Opdrachtomschrijving
In Altena zijn we sinds 2023 bezig met asielopvang. In oktober 2023 zijn door de gemeenteraad criteria vastgesteld waar asielopvang aan dient te voldoen. In februari 2024 zijn twee potentiële locaties aangedragen bij het COA en in december 2024 hebben we vernomen dat het MT van het COA ingestemd heeft met de businesscase van deze beide locaties voor 150 personen voor de duur van 5 jaar. Op 14 maart as. brengt het college een werkbezoek aan een AZC en daarna zal er opiniërend en voor de zomer besluitvormend in het college gesproken worden of we asielopvang willen realiseren op deze beide locaties. Na besluitvorming wordt naar buiten getreden met de locaties en daarbij is communicatie van essentieel belang. Het is noodzakelijk dat er een communicatiestrategie ligt over hoe we dit als gemeente gaan communiceren en draagvlak creëren bij onze inwoners.
In het programma wordt gewerkt aan het optimaliseren van onder andere het inburgeringstraject. We stellen werkprocessen op, intensiveren de samenwerking intern en met externe partners. Stellen producten op zodat de klanten (inburgeraars) het proces beter begrijpen, zodat onze medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het uitleggen over wat zij moeten aanvragen en regelen. Dit vraagt specifieke kennis van het inburgeringstraject, zodat dit communicatief vertaald kan worden naar producten.
Het doel van deze opdracht is om zowel de communicatiestrategie rondom de bekendmaking van de asielopvanglocaties als de communicatieve producten voor het inburgeringstraject op te leveren. Dit omvat de ontwikkeling van een communicatieplan, het creëren van ondersteunende materialen (zoals flyers), en het waarborgen van de toegankelijkheid van informatie voor diverse doelgroepen.
Communicatiestrategie
- Ontwikkeling van een communicatiestrategie en onderliggend communicatieplan voor de bekendmaking van de asielopvanglocaties en het creëren van draagvlak binnen de gemeente.
- Het plan moet zowel de interne als externe communicatieprocessen dekken, inclusief het inzetten van verschillende communicatiemiddelen (papier, online).
Flyers voor Inburgeraars
- Flyer Inburgering: Uitleg over het inburgeringstraject.
- Flyer Uitkering: Informatie over het aanvragen van uitkeringen.
- Flyer Wat doet de gemeente en wat doet Vluchtelingenwerk: Duidelijke uitleg van de verantwoordelijkheden van de gemeente en van Vluchtelingenwerk in het inburgeringsproces.
- Flyer Belang van Werk en Werkzoekend Gedrag: Informatie over de voordelen van werken, hoe je werk kunt vinden en wat het betekent voor de toekomst.
- Flyer Besteding Inrichtingsbudget: Uitleg over hoe het budget voor woninginrichting besteed kan worden.
- Flyer Noodzaak Verzekeringen: Het belang van het afsluiten van een WA-verzekering en inboedelverzekering, en de gevolgen van het niet doen.
- Flyer Duurzaamheidsmaatregelen in je Huis: Informatie over hoe inburgeraars hun woning kunnen verduurzamen en waarom dat belangrijk is.
- Algemene communicatie op de website over inburgering.
- Flyer over onboarding participatiewet, w.o. statushouders.
Draagvlak en Communicatie voor Asielopvanglocaties
Het creëren van een communicatiestrategie die rekening houdt met potentiële gevoeligheden in de gemeente, waarbij transparantie, betrokkenheid en duidelijkheid centraal staan. Dit is een onderdeel van het communicatieplan.
Eisen
- Kandidaat is in staat op de startdatum, zoals in de aanvraag wordt aangegeven, te starten met de opdracht. Mits in bezit van een juiste VOG en ondertekende bruikleenovereenkomst voor de laptop.
- Kandidaat beschikt over een eigen telefoon.
- Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag wordt aangegeven.
- Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat heeft recente ervaring met het opstellen van een communicatiestrategie en onderliggend communicatieplan. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.
- Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
- Het uurtarief van de kandidaat is niet hoger dan het maximum tarief (€95,-). (Tarief is inclusief de fee (2,5%), de reiskosten, kosten t.b.v. VOG aanvraag, evt. parkeerkosten en andere onkostenvergoedingen.) In uitzonderlijke gevallen worden dienstreizen vergoed.
Wensen
- Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als communicatieadviseur binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat heeft recente ervaring met het opstellen van een communicatiestrategie en andere communicatiemiddelen zoals flyers. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat heeft ervaring met werken met Canva. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren. Dit moet blijken uit het gesprek.
- Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als communicatieadviseur met de doelgroep asiel en inburgeraars binnen een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
- Kandidaat past binnen de gemeente. Dit moet blijken uit het gesprek.
- Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijk sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek.
- Kandidaat beschikt over creativiteit, plannen en organiseren, kritisch denken en is in staat om snel een netwerk op te bouwen. Kandidaat is flexibel en pro-actief. Dit moet blijken uit het gesprek.
- Tijdens het gesprek zal van de kandidaat een korte presentatie verwacht worden over hoe hij/zij de opdracht binnen de gemeente Altena aan zal pakken (hiervoor wordt extra informatie verschaft).