Aanleiding
Zuidoost-Brabant groeit de komende jaren in aantallen inwoners, bezoekers, bedrijvigheid en werknemers. Dat gaat samen met een forse woningbouw- en ontwikkelopgave en vertaalt zich in een toename van het aantal verplaatsingen. De bereikbaarheid van en doorstroming in het gebied komen daarmee onder druk te staan. We moeten dan ook op een andere manier naar de mobiliteit van de toekomst kijken. Daarom werken we als regio aan slimme oplossingen voor een goede bereikbaarheid in een gezonde, duurzame en aangename leefomgeving: brede welvaart.
Brainporthubs
Grote mobiliteitshubs vlakbij de snelweg (Brainporthubs) zijn onderdeel van deze slimme oplossingen. Niet als doel op zich maar als belangrijke rand voorwaardelijke schakels in het mobiliteitssysteem van de toekomst om de gehele Brainportregio bereikbaar en leefbaar te houden, ook na 2030. De Brainporthubs hebben als doel reizigers (forensen en bezoekers) die met de auto op weg zijn naar de economische toplocaties in Zuidoost-Brabant te verleiden om het laatste stuk van hun reis op een andere manier te reizen. De hubs zijn zo ook een alternatief voor mensen die afhankelijk blijven van reizen met de auto. Tegelijkertijd bieden de regionale hubs lokale kansen. Denk aan de verbeterde bereikbaarheid voor bedrijven en bewoners door de vervoersmogelijkheden die een hub biedt, meervoudig ruimtegebruik en aan leefbaarheidseffecten.
Kaders
Mede op basis van eerste verkeerskundige analyses is in 2020 een ontwikkelplan opgesteld voor de Brainporthubs. Dit plan is adaptief en flexibel, maar geeft richting en houvast voor de locatiekeuze in de hubs en/of een afbakening van de zoekgebieden. Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de mogelijk plek van de hubs, beredeneerd vanuit alle windrichtingen (snelwegverbindingen) naar de regio.
Aanpak
Ten behoeve van de hubs wordt er een aanpak gevolgd die bestaat uit drie hoofdfases:
- Planstudie (komen tot een voorkeurslocatie voor een hub aan de betreffende A-weg) met uitwerking van ruimtelijke inpassing en verkeerskundige ontsluiting op niveau van een schetsontwerp (SO).
- Planfase (o.a. ruimtelijk), de procedures die doorlopen moeten worden voordat een omgevingsvergunning kan worden aangevraagd/ingediend.
- Realisatie (op basis van voorontwerp en definitief ontwerp), inclusief de keuze voor het in de markt zetten van de bouw van een hub.
De organisatie
Over de Metropoolregio Eindhoven (MRE)
De MRE is een intergemeentelijk samenwerkingsverband van de gemeenten in Zuidoost Brabant. De MRE richt zich op de samenwerking van de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Binnen deze samenwerking werken we aan de strategische grensoverschrijdende opgaven op het gebied van ruimte & wonen, mobiliteit, economie, energietransitie en landelijk gebied. De ambitie is een economisch sterke regio met een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor alle inwoners, nu en in de toekomst.
Governance systeem Brainporthubs Brainportregio
Bestuurlijke besluitvorming vindt plaats in het Poho Mobiliteit MRE (regionale overheden) en BAG Mobiliteit (regionale overheden inclusief partners Rijk, bedrijfsleven en maatschappelijke partners). Ter voorbereiding op het Poho Mobiliteit MRE is er een Bestuurlijke Begeleidingsgroep (BBG) Brainporthubs waar vertegenwoordigers van de 6 hubgemeenten, Provincie Noord-Brabant en gemeenten Veldhoven, Eindhoven en Helmond zijn vertegenwoordigd. De voorzitters van het BBG Brainporthubs zijn de wethouder van de gemeente Veldhoven en gedeputeerde van de Provincie Noord-Brabant.
Governance 6 Brainporthubs per locatie
Naast de overkoepelende aansturing van de Brainporthubs vragen de complexiteit, omvang maar ook specifieke lokale situatie om maatwerk per Brainporthub. Daarom is er per Brainporthub een werkgroep, voorgezeten door een projectleider. Sommigen werkgroepen zijn recent gestart (o.a. voor planstudies A50 en A67 Oost). De werkgroepen voor de Brainporthubs waarvoor de planstudies grotendeels eerder zijn afgerond en waar de planfase dient te worden opgestart (A2 Noord, A67 West, A58 en A2 Zuid) moeten weer worden opgezet en/of worden geactiveerd.
Werkzaamheden Projectleiders Brainporthubs
- Je bent verantwoordelijk voor het opzetten, coördineren en mede uitvoeren van de Planfase Brainporthubs A2 Noord Best en A2 Zuid Maarheeze (projectleider 2). Je zorgt voor voortgang, realisatiekracht en stemt af met je omgeving: ambtelijk, bestuurlijk en waar nodig ook met andere maatschappelijke partners en het bedrijfsleven. Zowel op Brainporthubniveau als breder in de Brainportregio.
- Je bent per Brainporthub projectleider van een werkgroep (per projectleider dus twee werkgroepen). Deze bestaat uit een team met leden van de specifieke gemeente(n), Provincie Noord-Brabant, RWS en optioneel ook MRE en andere publieke (en private) maatschappelijke partners.
- Je zorgt voor een strakke opdrachtformulering aangaande de aanbesteding van onderzoeksopdracht(en) voor de planfase (projectleider 2) aan adviesbureaus (consortia). Voor de onderzoeksopdrachten zijn middelen beschikbaar.
- Samen met de Programmaregisseur Brainporthubs leg je verantwoording af aan de Bestuurlijke Begeleidingsgroep Brainporthubs en het Poho Mobiliteit MRE, dat fungeert als bestuurlijk opdrachtgever.
- Je stelt aan het begin van je opdracht een kort Plan van Aanpak op waarin je werkwijze, planning en benodigde middelen concretiseert om bovenstaande punten te realiseren.
Eisen
- In de contractperiode gemiddeld 16 uur per week beschikbaar
- Selectiegesprek: agendatechnische beschikbaarheid op 17 en 18 maart 2025
- Je hebt minimaal een HBO opleiding en/of denkniveau
- Je hebt als project- en/of programmamanager ervaring met realisatie complexe ruimtelijke- en/of mobiliteitsvraagstukken met project- en programmasturing.
- Je hebt ervaring met werken aan de ontwikkeling van Mobiliteitshubs.
- Je hebt ervaring met werken voor en met overheden in de Brainportregio
Wensen
- Ervaring, Competenties, Netwerk Weging: 55%
- Interview: Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Met de top 3 van inschrijvers wordt een interview gehouden waar getoetst wordt op kennis, ervaring en competenties behorende bij de functie.