Senior Manager Projectbeheersing

Gemeente Amsterdam

Verlopen op: 16 sep 2024
Max. Uurtarief: 140
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 16 september 2024
Eind datum: 30 september 2025

Als manager Projectbeheersing maak je onderdeel uit van de afdeling Control & Projectbeheersing en word je vanuit deze afdeling geplaatst binnen één of meerdere projecten en/of programma's. In dit geval kom je te werken bij het project Mirt-verkenning OV-verbinding Sloterdijk - Amsterdam-Centrum, maar in de toekomst kunnen dit eventueel ook andere projecten zijn. Het doel van de MIRT-verkenning OV-verbinding Sloterdijk-Amsterdam centrum (OVSA) is om te komen tot één voorkeursalternatief voor het OV-systeem aan de noordoostkant van Amsterdam. Dit gebeurt door vanuit een helder geformuleerde probleemstelling te trechteren van een longlist aan oplossingsrichtingen, naar kansrijke alternatieven naar één voorkeursoplossing. Als manager Projectbeheersing ga je werken in een multidisciplinair team. De disciplines binnen dit team zijn project- of programmamanagement, technisch management, contractmanagement, omgevingsmanagement en projectbeheersing. Als manager Projectbeheersing ben je verantwoordelijk voor de integrale projectbeheersprocessen binnen jouw project/programma. Kernwoorden voor je functie zijn professioneel, voorspelbaar, betrouwbaar, pro-actief, onafhankelijk en kritisch. Je focus ligt op de processen scope, tijd, geld, risico's, planning, rapportage, informatie, kwaliteit en documentatie in de diverse projectfases. Het is jouw taak deze aspecten, met de overige teamleden binnen het projectbeheersingsteam, goed in te vullen en ervoor te zorgen dat deze aspecten aantoonbaar zijn beheerst. Je maakt analyses op de verschillende projectbeheersingsaspecten en de samenhang daartussen.

Als manager Projectbeheersing ben je sparringpartner voor de projectmanager en andere teamleden. Als sparringpartner snap je het belang van overzicht en leiden jouw analyses tot inzichten en adviezen waarmee je andere teamleden van adviezen voorziet. Relevante adviezen deel je gevraagd en ongevraagd. Naast de reguliere werkzaamheden voor het project/programma werk je samen met je collega-manager projectbeheersers aan de ontwikkeling van integrale projectbeheersing binnen de directie Bijzondere Projecten. Dankzij jouw bijdragen behaalt het project/programma succesvolle voortgang waardoor de kennisontwikkeling en de besluitvorming optimaal plaatsvindt.

Werkzaamheden
  • Het zorgen (van het eerste initiatief tot het definitieve opleveren en overdracht) voor een realistisch beeld van het project binnen het projectteam en aan de opdrachtgever (scope in evenwicht met mijlpalen, budget, kwaliteit en bijbehorende risico’s) en dat het proces in het projectteam bewust, transparant en volgens afspraak verloopt. Hij/zij zorgt er samen met het projectteam voor dat het project binnen de referenties blijft. De projectmanager blijft integraal eindverantwoordelijk;
  • Het hierbij zorgdragen voor overzicht, inzicht en stuurinformatie. De manager Projectbeheersing is hierbij verantwoordelijk voor het gehele proces van projectbeheersing; ofwel deze zal een team van adviseurs/specialisten aansturen en daarin fungeren als spin in het web. Deze adviseurs/specialisten bewegen zich op het vlak van bijvoorbeeld: financieel-, plannings-, informatie- en risicobeheer en kostenmanagement;
  • Het verantwoordelijk zijn voor de bewaking van de scope en bijbehorende referenties. De manager Projectbeheersing heeft een onafhankelijke en objectieve rol ten opzichte van de projectdirecteur in het project;
  • Het in staat zijn om te coachen en kennis over te brengen aan de medewerkers binnen het projectteam;
  • Het verantwoordelijk zijn voor het proces van de voortgangsrapportages en informatiebeheersing;
  • Het zowel toetsend (primair op het functioneren van het systeem en de interne processen van het project) als ondersteunend zijn en het daarmee een belangrijke sparringpartner zijn voor de andere IPM-rollen en volwaardig gesprekspartner voor de Projectmanager. Hij/zij stelt zich onafhankelijk op;
  • Het leveren van en mondeling kunnen toelichten van beknopte en inzichtgevende rapportages.

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De projectorganisatie is verantwoordelijk voor de uitvoering van de MIRT-Verkenning en het realiseren van een gedragen projectresultaat en opereert als onafhankelijke uitvoeringsorganisatie. Het projectmanagement wordt hierbij geleverd door de directie Uitvoeringsorganisatie Infrastructuur en Energie van de gemeente Amsterdam, uitgevoerd in opdracht van de Vervoerregio (VRA), gemeente Amsterdam (V&OR) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). De Vervoerregio en gemeente Amsterdam (V&OR) zijn gedelegeerd ambtelijk opdrachtgever namens het samenwerkingsverband. De NS, ProRail, GVB, Projectorganisatie Haven-Stad en het ministerie van BZK zijn betrokken als adviseurs.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen:

  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat:
    • Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview;
    • Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender;
    • Het uur(tarief) dat u opgeeft is altijd exclusief btw en inclusief alle overige bijkomende kosten (bijvoorbeeld reiskosten). Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
  • Referentie:
    • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    • Vul in:
      • organisatie
      • naam contactpersoon
      • telefoonnummer contactpersoon.
    • Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.
  • Draaideurconstructie: De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar geen ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam.
  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
  • Opleiding: De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo-diploma in de richting van bijvoorbeeld Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde, Accountancy, Controlling of aantoonbaar gelijkwaardig werk- denk niveau.
    • Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
    • De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 15 jaar relevante werkervaring met projectbeheersingsprocessen.
    • Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 15 jaar relevante werkervaring met de bestuurlijke/politieke aspecten van infrastructurele projecten.
    • Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Verificatie kennis: Verificatie van kennis van kandidaat.
  • Verificatie Ervaring: Verificatie van ervaring van kandidaat.
  • Beheersing competenties: Beheersing van de competenties op de bijbehorende niveaus zoals hieronder genoemd.

Wensen:

  • Toetsing van competentie: Besluitvaardig: Gevorderd.
  • Toetsing van competentie: Inlevingsvermogen: Gevorderd.
  • Toetsing van competentie: Voortgangsbewaking: Gevorderd.
Deze opdracht is verlopen.