Over VNG Realisatie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over SCG
Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor het beheren van deze landelijke diensten is een serviceorganisatie ‘Servicecentrum gemeenten’ (SCG) gerealiseerd. Het SCG bestaat uit een team van ongeveer 25 toegewijde professionals. Namens de VNG en gemeenten voeren zij het contractmanagement en beheer uit voor contracten op in het ICT-domein en andere door de VNG te onderzoeken domeinen.
Omschrijving van de opdracht
In deze functie excelleer jij in het vormen van een collectief van gemeenten die gezamenlijk op het gebied van ICT willen inkopen. Jij bent het primaire aanspreekpunt en zorgt ervoor dat de deelnemers aan het collectief in elke fase van de aanbesteding op de hoogte zijn van de voortgang en managet daarbij de verwachtingen. Je bent zeer goed in staat om de eisen en wensen van deelnemers op alle aspecten te vertalen in een bestek van eisen en wensen en je bent bedreven in het slaan van de brug tussen deelnemers en leveranciers via marktconsultaties. Samen met de bidmanager en in overleg met (potentiële) deelnemers en (potentiële) aanbieders realiseer je een marktstrategie, algemeen functionele beschrijvingen en het bestek. Daarnaast ondersteun je in de opstart van de Contract Beheer Organisatie en daarbinnen het leveranciersmanagement en relatiemanagement.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Het betreft de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
- Overtuigen van gemeenten tot deelname aan een inkoopcollectief;
- Adviseren van deelnemers op het gebied van telecommunicatieconcepten, de inkoop van telecommunicatiediensten en de toepassing van de ingekochte diensten;
- Het onderhouden van de relatie met deelnemers en leveranciers;
- Afstemmen van eisen en wensen van deelnemers op het aanbod in de grootzakelijke markt;
- Ontwikkelen van het bestek;
- Als senior coachen en begeleiden van overige Consultants binnen de afdeling;
- Verrichten van zo nodig overige werkzaamheden op gelijkwaardig niveau indien dit voor de bedrijfsvoering gewenst of noodzakelijk is.
Resultaat van de opdracht
De volgende resultaten worden verwacht:
- Overtuigen van gemeenten tot deelname aan een inkoopcollectief;
- Adviseren van deelnemers op het gebied van ICT-diensten, de inkoop van ICT-diensten en de toepassing van de ingekochte diensten;
- Het onderhouden van de relatie met deelnemers en leveranciers;
- Afstemmen van eisen en wensen van deelnemers op het aanbod in de grootzakelijke markt;
- Meewerken in de ontwikkeling van AFB’s en het Aanbestedingsbestek;
- Begeleiden van deelnemers in de totstandkoming van de uitvraag in minicompetities.
Eisen
- Inschrijver gaat expliciet akkoord met de concept overeenkomst welke als bijlage bij de offerteaanvraag beschikbaar is gesteld.
- Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
- Aantoonbare kennis over de marktsituatie m.b.t. leveranciers in de gemeentelijke ICT markt.
- Aantoonbare kennis en minimaal 5 jaar ervaring met salesmanagement binnen het ICT domein bij de lokale overheid.
- Aantoonbare kennis en minimaal 5 jaar ervaring met bidmanagement binnen het ICT domein bij de lokale overheid.
- Bewezen trackrecord binnen een organisatie die voor een collectief van gemeenten werkt (belangenvereniging, inkoopcombinatie, SSC).
- De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
- De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
- WO werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar ervaring met gemeentelijke ICT inrichting.
Wensen
- Uit CV aantoonbare kennis van de ICT markt.
- Uit CV aantoonbare ervaring met het aansturen van externe ICT-leveranciers.
- Uit CV aantoonbare ervaring met het invulling geven aan leveranciers- en marktevaluatie.
- Uit CV aantoonbare ervaring met het uitvoeren van aanbestedingen binnen het gemeentelijk domein.