Programmamanager Versterking Financiële functie

Gemeente Utrecht

Verlopen op: 16 sep 2024 om 11:30
Max. Uurtarief: 145
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Financieel Economisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 16 september 2024
Eind datum: 16 september 2025

Utrecht heeft jou nodig!

De gemeente Utrecht biedt ruimte aan iedereen. We zien talent als basis en diversiteit als kracht om samen betere resultaten te behalen. Voor jou is er plek bij afdeling Financiën van het organisatieonderdeel Financiën en Inkoop (F&I). F&I is een bedrijfsvoering onderdeel die het bestuur, de directie en organisatie voorziet van ondersteuning en advies. Wij zorgen ervoor dat, in samenwerking met de andere bedrijfsvoering onderdelen, de bedrijfsvoering modern is en mee ontwikkelt met de gemeentelijke organisatie. 

Naar aanleiding van diverse gebeurtenissen en onvolkomendheden in de werking van de financiële functie, waaronder een groter tekort van het gemeentefonds dan eerder geraamd, heeft de portefeuillehouder Financiën een programma ingesteld om de gemeentebrede financiële functie te versterken. Om zicht te krijgen op de huidige stand van zaken van de gemeentebrede functie, wordt op korte termijn (medio oktober oplevering) de volwassenheid van de financiële functie in kaart gebracht door een extern bureau.

Ondertussen wordt gewerkt aan interventies en maatregelen om direct de grip op de financiën te versterken en is gestart met het maken van het programmaplan voor de versterking van de financiële functie. In het programma ‘versterking financiële functie’ wordt een aanpak voorgesteld vanuit onderstaande samenhang:

  • Kaders en spelregels, waaronder de actualisatie van het financieel beleid en visie op de toekomstbestendige financiële functie.
  • Organisatie en processen, waaronder de inbedding van het 3-lijnen model en procesmanagement.
  • Besturing en beheersing, waaronder de interne beheersmaatregelen en instrumentarium ten behoeve van sturing, beheersing, toezicht en verantwoording.
  • Informatievoorziening en systemen, waaronder de aansluiting tussen het nieuwe financieel systeem, SAP4HANA, met ingang van 1 januari 2025 en andere administraties en de (door)ontwikkeling van LIAS ter ondersteuning van de gemeentebrede P&C-cyclus.
  • Mensen en cultuur, waaronder de verdere professionalisering van de medewerkers en de budgethouders.

Mede op basis van de doorlichting van de financiële functie (de volwassenheidsscan) worden de accenten bepaald, waar het programma versterking financiële functie zich het komende jaar op gaat richten. Parallel zijn er reeds bestaande initiatieven binnen de organisatieonderdelen als ook binnen het organisatieonderdeel Financiën en Inkoop om de grip op inkomende en uitgaande geldstromen te versterken. Het is van belang om het gehele portfolio in beeld te brengen en daarop te sturen met aandacht voor samenhang en resultaat.

Jouw rol
Als programmanager versterking financiële functie ben jij verantwoordelijk voor het aansturen van dit programma binnen de overeengekomen beleids- en middelenkaders. Je werkt het programmaplan verder uit naar de definitiefase, prioriteert de programmaresultaten en zorgt voor de uitvoering en realisatie van de programmadoelen. Je legt rechtstreeks verantwoording af aan de directeur Financiën en Inkoop (gedelegeerd opdrachtgever) en werkt nauw samen met het MT-financiën en de medewerkers in de financiële keten en met de concerncontroller.

Competenties

  • Je bent proactief en een stevige regisseur en adviseur.
  • Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met de inhoud en bedrijfsvoering van de financiële keten, financieel beleid en de planning & control cyclus.
  • Je wacht niet af, neemt eigenaarschap en verantwoordelijkheid.
  • Je hebt verandercompetenties en ervaring in verandermanagement.
  • Je kunt eigenaarschap nemen en teams motiveren om resultaten te behalen.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen:

  • Je bent beschikbaar voor tenminste 24 uur per week.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager/projectleider Financiële Keten binnen de overheid in de afgelopen 8 jaar.
  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding.
  • Bereidheid om werkzaamheden deels op locatie uit te voeren.

Wensen:

  • Aantoonbare kennis van de gemeentelijke financiële processen en BBV.
  • Minimaal 3 tot 5 jaar werkervaring als programmamanager/projectleider Financiële Keten bij een overheidsorganisatie met meer dan 100.000 inwoners of een organisatie van enige omvang (>2.000 medewerkers).
  • Aantoonbare ervaring in het ontwikkelen en implementeren van financieel beleid en planning & control instrumentarium (beschrijf dit met een concreet voorbeeld).
  • Verandercompetenties en ervaring met verandermanagement (beschrijf dit met een concreet voorbeeld).

Goed om te weten:
Gesprekken worden gepland in overleg, waarschijnlijk in de week van 23 september. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Je CV is in het Nederlands opgesteld, maximaal 3 pagina's enkelzijdig, en in PDF-formaat. Het dient ter verificatie van de antwoorden op de vragen en vermeldt relevante nevenfuncties om mogelijke belangenverstrengeling uit te sluiten.

Deze opdracht is verlopen.