Ervaren juridisch medewerker

Gemeente Meppel

Sluit op: 5 feb 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 32
Provincies: Drenthe
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 5 februari 2025
Eind datum: 5 augustus 2025

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand. Bij zo’n prachtige stad wil gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
Als juridisch medewerker werk je actief mee aan juridische vraagstukken. Deze vraagstukken zijn op het gebied van handhaving APV en bijzondere wetten. Je werkt ook actief mee om de juridische kwaliteit in het team te vergroten. Je beoordeelt of de genomen besluiten in stand kunnen blijven. Je draagt zorg voor verbetering van de juridische kwaliteit van besluitvorming en de borging daarvan. Als we een bezwaarschrift hebben ontvangen neem jij contact op met bezwaarde en bespreekt met bezwaarde of het bezwaar op informele wijze behandeld kan worden.

Dankzij jouw brede kennis van de Omgevingswet, APV, bijzondere wetten en Bibob kun jij naast de vaste handhavingsjurist het team ondersteunen in de juridische afhandeling van handhavingszaken. Je draagt bij aan het goede samenspel tussen toezicht, handhaving en juridisch advies om tot een juiste afronding van de zaak te komen.

Jouw taken

  • Je geeft juridische ondersteuning aan collega’s bij het maken van besluiten;
  • Je handelt Woo-verzoeken af die gaan over jouw vakgebied(en);
  • Je adviseert collega’s over besluitvoornemens en -voorstellen;
  • Je ondersteunt de vakinhoudelijk collega bij de (in)formele afhandeling van bezwaarschriften;
  • Je ondersteunt de toezichthouders en handhavers waarbij je (ongevraagd) adviseert over de (juridische) aanpak;
  • Je stelt waarschuwingen, vooraankondigingen en lastgevingen op;
  • Je levert een bijdrage aan het opstellen van regelgeving, beleid en uitvoeringsprogramma’s en jaarverslagen;
  • Je draagt zorg voor het opstellen van standaardbrieven en werkprocessen;
  • Je denkt proactief mee over werkprocesverbeteringen, draagt zorg voor de aanpassing ervan en het opstellen van standaardbrieven.

Competenties
Communicatief sterk en goed kunnen luisteren. Je bent zelfstandig en beschikt over overtuigingskracht, waarbij je werkt vanuit een onafhankelijk oordeel wat jouw advisering sterker maakt. Je bent flexibel en denkt in creatieve oplossingen en toont daarin daadkracht. Je kan goed overzicht houden en stuurt op een zorgvuldige afronding van een casus op juridisch vlak.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch Medewerker binnen een gemeente.

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op wo-bachelor niveau in juridische richting;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van beleid en regelgeving op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met betrekking omgevingsrecht (beschrijf dit separaat met een voorbeeld in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met bezwaren en beroepszaken;
  • Aantoonbaar kennis van - en werkervaring met omgevingswet, APV én Bibob (benoem dit separaat met een voorbeeld in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met Powerbrowser.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx