Functional Manager

TenneT

Sluit op: 22 jan 2025 om 10:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 40
Provincies: Gelderland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 5 februari 2025
Eind datum: 29 augustus 2025

Lighting the way ahead together
Wij zetten ons 24/7, 365 dagen per jaar in voor een veilige en betrouwbare levering van elektriciteit, nu en in de toekomst. Dat is de wereld van TenneT. Als toonaangevende Europese netbeheerder ontwerpen, bouwen, onderhouden en exploiteren wij het hoogspanningsnet in Nederland en grote delen van Duitsland en spelen wij een sleutelrol in de energietransitie. Met 23.500 kilometer aan hoogspanningsverbindingen op land en in zee en bijna 5.000 medewerkers zorgen wij voor de dagelijkse stroomvoorziening van meer dan 42 miljoen eindgebruikers. TenneT heeft nu en in de komende jaren zó veel innovatieve projecten op stapel staan dat we altijd op zoek zijn naar gedreven vakmensen.

Voor TenneT zijn we op zoek naar een: Functioneel Manager Privilege Access Management (voorkeur detavast)
Unit: De TenneT BTO (Business Technology Organisation) afdeling is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, realiseren en beheren van IT-technologie voor heel TenneT. Net als het energielandschap van TenneT wordt de IT-omgeving gekenmerkt door dynamiek en de noodzaak om steeds sneller in te spelen op klantbehoeften. Met dit in gedachten is er een unit gecreëerd die wendbaar is en zich snel kan aanpassen aan toekomstige eisen, in een omgeving waar medewerkers betrokken zijn en zich betrokken voelen. Open en transparant.
De rol van de unit is niet alleen om te voldoen aan de behoeften van het bedrijf, maar ook om nieuwe inzichten en ideeën te genereren en te helpen nieuwe doelen effectiever en efficiënter te bereiken binnen een integrale samenwerking met de andere units. Dit gebeurt niet alleen door automatisering, maar ook door datagestuurde beslissingen, standaardisatie en digitalisering van processen.

Jouw bijdrage:
Als Functioneel Manager Privilege Access Management (PAM) bij TenneT vervul je een sleutelrol in het waarborgen van veilige en efficiënte toegang tot gevoelige systemen en gegevens binnen de organisatie. Je fungeert als schakel tussen de IT-securityteams en de gebruikersorganisatie, waarbij je ervoor zorgt dat de PAM-oplossingen nauw aansluiten op de bedrijfsprocessen en tegelijkertijd voldoen aan strikte veiligheidseisen en compliance-voorschriften. Je bent verantwoordelijk voor het ontwerpen, beheren en continu verbeteren van autorisatieprocessen, gebruikersrechten en toegangsbeheer. Met jouw expertise zorg je ervoor dat deze systemen niet alleen effectief functioneren, maar ook meegroeien met de behoeften van de organisatie.
In deze functie werk je nauw samen met diverse interne stakeholders, zoals systeem- en securitybeheerders en applicatiebeheerders. Deze samenwerking is cruciaal om zowel technische als functionele vereisten in balans te brengen en een veilige toegang tot kritieke systemen te waarborgen. Tegelijkertijd weet je als bruggenbouwer complexe technische vraagstukken begrijpelijk te maken voor de gebruikersorganisatie, zodat iedereen betrokken en geïnformeerd blijft.
Naast je rol in het beheer ondersteun je gebruikers met advies en training rondom het gebruik en beheer van PAM-systemen. Je bent een aanspreekpunt en sparringpartner die praktische hulp biedt en bijdraagt aan het vergroten van het beveiligingsbewustzijn binnen de organisatie. Door jouw inzet worden medewerkers niet alleen ondersteund bij hun dagelijkse werkzaamheden, maar groeit ook het algemene kennisniveau over toegangsbeheer en IT-security.
Jouw werk heeft direct impact op de operationele continuïteit, de bescherming van kritieke gegevens en de naleving van veiligheidsnormen. Door jouw inzet zorg je ervoor dat TenneT niet alleen nu, maar ook in de toekomst klaar is voor de uitdagingen op het gebied van digitale beveiliging. Als Functioneel Manager PAM draag je zo bij aan een veilige, efficiënte en toekomstbestendige organisatie.

De belangrijkste werkzaamheden zullen zijn:

  • Jij bent het eerste aanspreekpunt voor de gebruikersorganisatie bij vragen over PAM-toepassingen, autorisaties en toegangsbeheer;
  • Je beheert, configureert en optimaliseert de PAM-oplossingen en processen, waaronder het toekennen, wijzigen en intrekken van rechten voor privileged accounts;
  • Je inventariseert gebruikersbehoeften en vertaalt deze naar functionele specificaties voor de verdere ontwikkeling van PAM-systemen;
  • Je coördineert en voert (periodieke) autorisatiecontroles uit en ondersteunt de organisatie bij audits en compliance-activiteiten;
  • Je zorgt voor volledige en nauwkeurige documentatie van gebruikersrollen, toegangsrechten en wijzigingsverzoeken;
  • Je ondersteunt bij de implementatie van nieuwe releases en upgrades van PAM-systemen en test nieuwe functionaliteiten;
  • Je werkt samen met IT- en securityteams om incidenten en problemen rondom toegang en autorisaties op te lossen;
  • Je traint en informeert gebruikers over het gebruik van PAM-systemen en best practices op het gebied van toegangsbeheer.

Aanvullende informatie:
Standplaats voor deze functie is Arnhem waarbij verwacht wordt dat de kandidaat minimaal 2x per week op de hoofdkantoor in Arnhem. Woensdag is de dag waarop het teamoverleg op kantoor plaatsvindt.
Maximale reisafstand vanaf Arnhem 1 uur.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar ervaring in functioneel beheer, bij voorkeur binnen IT-beveiliging of toegangsbeheer in soortgelijke bedrijven als Tennet.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Privilege Access Management tools.
  • Ervaring met PAM-systemen zoals CyberArk, BeyondTrust of vergelijkbare tools, en bekendheid met IAM-processen.
  • Kennis van informatiebeveiliging en compliance-normen zoals ISO 27001, NIST of vergelijkbare standaarden.
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal (kennis van Duits is een pré).
  • Sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen om bruggen te bouwen tussen IT en de gebruikersorganisatie.
  • De kandidaat moet minimaal 2x per week op het hoofdkantoor in Arnhem aanwezig zijn.
  • Maximale reisafstand vanaf Arnhem is 1 uur.
  • De kandidaat moet beschikken over een geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) bij intake en op de startdatum van het contract.
  • De AIVD-screening is verplicht, waarbij de AIVD onderzoekt of de aanstelling een risico vormt voor de staatsveiligheid of andere staatsbelangen.
  • De kandidaat moet beschikbaar zijn voor de hele gevraagde periode in de aanvraag.

Wensen

  • Geen wensen.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx