Projectleider Transitie Amsterdam

Waternet

Verlopen op: 14 okt 2024
Max. Uurtarief: 135
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 14 oktober 2024
Eind datum: 14 oktober 2025

Organisatie

De gemeente Amsterdam heeft een (voorgenomen) hoofdlijnenbesluit genomen om een eigen organisatie te vormen voor de Amsterdamse taken die worden uitgevoerd door het huidige Waternet, de nu nog gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de gemeente Amsterdam en het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV). De samenwerking van het waterschap en gemeente Amsterdam in de huidige stichting Waternet wordt (onder voorbehoud van definitieve besluitvorming) beëindigd. Het Dagelijks Bestuur van AGV en het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam hebben geconcludeerd dat de samenwerking binnen de huidige stichtingsvorm van Waternet niet langer draagvlak heeft bij beide bestuurlijke opdrachtgevers.

Daarom hebben zij respectievelijk aan het Algemeen Bestuur van AGV en de gemeenteraad van Amsterdam voorgelegd om de samenwerking voort te zetten vanuit twee afzonderlijke organisaties. In dit kader zullen alle huidige watertaken van het waterschap en de gemeente ondergebracht worden in twee zelfstandige organisaties, terwijl op specifieke taken zoals duurzaamheid, riolering en afvalwaterzuivering etc. intensieve samenwerking zal blijven bestaan. De inrichting van een nieuwe organisatie voor de Amsterdamse taken van Waternet vraagt per direct externe expertise voor Amsterdam binnen Waternet.

Komende maanden wordt het definitief uitvoeringsbesluit voorbereid en eind dit jaar aan beide bestuurlijk opdrachtgevers van Waternet, namelijk het waterschap en gemeente Amsterdam, voorgelegd. Afgelopen tijd is gebleken dat dit traject hoge intensiteit naast regulier werk betekent en belangenbehartiging voor Amsterdam in de uitwerking gevraagd wordt. Deze inzet kan niet structureel vanuit interne capaciteit worden georganiseerd en vraagt andere positionering. Bovendien vraagt het keuze in de competenties en inzet die gevraagd wordt namens Amsterdam. Ervaring met reorganisatietrajecten, bestuurlijke sensitiviteit, senioriteit in de uitwerking met AGV en Waternet zijn hierin gevraagd.

De opdracht van de projectleider bestaat uit twee samenhangende onderdelen:
  1. Voorbereiding uitwerkingsbesluit namens Amsterdam.
  2. Inrichting organisatie Amsterdamse watertaken voormalig Waternet.

De projectleider geeft uitwerking aan de nieuwe Amsterdamse organisatie door samenhangende uitwerking van:

  • het ontwerp/structuur in afstemming met de Afdeling Water;
  • personeel (mens volgt werk is uitgangspunt, formatie, functies en rollen, stevige betrokkenheid vanuit de afdeling Mens en Organisatie vereist);
  • managementstijl/sturingsfilosofie (uitgangspunten, effectsturing met resultaateigenaren, vraagt betrokkenheid afdeling water in oprichting);
  • missie/visie/strategie Amsterdamse Watertaken in afstemming met de afdeling water;
  • systemen (processen, regels, afspraken en ondersteunende IT-systemen voor Amsterdam);
  • cultuur (welke cultuur, normen en waarden gewenst zijn in de nieuwe organisatie) in afstemming met de afdeling Water.

Er is de komende tijd sprake van drie nevengeschikte processen die in samenhang met elkaar zullen worden georganiseerd:

  • de ontvlechting van Waternet,
  • de opbouw (“invlechting”) van de nieuwe Amsterdamse organisatie,
  • de opbouw van de nieuwe organisatie van AGV.

Daar waar de drie processen elkaar raken, bijvoorbeeld bij keuzes die betrekking hebben op de boedelscheiding, zal een transparant proces van oplevering en acceptatie worden georganiseerd.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  1. Minimaal 5 jaar ervaring met diverse reorganisatietrajecten (zowel splitsing als inrichting) van lokale/regionale overheden.
  2. Minimaal 5 jaar ervaring met reorganisatie van bedrijfsvoering (IT, financiën).
  3. Aantoonbaar bestuurlijke sensitiviteit in reorganisatietrajecten.
  4. Minimaal 5 jaar ervaring in een rol als Projectleider binnen lokale/regionale overheden.
  5. Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift.

Wensen

  • Ervaring in publieke organisaties van 500+ medewerkers in afgelopen 10 jaar.
  • Aantoonbare ervaring met governance vraagstukken:
    • 5 jaar of meer
    • 3 tot 5 jaar
    • 1 t/m 2 jaar
    • 0 tot 1 jaar
  • Ervaring op het gebied van water in vergelijkbare rol:
    • 5 jaar of meer
    • 3 tot 5 jaar
    • 1 t/m 2 jaar
    • 0 tot 1 jaar
Deze opdracht is verlopen.