Utrecht heeft jou nodig!
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zorgt ervoor dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur in Nederland aansluit bij de uitrol van alle soorten elektrisch vervoer. Alle elektrische rijders kunnen altijd, overal, veilig en slim hun voertuig laden. Niet alleen op de eigen oprit, maar ook in de openbare ruimte, op bedrijventerreinen en bij tankstations. Zonder file op het elektriciteitsnet.
Regionale samenwerking
Een groot deel van de afspraken en acties worden lokaal en regionaal uitgevoerd. Ondernemers, overheid, netbeheerders en kennisinstellingen werken nauw samen. De G4 is een aparte NAL-regio bestaande uit de gemeentes Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Alle regio’s werken vanuit een Samenwerkingsovereenkomst die ze met het Rijk samen afgesproken hebben. De vier gemeentes in de NAL G4 regio werken veel en intensief samen. Maar omdat de opgave voor deze regio steeds groter en complexer wordt en we inmiddels met 60 mensen op dit thema werken, is het nodig om de samenwerking te versterken, inhoud en mensen te verbinden en kennis te borgen. Dit is een uitdaging, want naast het feit dat veel mensen zich bezig houden met een deel van de opgave, werken de betrokkenen uit deze vier steden, vooral voor hun eigen stad, met een eigen bestuur, bedrijfscultuur en hiërarchie.
Community-opbouw
In 2024 is gestart met het bouwen aan de G4 community met behulp van onze community manager. De community manager van de NAL G4 regio werkt aan het verbinden van de mensen aan de NAL-regio, zodat zij steeds meer de G4 regio ook gaan zien als ‘eigen’. De community an sich staat nu en we zijn daardoor toe aan het volgende niveau: Er is meer behoefte aan inhoudelijk sterke communicatie binnen de G4, waarbij de inhoudelijke ontwikkelingen beter zichtbaar worden gemaakt en met elkaar gedeeld. Er wordt veel kennis opgedaan binnen onze regio, maar dat is niet voldoende zichtbaar bij ‘onze eigen mensen’ en bij de externe groep betrokkenen. We willen graag het goede werk wat binnen de G4 steden verzet wordt beter profileren als onderdeel van de G4 regio. We hopen daarmee de koplopersrol die de steden afzonderlijk maar toch vooral ook gezamenlijk hebben, landelijk en internationaal goed te kunnen laten zien.
Opdrachtomschrijving
We vragen je ons te helpen met het verder te bouwen aan deze G4 community door middel van stevige, op de inhoud gerichte, communicatie. Je zet hiervoor je (inhoudelijke) expertise op het gebied van energietransitie, laadinfrastructuur en communicatie in. Je bent in staat om inhoudelijke ontwikkelingen te herkennen, op te schrijven en in te schatten welke informatie wanneer gedeeld moet worden, zodat we door de juiste informatie een nog sterkere positie als G4 community krijgen. Een deel van de werkzaamheden voer je uit in samenwerking met de community manager.
G4 “intern”
- Opzetten van een communicatiestrategie voor de G4 community, gericht op het delen van kennis en informatie om vervolgens een communicatieplan op te zetten en uit te voeren.
- Ophalen van input voor nieuwsbrieven en het schrijven ervan (van hoog inhoudelijk niveau).
- Vertalen van kennisontwikkelingen en vakteksten in deelbare ‘producten’.
- Uitrollen (interne) campagnes NAL G4.
- Opzetten en uitwerken kennisevents NAL G4, in afstemming met de community manager.
- Themacoördinator en aanspreekpunt van en voor de themagroep communicatie NAL G4 (een team met daarin de communicatieadviseurs van de vier steden).
G4 “extern”
Naast interne communicatie is er ook een externe doelgroep:
- Adviseren in de vorm en het opzetten van communicatie extern: SOK-partijen, marktpartijen en bewoners in de steden.
- Mee schrijven aan woordvoeringslijnen, lobbystukken en eventuele bestuurlijke teksten richting G4 bestuur of bijv. Rijk of EU, waarbij de inhoud door de experts wordt aangeleverd.
Flexibiliteit
Je bent flexibel inzetbaar. Het aantal uren mag verschillen in intensiteit. We gaan uit van een maximale inzet van 16 uur per week. Donderdag is onze vaste samenwerk dag in Utrecht. Het is fijn als je in elk geval een deel van deze dag fysiek aanwezig kunt zijn.
Zelfstandigheid
Je werkt zelfstandig, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding, maar je werkt samen met het kernteam NAL G4 aan de invulling van de opdracht. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als de volgende zaken succesvol zijn voltooid:
- Opstellen van een communicatiekalender, opzetten van woordvoeringslijnen, op minimaal 10 momenten in het jaar communicatie naar stakeholders (update over inhoudelijke ontwikkelingen).
Eisen
- Je hebt ervaring met het herkennen van vakinhoudelijke ontwikkelingen in de wereld van laadinfrastructuur, elektrisch rijden en/of energietransitie en deze vertalen naar een leesbare tekst voor vakinhoudelijke medewerkers, met als doel kennis delen en borgen.
- Je hebt ervaring met het opzetten van een communicatiestrategie, het opzetten en uitvoeren van een communicatieplan voor de interne- en externe -professionele- stakeholders.
- Je hebt ervaring met het in kaart brengen van stakeholders en hun verschillende belangen en behoeftes op het gebied van kennis en informatie (de basis is aanwezig).
- Je beschikt over een hbo werk- en denkniveau.
Wensen
- Je hebt minimaal 3 jaar ervaring in een soortgelijke functie als communicatie specialist met het onderwerp laadinfrastructuur.
- Heb je werkervaring binnen de overheid/gemeente? Selecteer de grootste optie die voor jou van toepassing is: - G4-gemeente - Overheid (publieke sector) - 100.000+ gemeente - Kleinere gemeente - Nee.
- Omschrijf het speelveld waarin je actief in bent en met welke stakeholders je te maken hebt gehad.
- Schrijf in maximaal 600 woorden een artikel (doelgroep laaddeskundigen van de G4) waarin je ingaat op wat volgens jou de grootste uitdaging is in het communiceren over laadinfrastructuur in Nederland en hoe jij dit als communicatiespecialist NAL G4 gaat aanpakken.
- In staat om mensen met verschillende belangen te verbinden rondom een gemeenschappelijke opgave.
- Snel eigen maken van complexe content, zodat je op communicatievlak de inhoudelijk experts kunt adviseren.