leefbaarheid en ordening van de gemeente Utrecht. Naast integraal en vraaggericht werken borgen en verbeteren we constant een goede publieke dienstverlening.
Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)
In Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) zijn alle taken gebundeld op het terrein van vergunningverlening, toezicht en de handhaving.
VTH bevat drie afdelingen die zich bezighouden met de primaire processen: Vergunningen, Toezicht en Handhaving Bebouwde Omgeving en Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte.
Opdrachtomschrijving
Je behandelt aanvragen om een omgevingsvergunning te verkrijgen ten aanzien van de gebouwde omgeving. Deze taak kan worden onderverdeeld in:
- uitvoeren van een adequaat besluitvormingstraject;
- geven van voorlichting over de Omgevingswet aan initiatiefnemers;
- uitvoeren van relevante inhoudelijke toetsen;
- zorgdragen voor en wegen van relevante adviezen van derden en deze beoordelen;
- toetsen van aanvragen met behulp van specialistische kennis. Waar mogelijk werk je zelfstandig maar tegelijkertijd weet je wanneer het verstandig is om collegiaal te overleggen.
Casemanagers Omgevingswet
Voor deze opdracht zoeken we twee Casemanagers Omgevingswet.
Jij hebt/bent
- tenminste HBO werk- en denkniveau;
- een relevante opleiding in een juridische of planologische richting;
- werk- of stage ervaring waarin je in aanraking bent gekomen met het verlenen van omgevingsvergunningen en het toetsen van aanvragen aan het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL);
- relevante ervaring binnen een VTH afdeling met het verlenen van vergunningen in het kader van de Omgevingswet;
- voldoende kennis van de Omgevingswet zodat je onze inwoners van een goed onderbouwd antwoord kunt voorzien;
- een start gemaakt met de opleiding ABW1 of bent bereid om deze in het komende jaar te volgen;
- mocht je al ervaring hebben met RX Mission dan beschouwen we dit als een pré.
Competenties
Je bent in staat om vanuit een professionele werkhouding de gevraagde kwaliteit te leveren. Klantgerichtheid is jou op het lijf geschreven. Je bent niet alleen besluitvaardig maar je weet precies wanneer je zelfstandig beslissingen kunt nemen en wanneer je even ruggenspraak moet houden. Je bent uitermate nauwkeurig en weet je zowel mondeling als schriftelijk goed uit te drukken. Je bent een zelfstarter en kunt goed prioriteiten stellen. Je werkt graag in en voor een team.
Goed om te weten
- Gesprekken zijn gepland in de week van 27 januari 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
- In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp’ers niet toegestaan.
- We zijn op zoek naar kandidaten die vast in dienst willen komen, daarom geven we de voorkeur aan kandidaten die op detacheringsbasis deze opdracht willen uitvoeren.
- Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
- De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
- Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
- Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
- Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
- De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Eisen
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je beschikt over HBO of WO werk- en denkniveau:
- Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld.
Wensen
- Je hebt een opleiding afgerond in een Juridische of Planologische richting:
- Aantal jaren werkervaring met het verlenen van vergunningen in het kader van de WABO/Omgevingswet:
- Meer dan 2 jaar
- 6 maanden tot 2 jaar
- Minder dan 6 maanden
- Geen
- Heb je werkervaring met het verlenen van omgevingsvergunningen en het toetsen van aanvragen aan het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL)?
- Beschrijf jouw ervaring met de Omgevingswet.
- Sta je ervoor open om op termijn in dienst te komen bij de gemeente Utrecht?
- Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
- Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.