Fiscaal juridisch adviseur

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 20 jan 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 150
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 februari 2025
Eind datum: 31 juli 2025

Opdrachtomschrijving
De gemeente wil zo goed mogelijk voldoen aan fiscale verplichtingen op het gebied van rijksbelastingen, naar de letter en geest van de wet. De door het college vastgestelde fiscale strategie houdt in dat de gemeente tijdig betrouwbare belastingaangiften indient, over een juist en volledig risicoprofiel beschikt, de fiscale beheersing effectief opzet en de risico's en ontwikkelingen rondom rijksbelastingen tijdig met de Rijksbelastingdienst bespreekt. Deze doelstellingen worden in de praktijk gebracht met een optimale fiscale organisatie, inrichting van de fiscale control functie en een open en transparante houding naar de Rijksbelastingdienst. Je hebt een belangrijke rol in fiscale advisering, administratieve en facilitaire ondersteuning op het terrein van rijksbelastingzaken.

Werkzaamheden

  • Adviseren van gemeentelijke organisaties op het gebied van omzetbelasting, het BTW compensatiefonds, loonheffingen en vennootschapsbelasting;
  • Proactief signaleren van ontwikkelingen op het gebied van fiscale regelgeving en jurisprudentie en deze vertalen naar de gemeentelijke praktijk (waaronder input voor onze nieuwsbrief en intranetsite);
  • Meedenken over fiscale risico’s en de advisering over te nemen maatregelen;
  • Ondersteunen bij het doen van belastingaangiften (omzetbelasting, BTW compensatiefonds en vennootschapsbelasting) en de administratieve en financiële afwikkeling daarvan;
  • Mede onderzoeken en waar nodig verbeteren van administratieve processen;
  • Het stimuleren van de fiscale bewustwording binnen de stad.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Belastingen levert samen met de Amsterdammers, Weespers en ondernemers een belangrijke financiële bijdrage aan de stad Amsterdam. De teams die bij Belastingen werken dragen bij en zorgen voor de heffing en inning van de verschillende gemeentelijke belastingen. Een belangrijke taak die grote zorgvuldigheid vraagt. Met het belastinggeld zorgen we voor het dagelijks gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Denk aan de straat, het riool, de openbare verlichting of afvalinzameling. Of investeringen in projecten op het gebied van onderwijs, speeltuinen, cultuur of sport. Zo zorgen we er samen voor dat gemeente Amsterdam een fijne plek is om te wonen, recreëren en werken.
Belastingen is volop in beweging. We zetten in op begrijpelijke, toegankelijke en betrouwbare communicatie. We werken steeds meer datagedreven en hebben oog voor sociaal incasseren. Zo ontwikkelen we ons steeds meer naar een buitengerichte en innovatieve organisatie. Een prachtige organisatie met volop kansen en mogelijkheden voor mensen die hun nek durven uit te steken!

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat: De kandidaat dient beschikbaar te zijn voor een interview en direct inzetbaar te zijn bij gunning. Het opgegeven uurtarief moet exclusief btw en binnen de aangegeven range liggen.
  • Draaideurconstructie: De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  • CV toevoegen: Het cv moet maximaal 5 A4 zijn, opgesteld in het Nederlands en de gegeven antwoorden verifiëren.
  • Opleiding: De kandidaat is in het bezit van een afgeronde wo-diploma in fiscaal recht of fiscale economie, aantoonbaar via het cv.
  • Toevoegen motivatie: Een motivatie van maximaal 1 A4 moet worden toegevoegd.
  • Werkervaring: Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de non-profit sector op het gebied van fiscale advisering, bij voorkeur met kennis van de gemeente Amsterdam.
  • Verificatie kennis: Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Verificatie ervaring: Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Beheersing competenties: De kandidaat moet de genoemde competenties op het bijbehorende niveau beheersen.
  • Referentie: Minimaal 1 relevante referentie met contactgegevens moet worden opgegeven.

Wensen

  • Werkervaring: Bij voorkeur ervaring op het gebied van fiscale advisering binnen de G4, aantoonbaar via het cv.
  • Competentie Analytisch vermogen: Expert.
  • Competentie Inventiviteit: Expert.
  • Competentie Politieke sensitiviteit: Expert.
  • Informatie kandidaat: Volledige en juiste gegevens van de kandidaat moeten worden verstrekt.
  • Maximumtarief: Het uurtarief mag maximaal €150,- exclusief btw bedragen, inclusief alle bijkomende kosten.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx