Projectleider Huisvesting Statushouders en ontheemden/vluchtelingen

Gemeente Kampen

Verlopen op: 23 sep 2024
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Overijssel
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 oktober 2024
Eind datum: 31 augustus 2025

Projectleider Huisvesting Statushouders en ontheemden/vluchtelingen (28-36u)

De gemeente Kampen zoekt één projectleider voor 2 aan elkaar verbonden projecten:

  • Regie Huisvesting statushouders.
  • Coördinatie opvang asielzoekers en Oekraïners

Omdat veelal dezelfde expertise nodig is als ook dat werkzaamheden kunnen overlappen, is het de nadrukkelijke wens dat het projectleiderschap van beide projecten bij één persoon belegd is.

Project ‘regie huisvesting statushouders’

Dit project valt onder het programma versnelling woningbouw. Doelstelling van het project is het huisvesten van statushouders conform de wettelijke taakstelling binnen gemeente Kampen in nauwe samenwerking met de corporaties. De resterende opgave voor 2025 betreft de huisvesting van 129 statushouders. Per jaar wordt de taakstelling, mede op basis van de gerealiseerde huisvesting van voorgaande jaren, opnieuw bepaald. Projectresultaat is dat elk jaar zo veel als mogelijk van de wettelijke taakstelling is gerealiseerd. Het realiseren van de taakstelling loopt via drie lijnen:

  • Plaatsing in bestaande sociale huurwoningen
  • Realiseren van nieuwe permanente sociale huurwoningen
  • Realiseren van tijdelijke woningen

In het project jaagt de projectleider samen met het team het realiseren van de opgave aan en coördineert binnen de hierboven genoemde 3 sporen aan op het regelen van voldoende huisvesting voor statushouders/AMV-met status. Hij of zij verzorgt bovendien als projectleider de ontwikkeling van specifieke nieuwe locaties (nieuwe permanente en tijdelijke woningen). Daarnaast is hij of zij op de hoogte van de te besteden middelen en mogelijkheden die vanuit het Rijk beschikbaar worden gesteld om de huisvesting van statushouders te kunnen versnellen. Ambtelijk opdrachtgever voor dit project is de programmamanager versnelling woningbouw. In je projectteam neemt ook het sociaal domein deel als ook de corporaties.

Project ‘coördinatie opvang asielzoekers en Oekraïense ontheemden’

Dit project valt onder het programma Kamper Aanpak Ontheemden. Doel van dit project is om de coördinatie rondom diverse opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden en asielzoekers op te pakken. Dit betreft zowel in de onderzoekfase (zoeken naar nieuwe locaties) als de coördinatie tijdens de exploitatiefase. Het project kent verschillende taakvelden:

  • Locatieverkenningen: Verder onderzoeken van potentiële opvanglocaties voor asielzoekers en Oekraïners passend binnen de pijlers van de Kamper Aanpak Ontheemden en daarover zowel ambtelijk als bestuurlijk afstemmen en de ambtelijke schakel vormen richting het COA
  • Inrichten van de opvanglocaties Oekraïners en asielzoekers die gemeente zelf exploiteert: Realiseren van- en adviseren over de inrichting van opvanglocaties, door opvangplannen op te stellen en kansen en risico’s in te schatten en te vertalen naar acties voor betrokkenen. Hierbij hoort ook advies over het beheer van de opvanglocatie.
  • Verbindende schakel: bijeenbrengen van het projectteam, bijhouden van ontwikkelingen en deze vertalen naar beleid. Op inhoud aansturen van betrokkenen en locatiebeheer.

Ambtelijk opdrachtgever voor dit project is de concerndirecteur sociaal domein.

Gevraagde inzet:

Vanaf 1 september (of zoveel als eerder mogelijk) 28u tot 36u per week voor de duur van ten minste 1 jaar en optie tot verlenging met 2x een jaar.

Werkzaamheden project Huisvesting Statushouders (Nieuwe Nederlanders):

  • Inzicht houden en sturing geven aan de opgave voor de huisvesting statushouders en AMV-ers over verschillende projecten en ontwikkellijnen heen
  • Uitwerken en voorstel doen voor het definiëren van deelprojecten om de doelstelling van het project te behalen
  • Integraal projectmanagement voor de (in sommige gevallen) nog te benoemen deelprojecten. Twee deelprojecten zijn al bekend en opgestart.
  • Aansturen en coachen van het projectteam van de gemeente Kampen
  • Samenwerking tussen woningcorporaties, Thuisgevers aan andere particuliere initiatiefnemers onderhouden.
  • In afstemming met Ambtelijk Opdrachtgever bestuurlijke besluitvorming voorbereiden
  • Een zo groot mogelijk draagvlak creëren onder omwonenden en andere belanghebbenden middels een zorgvuldig participatietraject (in samenwerking met deltaWonen)
  • Zie voor verdere omschrijving de bijgevoegde projectopdracht Huisvesting Statushouders.
  • Het coördineren en regie voeren over tijdelijke opvanglocaties statushouders welke door gemeente geëxploiteerd worden

Werkzaamheden project Asielzoekers en Oekraïners:

  • Inzicht houden en sturing geven aan de opgave voor asielzoekers en Oekraïense ontheemden over verschillende projecten en ontwikkellijnen heen
  • Uitwerken en voorstel doen voor het definiëren van deelprojecten om de doelstelling van het project te behalen
  • Integraal projectmanagement voor de (in sommige gevallen) nog te benoemen deelprojecten. Twee deelprojecten zijn al bekend en opgestart.
  • Aansturen en coachen van het projectteam van de gemeente Kampen en de linkingpin met de regio en provincie
  • Het vertalen van kansen naar concrete voorstellen in samenwerking met het ministerie
  • Zicht op de beschikbare middelen vanuit het Rijk en de uitwerking van de plannen in samenwerking met het ministerie en/of COA die hiervoor benodigd zijn
  • Samenwerking tussen het COA, de kerken, het maatschappelijk middenveld en particuliere initiatiefnemers onderhouden
  • In afstemming met de Kamper Aanpak Ontheemden bestuurlijke besluitvorming voorbereiden
  • Het coördineren en regie voeren over opvanglocaties asielzoekers/Oekraïners welke door gemeente geëxploiteerd worden
  • Een zo groot mogelijk draagvlak creëren onder omwonenden en andere belanghebbenden middels een zorgvuldig participatietraject (in samenwerking met het maatschappelijk middenveld, COA en andere betrokkenen)

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding
  • Kennis van gebiedsontwikkeling, vastgoed, woningbouw en mogelijkheden tot versnelling in deze processen

Wensen

  • Kennis en ervaring met binnenstedelijke herontwikkeling is een pré
  • Verbindend
  • Wendbaar en innovatief
  • Initiatiefnemer en verantwoordelijkheidsgevoel
  • Je wilt graag zoeken naar nieuwe manieren van werken en weet je team daarin mee te nemen.
  • Communicatief in woord en geschrift ben je sterk en tevens ben je in staat een echte aanjagersrol te vervullen
  • Besluitvaardig
  • Bestuurlijk sensitief
  • Ervaring met politiek-bestuurlijke processen en interactie met portefeuillehouder, college en gemeenteraad
  • Ervaring in het begeleiden van multidisciplinaire teams binnen het domein en in staat om richting te geven en besluiten te nemen
  • Kennis en ervaring t.a.v. huisvesting van de beoogde doelgroep/bijzondere aandachtsgroepen is een pré

Overig

  • Je legt verantwoording af aan de ambtelijk opdrachtgever en de verantwoordelijk bestuurder. Dat doe je door goede projectbewaking (tijd/planning, geld en kwaliteit)
  • Je werkzaamheden mag je deels op de werklocatie en vanuit huis uitvoeren. Bij vergaderingen etc ben je aanwezig op de werklocatie

CV eisen

  • CV zonder referentie
  • Omschrijving: Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands opgesteld en in Word of PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4.
  • De Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV voorkomen.
  • In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal uren per week te worden opgenomen.

Beoordeling

  • Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen. Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  • Stap 2: Selectie acht (8) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd. Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “wensen”. De acht (8) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek. De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  • Stap 4: Selectiegesprek. In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 7. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender

Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Benodigd aantal professionals

1.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: dinsdag t/m/ vrijdag.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 24 september 2024 tussen 09.00 uur en 11.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Deze opdracht is verlopen.