Opdrachtomschrijving
Als Projectadviseur Integrale Veiligheid (PIV’er) zorg je dat onze wegen en vaarwegen met diverse tunnels, bruggen en sluizen veilig worden gebouwd, gerenoveerd en onderhouden. De PIV’er is verantwoordelijk voor het borgen van kwaliteitseisen ten aanzien van veiligheid richting Rijkswaterstaat als opdrachtgevende partij en de markt als opdrachtnemende partij. Jij zorgt ervoor dat de beleidskaders en richtlijnen in het project worden toegepast, dat ze vertaald worden naar het project en dat projectspecificaties worden opgesteld. Als PIV’er toets je documenten en ontwerpnota’s op veiligheid en maak je een gedegen evaluatie en schouwing van werkzaamheden. Je ziet erop toe dat risico’s, maatregelen en keuzes over veiligheid goed worden vastgelegd en uitgedragen. Je maakt zaken bespreekbaar en stimuleert het veiligheid denken in de teams. Bovendien treed je doortastend op als de veiligheid in het geding is.
Project Suurhoffbrug (A15)
Je werkt aan planstudie project Suurhoffbrug (A15). De Suurhoffbrug (A15) is de toegangspoort tot de Maasvlakte en vormt een belangrijke schakel tussen het westelijk deel van Voorne-Putten en Botlek, Europoort en Rotterdam. De brug ligt naast de spoorverbinding. Door de toename van het steeds zwaardere vracht- en personenautoverkeer is de brug aan vervanging toe. In 2021 hebben we een extra boogbrug geplaatst naast de oude brug. Het verkeer rijdt nu dus over 2 bruggen, zodat het gewicht verdeeld is. Rond 2030 vervangen we de Suurhoffbrug door een nieuwe oeververbinding. Het project bevindt zich momenteel in de planstudie. Verder is er een belangrijk raakvlak en samenwerking met ProRail vanwege de afhankelijkheid met de naastgelegen spoorbrug.
De Technisch Manager (TM) van dit project wordt geleverd door Rijkswaterstaat. De TM heeft behoefte aan ondersteuning op het gebied van integrale veiligheid d.m.v. de inzet van een projectadviseur integrale veiligheid (PIV’er).
Als PIV’er ondersteun jij de technisch manager bij zijn taak als operationeel verantwoordelijke voor veiligheid in het project en bij zijn rol als Coördinator Ontwerpfase, zodanig dat veiligheidsrisico’s worden beheerst en voldaan wordt aan de vereisten uit de Arbo-wet. Je bent mede verantwoordelijk voor het signaleren, bewaken, coördineren en implementeren van het veiligheidsbeleid van RWS. Je bent de sparringpartner voor de technisch manager en het integraal projectmanagement team (IPM). Jij denkt mee over hoe we de veiligheid van en in de projecten kunnen verbeteren en zet je proactief in om zichtbaar onderdeel te worden van het projectteam.
Onze projectlocatie is Rotterdam (Maastoren). Het project werkt twee dagen per week op kantoor (dinsdag en donderdag). Het is daarom van belang dat je op één of beide dagen een dag of dagdeel fysiek aanwezig bent. We werken op kantoor of locatie als dit meerwaarde voor jou of het project heeft. Hierdoor kun je de kennis en ervaringen delen met je collega’s. Je adviseert de technisch manager en het IPM-team zowel gevraagd als ongevraagd vanuit jouw specifieke deskundigheid. Je bent op de hoogte van de veiligheidsrisico’s binnen de projecten. Je maakt hiervoor optimaal gebruik van je interne en externe netwerk en je weet waar je welke kennis vandaan kunt halen. Je werkt samen met de Adviseurs veiligheid in projecten van RWS (AVIP, beheerders van de veiligheidskaders binnen RWS) en de V&G coördinatoren van de RWS afdeling ‘Veiligheid in projecten’.
Je bent alert op nieuwe ontwikkelingen en je deelt van nature je kennis met collega’s binnen het veiligheidsnetwerk en daarbuiten. Tevens draag je bij aan de ontwikkeling van kennis over veiligheid en de integrale aansturing daarvan. Ook ben je de inhoudelijke vraagbaak voor collega’s en coach je anderen in het veiligheid denken. Vanuit je advisering van projecten voer je verbeterpunten aan voor de beheersing van veiligheid binnen de projecten.
