Interim gemeentesecretaris / algemeen directeur

Gemeente Wijk bij Duurstede

Sluit op: 30 jan 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 140
Aantal uur per week: 32
Provincies: Utrecht
Segmenten: Directie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 30 januari 2025
Eind datum: 30 juli 2025

Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede een middelgrote gemeente met ongeveer 24.000 inwoners en 160 medewerkers, waar het fijn is om te wonen en te werken. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar. Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Opdracht
Vanwege het vertrek van de huidige gemeentesecretaris zijn we op zoek naar een ervaren interim gemeentesecretaris zodat we een goede procedure kunnen doorlopen voor de structurele invulling van deze functie.

De context
We werken met drie domeinen met elk twee of drie teams. De domeinen vallen onder de verantwoordelijkheid van een domeinmanager. De domeinmanagers en de gemeentesecretaris vormen samen het MT. De 3 domeinen zijn: 1) Buiten, Inwoners en Diensten (BID), 2) Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO), 3) Binnen, Medewerkers en Middelen (BMM).

Profielschets
We zoeken een collega met hart voor medewerkers en inwoners, die voor ons – ook voor een korte periode - het verschil kan maken.

Vanuit jouw rol als algemeen directeur ga jij samen met het MT en de teamleiders actief aan de slag. Je bent zichtbaar, betrokken en toegankelijk, een boegbeeld voor de organisatie. Je staat voor de organisatie. Je signaleert knelpunten, bespreekt ze en handelt ernaar. Je durft kritisch te zijn en biedt tegenspel wanneer nodig. Vanuit jouw rol als gemeentesecretaris draag je bij aan een goed functionerend college en MT. Als ambtelijk opdrachtgever draag je bij aan de opgaves binnen onze mooie gemeente, waaronder realisatie van de bezuinigingsopgave 2026-2029.

Naast jouw rol in de opgaves en naar het college, vervul je de wettelijke taken van de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de organisatie en WOR-bestuurder. Je schat gevoeligheden goed in en handelt op basis daarvan snel en adequaat.

Je biedt op motiverende wijze ruimte aan ontwikkeling van mensen, bent gedreven het beste uit onze organisatie te halen en bent transparant over rollen, verwachtingen en verantwoordelijkheden. Je bent een uitstekende teamspeler en een voorbeeld als het gaat om constructieve samenwerking met bestuur, collega’s en externe partners. Je bent ook een realist, iemand die bestuurlijke prioriteiten weet samen te brengen met een kritische houding voor wat haalbaar is voor de organisatie en die strategie kan omzetten in haalbare plannen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Gemeentesecretaris;
  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
  • Kandidaat is bereid om volledig op locatie te werken;
  • Maximum uurtarief van € 140,00 exclusief BTW/inclusief fee Flextender en reiskosten woon/werk;

Wensen

  • Uiterlijk beschikbaar per 3 maart 2025 voor 32 uur per week;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Gemeentesecretaris;
  • Aantoonbare werkervaring op strategisch niveau met bezuinigingsopgaven, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling binnen een gemeentelijke organisatie, omschrijf duidelijk in het cv hoe deze ervaring is opgedaan.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx