Vanaf januari 2024
Landelijke Eenheid is opgesplitst in twee zelfstandige eenheden, elk met een specifieke taak: de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) en de eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO). Beide eenheden hebben als opgave om zich vanuit hun eigen identiteit door te ontwikkelen naar een toekomstbestendige organisatie met specifieke aandacht voor leiderschap, werkcultuur en data-gedreven werken. Dit is een forse opgave, waar het afgelopen jaar al hard aan gewerkt is. Tempo en draagvlak zijn belangrijk, waarbij de samenleving, de media en de politiek kritisch meekijken naar de resultaten. Dit vraagt veel, onder andere van communicatie.
Samenwerking en verantwoordelijkheden
De LX werkt nauw samen met de LO, de regionale eenheden en partners in binnen- en buitenland. De LX zorgt ervoor dat het politiekorps als geheel gecoördineerd kan optreden, zowel op nationaal als internationaal niveau. De LX zorgt voor het bewaken en beveiligen van leden van het Koninklijk Huis, diplomaten en bedreigde politici en is verantwoordelijk voor de opsporing en handhaving op de snelwegen, het spoor, het water en in de lucht. Wij hebben specialistische expertise op het gebied van opsporing en intelligence. Met als belangrijkste doel het vergroten en versterken van de operationele slagkracht van de politie.
Functie senior communicatieadviseur
De tijdelijke functie senior communicatieadviseur positionering en identiteit is ingericht binnen de afdeling Communicatie van de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX). Als ervaren senior communicatieadviseur breng je kennis en ervaring mee om de ingezette communicatiestrategie voor LX verder door te vertalen naar de juiste communicatieaanpak, interventies en middelen op het gebied van identiteit en positionering. Uiteraard dragen die bij aan de gewenste organisatieverandering, leiderschap en werkcultuur bij LX.
Positionering en ondersteuning
Jij zorgt ervoor dat de positionering van de eenheid en de eenheidsleiding vorm krijgt, waardoor er een herkenbare en uniforme stijl van communicatie wordt ontwikkeld die aansluit bij de missie en visie van LX. Door jouw deskundige aanpak waarborg je dat de identiteit intern en extern consistent uitgedragen wordt en dat de interne betrokkenheid hierop versterkt. Je adviseert en ondersteunt leidinggevenden bij het communiceren in lijn met de gewenste identiteit en positionering en zet effectief communicatie interventies in die bijdragen aan de gewenste werkcultuur en identiteit van deze nieuwe eenheid, passend binnen de identiteit van het korps. Daarnaast adviseer je collega’s over de positionering van de organisatie richting stakeholders.
Verantwoordelijkheden
- De kandidaat is verantwoordelijk voor de planvorming rondom identiteit en merkpositionering.
- De kandidaat is verantwoordelijk voor de executie van de planvorming.
Betrouwbaarheidsonderzoek
Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
Eisen
- De Externe is inzetbaar vanaf 01-03-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidatenonderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
- Eis 4. De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van strategische communicatievraagstukken. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
- Eis 5. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met vraagstukken op het gebied van (merk)positionering. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
- Eis 2. De kandidaat heeft minimaal een erkend, volledig, volwaardig en afgeronde diploma op minimaal WO-niveau op het gebied van communicatie en/of marketing & communicatie. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
- Eis 3. De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in een interne en/of corporate communicatieadvies-opdracht. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
- Eis 6. Vereiste competenties/vaardigheden: Organisatiesensitief, Overtuigingskracht, Initiatief, Creativiteit, Netwerkvaardigheid, Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Deze competenties dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.
Wensen
- Wens 1. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met internal branding. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
- Wens 2. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met interne verandertrajecten. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
- Wens 3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het opzetten en realiseren van interne communicatie rondom nieuwe strategieën. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt.
- Wens 4. De kandidaat heeft meerdere trainingen en/of cursussen afgerond op het gebied van verandercommunicatie. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend.