Functieomschrijving
Procesbegeleider jeugd (SKJ) 36 uur per week
De uitdaging
Bij de gemeente Oosterhout werk je mee aan onze ambities voor 2030. Fijn wonen voor inwoners is één van die ambities. Om zelfstandig te kunnen blijven wonen, hebben sommige inwoners ondersteuning nodig. Als procesbegeleider Jeugd (SKJ) verdiep je je in de persoonlijke situatie van deze inwoners. Je bekijkt samen welk maatwerk er nodig is om hun bewegingsvrijheid en zelfstandigheid zo lang of zo optimaal mogelijk te behouden. Dat doe je samen met collega’s en partners. Zo krijgen we meer voor elkaar!
Je rol
Als procesbegeleider verdiep je je in de persoonlijke situatie van de jeugdige en zijn/haar gezin; Bij het eerste contactmoment ga je de vraag/vragen verhelderen en op zoek gaan naar ‘de vraag achter de vraag’; Met de verzamelde gegevens vanuit de vraagverheldering maak je een analyse, waarmee je samen met het gezin een plan van aanpak opstelt; Wanneer een kind/jeugdige stagneert in zijn/haar ontwikkeling is soms tijdelijke inzet van hulpverlening nodig om de ontwikkeling weer positief te stimuleren en te bevorderen. Indien inzet nodig is en samen met het gezin en de jeugdige passende inzet/hulpverlening is gevonden, zorgt een procesbegeleider jeugd voor de beschikking en een warme overdracht naar de desbetreffende hulpverlener; Als procesbegeleider jeugd, houd je de regie over het proces en sluit je aan bij evaluaties daar waar nodig; Bij afloop van de beschikking evalueer je gezamenlijk de situatie en wordt weer samen bekeken of de doelen zijn bereikt en of vervolginzet wel/niet nodig is; Je krijgt te maken met veel verschillende vragen. Dit kunnen enkelvoudige vraagstukken zijn (opvoedingsondersteuning, therapie etc.). Maar dit kunnen ook zeer complexe vraagstukken zijn (vraagstukken rondom veiligheid, uithuisplaatsing, crisis, gesloten plaatsingen etc.). Een procesbegeleider is in staat om beide vragen op te kunnen pakken; Een procesbegeleider jeugd voert het plan van aanpak uit, zodat de doelen op een inzichtelijke en methodische manier worden behaald; Een procesbegeleider jeugd kan het gesprek voeren met ouders/aanbieders/hulpverleners over ‘normaliseren’; Je bent in staat keuzes te maken voor een kind/jeugdigen met een afweging vanuit het financiële kader. Het sociaal team is volop in ontwikkeling. We streven naar een integraal team waarbij een procesbegeleider jeugd de spil kan zijn voor een inwoner. Dit vraagt specifieke jeugd kennis maar ook nieuwsgierigheid naar de andere domeinen binnen het sociaal team. Denk hierbij aan Participatie, WMO en schuldhulpverlening.
Je kwaliteiten
Je beschikt over een afgeronde hbo opleiding, bijvoorbeeld social work of pedagogiek; Je hebt kennis van de sociale kaart, kennis van beroepsrichtlijnen, meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling; Je beschikt over basiskennis van sociaal wetenschappelijke theorieën over menselijk gedrag, socialisatie- en systeemtheorieën; Je hebt een analytisch vermogen voor het vertalen van de (complexe) vragen naar een plan van aanpak; Je beschikt over sociale vaardigheden voor het onderhouden van contacten en voor het motiveren, stimuleren en instrueren van inwoners en contact onderhouden met externe instanties; Je beschikt over een probleemoplossend vermogen, bent stressbestendig en hebt improvisatievermogen; Je beschikt over vaardigheden in het onderkennen en analyseren van knelpunten; Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid voor het opstellen van plannen en beschikkingen in het schrijven en bijhouden van rapporten en registratiesystemen; Je bent een echte teamplayer en in staat te reflecteren op persoonlijk functioneren; Je beschikt over aanpassingsvermogen door soepel en flexibel te reageren op veranderde omstandigheden, die bijvoorbeeld voortkomen uit politieke besluitvorming; Je bent SKJ geregistreerd met de verplichting deze registratie op peil te houden.
Overige informatie
Aanleveren van een VOG-verklaring is verplicht; Thuiswerken in overleg; De intakegesprekken zullen plaatsvinden op woensdagmiddag 15 januari 2025; De functie is ingeschaald in schaal 9 van de CAO Gemeenten; In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) is de aanvraag is niet geschikt voor een ZZP-er; Het niet naar waarheid invullen van de beoordelingscriteria leidt automatisch tot uitsluiting van de procedure.
Organisatieomschrijving
Wat je misschien niet verwacht. We krijgen het heus wel eens te horen: werken bij een gemeente zal wel voorspelbaar zijn. Maar niets is minder waar. Dat roepen we niet, maar laten we zien. Door de lat wat hoger te leggen dan mensen van ons verwachten. Ook onderling, als collega’s, doen we meer voor elkaar. We werken niet alleen samen, we voelen ons ook met elkaar verbonden. Dat doen we goed, want we kwamen op de shortlist van de Verkiezing tot Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2022. Met 57.925 inwoners en 550 collega’s biedt de gemeente Oosterhout de uitdagingen en kansen van een grote gemeente en de slagvaardigheid en geborgenheid van een kleinere gemeente. Bij Oosterhout realiseer je onze ambities voor 2030. Het is fijn wonen in Oosterhout. Dat willen we zo houden en ons duurzaam voorbereiden op de toekomst. Tegelijk trekken we bedrijven door onze gunstige ligging en zorgen we daarmee voor werkgelegenheid. En bezoekers kunnen in onze gemeente hun hart ophalen in de prachtige parken en bossen, de historische Heilige Driehoek en bij de vele evenementen. Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke partners en buurgemeenten kleuren we onze toekomst in. Als jij bij ons komt werken, krijgen we nóg meer voor elkaar!
Eisen
- Kandidaat is verplicht om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren. De VOG moet actueel zijn, niet ouder dan 2 maanden bij aanlevering, en op naam van de leverancier staan. De functietitel uit de aanvraag moet in de VOG staan vermeld.
- Indien drie weken na de start van de dossiervorming nog geen VOG is aangeleverd, volgt een automatische urenrestrictie waarbij uren niet meer geschreven en uitbetaald kunnen worden.
- Kandidaat moet binnen het team passen, wat beoordeeld zal worden tijdens een eventueel intakegesprek.
- Kandidaat moet SKJ geregistreerd zijn en verplicht zijn deze registratie op peil te houden. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat moet minimaal 1 jaar werkervaring als Procesbegeleider SKJ hebben. Dit moet blijken uit het CV.
Wensen
- Kandidaat heeft 1-5 jaar werkervaring bij een gemeente. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat beschikt over kennis van Mens Centraal. Dit is een pré en moet blijken uit het CV.
- Kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur richting Social Work. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat heeft 1 tot 5 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie als Procesbegeleider SKJ. Dit moet blijken uit het CV.
- De mate waarin de kandidaat voldoet aan de volgende competenties wordt beoordeeld tijdens het intakegesprek: pro-actief, samenwerken, resultaatgericht, communicatief vaardig, zelfstandig, analytisch, netwerker, politieke en bestuurlijke sensitiviteit.