Interim Bureauhoofd Projectmanagement voor de Afdeling Projectmanagement en Voorbereiding
Vanwege de groei van de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding, onderdeel van de sector Stadsbeheer, zoeken we een interim-manager voor de functie van Bureauhoofd Projectmanagement. Als afdeling houden we ons bezig met de unieke combinatie van kennis van de stad én techniek. Onze belangrijkste taak is het leveren van (ruimtelijke) expertise voor projecten gericht op duurzame ontwikkeling, inrichting en groot onderhoud van de openbare ruimte, zowel onder- als bovengronds. Opdrachtgevers zijn de afdeling Beheer en Programmering van de sector Stadsbeheer en de afdelingen Leefomgeving, Erfgoed en Programma’s en Projecten van de sector Stadsontwikkeling.
Werkzaamheden
De groep Projectmanagement bestaat uit projectmanagers, projectleiders, toezichthouders en IMP-rolhouders zoals omgevingsmanagers en technisch managers. Zij voeren de regie over diverse projecten zoals bijvoorbeeld reconstructie van straten, bruggen tot de aanleg van pleinen en speelplaatsen en bouw- en woonrijp maken van in- en uitbreidingslocaties.
Een van de taken is het in beeld brengen van de capaciteitsbehoefte op korte, middellange en lange termijn op basis van de opgave in de openbare ruimte. Samen met het afdelingshoofd en de andere twee bureauhoofden willen we medio juni een formatieplan voorleggen aan de directie van Stadsbeheer. Daarnaast willen we beter gaan sturen op het Projectmatig Samenwerken. Hiervoor is al een methode uitgewerkt en geïmplementeerd en zal dit verder ingebed moeten worden in de organisatie. De nieuwe interim-manager gaat leidinggeven aan ca. 25 collega’s.
Kandidaatomschrijving
Wat ga je doen?
- Je geeft (mede) vorm aan het beleid en inrichting van het bureau en afdeling.
- (Mede) ontwikkelen van rollen bij projecten (vooral IPM).
- (Mede) ontwikkelen van wens dan wel noodzaak om differentiatie aan te brengen in de functie van projectleider/projectmanager en toezichthouder.
- Het versterken, sturen en checken van het projectmatig samenwerken conform het Bossch Model.
- Op basis van o.a. de programmering een (strategische) personeelsplanning maken voor het bureau.
- Je treedt op als sparringpartner van de medewerkers, waarbij je kijkt naar de processen en de onderlinge afstemming. Daarbij neem je het werk niet over, maar spreek je de medewerkers in hun kracht aan om hun talenten te benutten.
- Lid van het MT van de afdeling Projectmanagement en Voorbereiding.
- Je moedigt de professionele en persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers aan, daarbij laat je oprechte betrokkenheid zien.
- Je plant samen met de medewerkers de capaciteitsinzet, formuleert heldere resultaten en geeft de daarvoor beschikbare middelen/voorwaarden aan.
Interviewplanning
De gesprekken vinden plaats op vrijdag 14 februari 2025.
Eisen
- Afgeronde HBO opleiding in de richting van civiele techniek, cultuurtechniek of technische bedrijfskunde.
- Minimaal 3 jaar ervaring met het programmeren en plannen van projecten.
- Minimaal 10 jaar ervaring met het leidinggeven aan professionals.
- Minimaal 10 jaar ervaring met het werken in een politiek/bestuurlijke context.
Wensen
- Afgeronde WO opleiding in de richting van civiele techniek, cultuurtechniek of technische bedrijfskunde.
- Aantoonbare ervaring met projectmanagementsystemen (bv projectmatig Creëren, Prince2) en IPM rollen.
- Kennis en ervaring met RAW, UAV-gc en andere innovatieve contractvormen.
- Pre is ervaring met kwaliteitssystemen (ISO 9001).
- Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring opgedaan bij een gemeente.
Competenties
– Mensgericht (goed kunnen luisteren, attent).
– Ervaring met leidinggeven en aantoonbaar gemaakt op een mensgerichte wijze (pré is aan vergelijkbare afdeling/organisatie eenheid).
– Je bent sensitief ten aanzien van bestuurlijke prioriteiten.