Kwartiermaker sob

VNG

Verlopen op: 25 feb 2025 om 12:00
Max. Uurtarief: 130
Aantal uur per week: 32
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 maart 2025
Eind datum: 31 december 2025

Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het Platform Sociaal Domein
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma’s en dossiers.
Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast coördineren en faciliteren de collega’s van Bureau Platform Sociaal Domein de gehele ondersteuningsstructuur.

Rollen van het Platform Sociaal Domein
Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:

  • Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeenten en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken.
  • Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken.
  • Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.

Omschrijving van de opdracht
Als kwartiermaker leg je het fundament voor een nieuwe ondersteuningsstructuur voor Sociaal Ontwikkelbedrijven (SOB's). Je geeft vorm aan een innovatief programma dat gemeenten en SOB's ondersteunt bij het toekomstbestendig maken van hun infrastructuur. Dit doe je in nauwe samenwerking met het Ministerie van SZW, VNG, Cedris en Divosa.

Inhoud Kamerbrieven
De afgelopen jaren is in diverse Kamerbrieven aandacht besteed aan de rol en toekomst van sociaal ontwikkelbedrijven en beschut werk. Deze brieven bieden inzicht in het beleid en de maatregelen die nodig zijn om deze infrastructuur toekomstbestendig te maken.

Juli 2023
Kamerbrief Sociaal Ontwikkelbedrijven en Beschut Werk

  • Erkenning van de belangrijke rol van sociaal ontwikkelbedrijven en beschut werk in de participatiewetgeving.
  • Uiteenzetting van knelpunten, zoals financiële duurzaamheid en regionale verschillen in ondersteuning.
  • Aankondiging van aanvullende maatregelen en onderzoek naar een toekomstgerichte aanpak.

December 2023
Kamerbrief Infrastructuur Sociaal Ontwikkelbedrijven

  • Focus op de noodzaak van een robuuste infrastructuur om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt langdurig te ondersteunen.
  • Plannen voor een meer gestandaardiseerde samenwerking tussen gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven.
  • Voorstellen voor structurele financiering en kennisdeling.

Oktober 2024
Voortgangsbrief Infrastructuur Sociaal Ontwikkelbedrijven en Beschut Werk

  • Overzicht van de geboekte voortgang sinds de eerdere brieven.
  • Resultaten van pilots en regionale samenwerkingen ter verbetering van de infrastructuur.
  • Nieuwe beleidsaanpassingen om verdere verduurzaming van beschut werk en sociaal ontwikkelbedrijven te waarborgen.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkeling programmastructuur:
    • Ontwikkelen van de contouren en kaders van het programma.
    • Vormgeven van een kernteam met participatie-experts en specialisten.
    • Opzetten van samenwerkingsverbanden tussen stakeholders.
    • Creëren van draagvlak bij betrokken partijen.
    • Ontwerpen van hoofdlijnen van de werkprocessen.
  • Werving en teamvorming:
    • Identificeren van benodigde expertise en capaciteit.
    • Werven en selecteren van specialisten, experts en coördinator knooppunt.
    • Zorgen voor effectieve overdracht naar de definitieve organisatie.
  • Strategische positionering:
    • Inrichting van startorganisatie.
    • Bewaken van de voortgang van de bestuurlijke afspraken.
  • Financiële kaders:
    • Opstellen van programmabegroting.
    • Ontwikkelen van een financieringsstructuur.
    • Creëren van transparante verantwoordingslijnen.

Resultaat van de opdracht
December 2025 zijn de volgende resultaten gerealiseerd:

  • Een ontworpen gedragen programmastructuur met governance.
  • Een kernteam van participatie-experts en specialisten samengesteld.
  • Een implementatieplan samengesteld voor het ondersteuningsteam pijler 2.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Inschrijver gaat expliciet akkoord met de concept overeenkomst welke als bijlage bij de offerteaanvraag beschikbaar is gesteld.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één (door de kandidaat geschreven motivatiebrief) van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Mijn documenten’.

Wensen

  • Werkervaring als programmamanager met programmamanagement in het sociale domein in de afgelopen 10 jaar; moet blijken uit cv.
  • Ervaring met interbestuurlijke samenwerking waarbij minimaal twee overheidslagen (rijk, provincie, gemeente) samenwerken; moet blijken uit cv en motivatie.
  • Kandidaat heeft ervaring met het zelfstandig samenstellen van implementatieplannen en het uitvoeren hiervan; moet blijken uit cv en motivatie.
  • Kandidaat beschikt over een afgeronde WO-opleiding in de richting van Sociale Wetenschappen; moet blijken uit cv.
Deze opdracht is verlopen.