Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Automatisering en Toegangscontrole
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.
Omschrijving werkzaamheden
Met het project KITA (Kadaster IT Aanbestedingen) wordt de huidige IT-dienstverlening aangepast naar een toekomstvaste IT-omgeving. Daarbij worden de organisatie, processen, techniek en levering ervan voorbereid om flexibel te kunnen blijven voldoen aan de wensen en eisen van de eigen organisatie, gebruikers, klanten, leveranciers en aan de enorm veranderende en afwisselende IT-markt. In de projectaanpak is een onderverdeling gemaakt tussen de realisatie en transitie van de infrastructuur enerzijds en de transitie van de applicatieomgeving anderzijds.
Huidige situatie en projectstructuur
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe infrastructuur. Dit deel van het programma is onderverdeeld in 5 kavels om de nieuwe infrastructuur en organisatie in te richten (Service Integratie en Management (SIAM), Managed Security Services (MSS), Hybrid Cloud, Connectivity en Digital Workplace Services). Iedere kavel wordt door een projectleider aangestuurd. Daarnaast is de applicatie- en datamigratie ten behoeve van de Kadaster-dienstverlening in voorbereiding. Ook dit deel van het programma kent een eigen projectleider.
Programmamanagement
De programmamanager stuurt in samenwerking met de gedelegeerd opdrachtgever de gehele KITA-projectorganisatie aan.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- Prince 2
- Agile
Verantwoordelijkheden
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Het (doen) uitvoeren van het transitieplan van het gehele programma (5 kavels).
- Het inhoudelijk ondersteunen en aansturen van de projectleiders die verantwoordelijk zijn voor de 5 kavels.
- Het bijhouden en optimaliseren van de planning.
- Sturen op de risico’s van het programma en de risicobeheersing binnen de projecten.
- Het rapporteren aan de stuurgroep KITA en, indien nodig, aan de Directieraad van het Kadaster.
- Schakelen tussen strategische (Directieraad) en uitvoerende (projectissues) niveaus en een gesprekspartner zijn voor beide niveaus.
Eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 3 maart 2025 tot en met 31 augustus 2025 voor 24-32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 6 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.
- De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent.
- U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina's toe, in PDF-formaat, waarin wordt aangetoond dat aan onderstaande eisen wordt voldaan.
- Minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring in cloud-transitieprojecten.
- Aantoonbare ervaring in migratie van IT-infrastructuren in samenhang met applicatietransitie.
- Aantoonbare ervaring binnen een politiek/bestuurlijke omgeving.
- Aantoonbare ervaring in aansturen van een multi-vendor projectomgeving.
- Aantoonbare ervaring met succesvol samenwerken in multidisciplinaire (agile) teams en omgevingen, met een politiek/bestuurlijk karakter.
- Minimaal 5 jaar ervaring met een organisatie die, als ZBO, wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholderveld.
- Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.
- Competenties: resultaatgericht, helicopterview, adviesvaardigheid, overtuigingskracht, communicatief sterk, proactief en initiatiefrijk, can-do mentaliteit, en een voorbeeldfunctie binnen het programma.
Wensen
- U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster.
- U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) hoe de geleverde expertise en competenties een bijdrage leveren aan de te behalen resultaten binnen de geschetste situatie.
- U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voordoen in dit soort processen en geeft aan hoe deze worden opgelost.