Organisatie
Bij MBO Amersfoort kunnen mbo-studenten kiezen uit 140 praktijkopleidingen verdeeld over 14 scholen. We zijn een actieve en dynamische school die altijd in ontwikkeling is. We werken bijvoorbeeld samen met het bedrijfsleven en brancheorganisaties zodat studenten veel praktijkervaring opdoen. Sommige opleidingen hebben zelfs een eigen onderwijsbedrijf. Bij MBO Amersfoort leiden we met gedreven professionals studenten op tot zelfbewuste en waardevolle vakmensen.
Opdracht
Verantwoordelijk voor de implementatievoorbereiding en inrichting van de projectbesturing van het nieuwe studenteninformatiesysteem en het realiseren van het Eigentijds Onderwijs (ETO). De kwartiermaker zal een essentiële rol vervullen in het begeleiden van dit traject, met bijzondere aandacht voor samenwerking en organisatorische afstemming.
Kern taken
De kwartiermaker zal zich richten op de volgende kerntaken:
- Ondersteuning bij de inrichting van proces- en projectbesturing voor de implementatie van het te verwerven studenteninformatiesysteem en ETO:
- Inrichten van proceseigenaarschap
- Inrichten van projectbesturing en wijzigingsmanagement
- Besturing en mandatering organiseren:
- Het voorbereiden van kaders voor besluitvormingsprocessen die essentieel zijn voor een succesvolle implementatie van producten, processen, integraties en applicaties
- Ondersteuning bij vaststelling van onderwijs- en architectuurprincipes:
- Samenwerking met betrokken stakeholders om richtlijnen en kaders voor onderwijs en ICT-principes te definiëren en te implementeren
- Afstemming met ETO (Eigentijds Onderwijs):
- Voorbereiden van een optimale samenwerking tussen ETO en het SIS-project, met als doel een integrale aanpak van de transitie binnen de organisatie
- Het opstellen van een faseplan:
- Het opstellen van een faseplan voor het aanbestede SIS, inclusief globale fasebegroting
Organisatieverandering
Deze kwartiermaker moet in staat zijn om de organisatieveranderingen voor te bereiden en uit te voeren, met aandacht voor adoptie van de transformatie. Waarbij rolduidelijkheid, eigen verantwoordelijkheid, kennis en kunde van medewerkers en het vormgeven van de positionering van teams binnen de organisatie voorwaardelijk zijn. De aandacht gaat hierbij uit naar:
- Incidenten en wijzigingen binnen het project (impact op lijn en andere projecten)
- Het laten vaststellen van de architectuurprincipes
- Inrichten van proceseigenaarschap op basis van de MORA
- Voorbereiden van Scrum werken in het project
Competenties
- Communicatief
- Doortastend
- Resultaatgericht
- Betrouwbaar
- Overtuigingskracht
Eisen
- Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau
- Aantoonbare kennis en werkervaring van projectmanagementmethodiek Scrum
- Aantoonbare werkervaring met procesmanagement en de inrichting hiervan binnen een onderwijsinstelling
- Aantoonbare werkervaring met het inrichten van governance structuren
- Uiterlijk beschikbaar per 13 februari 2025 voor 16 tot 24 uur per week
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een onderwijsinstelling in de afgelopen 5 jaar
Wensen
- Minimaal 3 jaar ervaring als project- en/of programmamanager met een studenteninformatiesysteem
- Minimaal 2 jaar ervaring als leidinggevende binnen een onderwijsinstelling
- Aantoonbare kennis en ervaring met governance structuren