Gebiedsregisseur Gebiedsontwikkeling Crailo

Regio Gooi en Vechtstreek

Verlopen op: 9 dec 2024 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 2 januari 2025
Eind datum: 2 juli 2025

Deze opdracht is bestemd voor partijen, dan wel leveranciers, die waarborging kunnen doen op deze opdracht inclusief de expertises die hieronder benoemd worden.

Organisatie
De Regio Gooi en Vechtstreek is het samenwerkingsverband van Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Eemnes en Wijdemeren. Wij bestaan uit de volgende organisatieonderdelen: Beleid en Bestuur, Maatschappelijke Dienstverlening, Inkoop en Contractbeheer, Gemeentelijke Gezondheidsdienst, Onderwijs en Werk, Grondstoffen en Afvalstoffendienst, Concernstaf Bedrijfsvoering en de Regionale Ambulancevoorziening. Er zijn ca. 500 medewerkers in dienst bij onze organisatie.

De opdracht wordt uitgevoerd vanuit het onderdeel Beleid en Bestuur

De Resultaatverantwoordelijke Eenheid (RVE) Beleid en Bestuur is verantwoordelijk voor de optimale bestuurlijke samenwerking tussen gemeenten en tal van maatschappelijke partners, zoals woningbouwcorporaties, natuurorganisaties, zorgpartijen, provincie, de metropoolregio Amsterdam en het Rijk. Vanuit deze samenwerking levert het team een bijdrage aan de grote maatschappelijke ontwikkelingen die nu spelen.

Er werken ongeveer 30 medewerkers binnen de RVE.

Opdracht
Rond het verkeersknooppunt Crailo is een groot aantal ontwikkelingen gaande. Het gaat om woningbouwontwikkelingen op Crailo (590 woningen) en Craibosch (700 woningen). De kwaliteit van het knooppunt heeft invloed op het succes van het mobiliteitsbeleid in de nieuwbouwwijken. Er spelen diverse mobiliteitsontwikkelingen zoals een doorfietsroute en fietstunnel onder de A1, de oversteekbaarheid van de provinciale wegen (N526 en N527), een regionale Hub als onderdeel van de Gooicorridor en het optimaliseren van de opritten A1. In 2020 is er een mobiliteitsperspectief voor het knooppunt Crailo vastgesteld met een voorkeursvariant voor het hele knooppunt en de fiets- en voetgangersroutes (inclusief tunnel). Naast deze lokale en regionale ontwikkelingen wordt nu ook de impact onderzocht van toekomstige grootstedelijke ontwikkelingen in de agglomeraties van Amsterdam, Almere, Utrecht en Amersfoort. De portefeuillehouders Ruimte en Mobiliteit van Gooi en Vechtstreek hebben onlangs geconstateerd dat een steviger regie rond het knooppunt Crailo noodzakelijk is.

Gezien alle ontwikkelingen, met name op het terrein van mobiliteit, is besluitvorming nodig over:

  • een samenhangend voorstel voor de inpassing van de mobiliteitsvragen in het gebied rond Crailo. Daarbij zijn de plannen en voornemens voor de stedenbouwkundige invulling van de woningbouwlocaties, omliggende infrastructuur, (regionale) hub, doorfietsroute, fietstunnel, optimalisatie op- en afrit en oversteekbaarheid van provinciale wegen zodanig op elkaar afgestemd dat het voldoet aan de lokale en regionale behoefte.
  • een samenhangende aanvraag voor de benodigde middelen van het voorstellen maatregelen, inclusief een verdeelsleutel tussen rijk, provincie, betrokken gemeenten en de woningbouwprojecten Crailo en Craibosch. Bij subsidies kan gedacht worden aan de Woningbouwimpuls, Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur en andere subsidies of maatwerkoplossingen.

Uitgangspunten
a) er wordt gewerkt vanuit de belangen van alle schaalniveaus: dus niet alleen lokaal of regionaal, maar ook provinciaal en wellicht landelijk.
b) er zijn vele onderzoeken beschikbaar en het is niet bedoeling daar weer nieuwe aan toe te voegen. De benodigde capaciteit wordt vooral gebaseerd om de analyse van bestaande gegevens. Uitzoekwerk beperkt zich als uitgangspunt op de inpassingsvraagstukken rond mobiliteit: ruimtelijk, verkeerskundig, financieel, juridisch e.d.
c) de ontwikkelingen rondom Crailo zullen zich in de komende 5 a 10 voltrekken. Vooralsnog wordt er van uitgegaan dat de gebiedsregie tijdelijk van aard is. In principe binnen een half jaar zou het tot besluitvorming moeten leiden. Mogelijk dat de besluitvorming over de financiële bijdragen nog enige maanden langer kan duren. Daarna is het uitgangspunt dat de operationalisering door de verschillende betrokken overheden gebeurt.

Taken

  • De totstandkoming van een samenhangend voorstel voor de inpassing van de mobiliteitsbelangen met bestuurlijk draagvlak bij alle betrokkenen, inclusief een verdeelsleutel voor de kosten die met de uitvoering van alle onderdelen zijn gemoeid.
  • De totstandkoming en indiening van een adequate aanvraag om een financiële bijdrage bij de betrokken hogere overheden.
  • Verantwoordelijk voor het leggen van de verbindingen op alle bestuurlijke en ambtelijke niveaus, zowel binnen de regio als met provincie, rijk, MRA e.d.
  • Het (doen) voorbereiden van besluitvorming door de regionale stuurgroep Crailo en het PFHO Ruimte & Mobiliteit.
  • Het organiseren, begeleiden cq aansturen van de betrokken expertises die nodig zijn voor een juiste uitvoering van de opdracht (verkeerskundig, stedenbouwkundig, juridisch, plan economisch, communicatief, administratief, e.d.).
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar bij overheden op ambtelijke en/of bestuurlijke sleutelposities;
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke en ambtelijke contacten met het Rijk, provincie, Regio en gemeenten;
  • Beschikbaarheid binnen of namens het adviesbureau van ondersteunende expertises als verkeerskundig, stedenbouwkundig, juridisch, plan economisch, e.d.;
  • Onafhankelijke positie ten opzichte van de betrokken overheden;
  • Aantoonbare werkervaring met sturing geven aan regionale gebiedsontwikkeling met majeure mobiliteitsvraagstukken;
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen mobiel. De opdrachtgever stelt een laptop voor de gebiedsregisseur beschikbaar.
  • 2 referenties toegevoegd (aan je CV).

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring van de gebiedsregisseur met complexe gebiedsprocessen;
  • Aantoonbare werkervaring van de gebiedsregisseur met samenwerkende regio’s en gemeenten;
  • Aantoonbare kennis als gebiedsregisseur met de regio Gooi en Vechtstreek of provincie Noord-Holland;
  • Gebiedsregisseur is een gezaghebbende persoonlijkheid die verbindingen tot stand kan brengen;
  • Aantoonbare kwaliteit in de aanbieding van het bureau van de aanvullende expertises: ruimtelijk, verkeerskundig, juridisch en planeconomisch.
Deze opdracht is verlopen.