De door jou te verrichten taken zijn o.a.:
- Monitoren en bewaken van de sleutelmomenten zoals vastgelegd in het Kader Integrale Veiligheid in Project versie 3.4 (Kivip).
- Begeleiden en coaching van de teams, gericht op cultuurverandering naar niveau 4 op de veiligheidscultuurladder.
- Vergewissen of de benodigde IVD's (broninformatie) van bestaande objecten binnen de projectscope beschikbaar zijn gesteld door de objectbeheerder(s). De PIV’er dient de IVD’s zelf op te halen bij de beheerders.
- Vergewissen of veiligheidsafwegingen en doelstellingen zijn meegenomen in de projectopdracht, IVP/Ontwerp RI&E, BTO-keuzen en interne KES.
- V&G-beschouwing van de projectopdracht (bv. POF, scopeformulier of projectplan).
- Opstellen/updaten Integraal Veiligheidsplan conform Werkwijze RWS (in Arbobesluit V&G-plan).
- Opstellen en actualiseren van de Ontwerp RI&E en RI&E voor vooronderzoeken en toevoegen aan Integraal Veiligheidsplan.
- Reeds gemaakte en toekomstige BTO-keuzes vastleggen en uitwerken en zorgen dat de risico's die daaruit voortvloeien opgenomen en gewogen worden in de Ontwerp RI&E.
- Toetsen vraagspecificaties op V&G-aspecten en BTO-keuzes.
- Beoordeling van aanbiedingen van opdrachtnemers. Daarbij zorg dragen dat veiligheid bij de BPKV-beoordeling een onderwerp is.
- Gevraagd en ongevraagd melden van aandachtspunten en faciliteren dat die aandachtspunten in overleg met de betreffende domeinadviseurs worden opgelost.
- Bepalen welke veiligheidsopleidingen noodzakelijk zijn voor welke medewerkersprofielen en dit vaststellen in het IPM-team.
- Geven van honoreringsadviezen bij klanteisen gerelateerd aan veiligheid (mogelijke BTO-keuzen).
- Samenwerking met partners en ondersteunen van de projectorganisatie, met als doel om zoveel mogelijk risico’s in de planstudiefase uit te sluiten.
- Beoordelen van veiligheidsproducten van externe partijen, zoals relevante onderdelen van ontwerpnota’s of werkplannen die tijdens de verkennings- of planuitwerkingsfase worden opgesteld.
- Organiseren van en deelnemen aan overleggen met veiligheidsfunctionarissen van projectpartners en ingenieursbureaus.
- Organiseren van en deelnemen aan veiligheidsoverleggen, zowel intern als extern.
- Op verzoek organiseren en begeleiden en/of deelnemen aan risicosessies.
- Indien nodig escaleren in situaties waarin de veiligheid onvoldoende wordt geborgd.
- Proactief betrekken van de betreffende V&G-coördinatoren.
- Ondersteunen of invulling geven aan de rol van veiligheidscoördinator directe omgeving voor de planuitwerkingsfase.
Eisen
- Ervaring binnen het risicogebied van de railinfrastructuur.
- Kennis van en aantoonbare ervaring in het verhogen van de veiligheidscultuur (trede 3 naar 4) binnen projectteams.
- Minimaal Tripod Beta Analyse accreditatieniveau BRONS.
- Minimaal een afgeronde HBO-opleiding Integrale Veiligheid en een afgeronde opleiding Middelbaar Veiligheidskunde (MVK) met minimaal 5 jaar ervaring in de GWW-sector.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur/manager integrale veiligheid binnen infra- en waterbouwkundige projecten.
- Kennis van en aantoonbare werkervaring met het opstellen van Risico-Inventarisaties & Evaluaties, IVP’s en vastleggen van BTO-keuzes in de MIRT Planuitwerkingsfase.
- Minimaal 5 jaar ervaring met veiligheidscultuur, kwaliteitsborging en beheersen van integrale veiligheidsrisico’s bij (onderhouds-) contracten.
Wensen
- Kennis van en ervaring met de RWS projectorganisatie en het RWS Kader Integrale Veiligheid in Projecten.
- Aantoonbare competenties en vaardigheden, getoetst op basis van cv, motivatiebrief en/of sollicitatiegesprek.