Senior projectleider digitaal politie contact

Nationale Politie

Sluit op: 17 feb 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 120
Aantal uur per week: 32
Provincies: Gelderland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 april 2025
Eind datum: 31 december 2025

Senior Projectleider Digitaal Politie Contact
Vanuit de portefeuille Dienstverlening wordt gewerkt aan het programma ‘Digitaal Politie Contact’. Vanuit dit programma werkt de politie aan het verbeteren van haar dienstverlening op betekenisvolle wijze. We scherpen daarnaast onze ambitie aan om mee te bewegen met sociale en technologische ontwikkelingen en om een toekomstbestendige politie te zijn. Om onze hernieuwde ambitie ‘Digitaal intelligent & fysiek excellent’ te realiseren, brengen we structuur aan, maar blijven we ook flexibel. Enerzijds formuleren we concrete doelstellingen en projecten en maken we aan de hand van duidelijke criteria weloverwogen keuzes over wat we wel en niet doen. Anderzijds vraagt de turbulente omgeving waarin de politie zich bevindt ook om flexibiliteit. Om bovenstaande te kunnen realiseren, zoeken wij een Senior Projectleider Digitaal Politie Contact.

Specifieke deskundigheid en kennis van de professional
De combinatie van projectmanagementervaring binnen de portefeuille Dienstverlening en Regionale Service Centra van de Nationale Politie en Black Belt Lean Six Sigma, in combinatie met kennis van het meten en ontwikkelen van customer journey mappings, is niet voorhanden binnen de verandervoorziening Staf Korpsleiding van de Nationale Politie. Hierdoor zijn wij genoodzaakt om deze expertise extern te betrekken.

Kennis van relevante digitale wet- en regelgeving, zoals de Wet Digitale Overheid, is vereist. Ook hier geldt de combinatie van wetgeving en toepassing op customer journey mappings in relatie tot het projectmatig vormgeven hiervan. De losse componenten zijn binnen de Nationale Politie als afzonderlijke functies aanwezig, maar niet in deze combinatie.

Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis van een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat begint en stopt zodra het resultaat door de politie is goedgekeurd (decharge). Periodieke evaluaties vinden in overleg plaats.

Concrete resultaten
De projectleider draagt zorg voor het behalen van de volgende concrete resultaten:

  • Landelijke implementatie van videobellen op alle Regionale Service Centra t.b.v. aangifte via Innovatieve Politieloketten.
    Dit betreft de uitrol van de mogelijkheid voor burgers om via videobellen in contact te treden met de politie, waaronder de mogelijkheid om aangifte te doen. Onderdeel hiervan is het geven van landelijke gebruikersinstructies. Dit dient in afstemming met de regionale eenheden voor 31-12-2025 gereed te zijn, inclusief decharge van de opdracht.
  • Implementatie ‘bieden van real-time inzicht in de status naar burgers’ binnen de klantreis meldingen doen binnen de MijnPolitie.nl-omgeving.
    Dit betreft het proactief terugkoppelen van statussen aan burgers als gevolg van een klantverzoek. Het omvat het hele traject van ideevorming tot en met uitvoering, inclusief onderzoek naar geldende wet- en regelgeving, startend met het klantverzoek meldingen binnen de MijnPolitie.nl-omgeving. Dit dient in afstemming met de regionale eenheden voor 31-12-2025 gereed te zijn, inclusief decharge van de opdracht.

Aanvullende afspraken
Voor de implementatie is de projectleider afhankelijk van de snelheid waarmee de regionale eenheden de opgaven volgens het politieportfolioproces kunnen oppakken. Beide opgaven staan voor de eenheden op het portfolioprocesplan van 2025. Dit betekent dat de decharge van de opdracht uiterlijk eind 2025 moet plaatsvinden.

Gezien het landelijke karakter van de opdracht is er veel contact op tactisch en strategisch niveau met diverse interne en externe stakeholders, rekening houdend met onderlinge verbanden en (tegenstrijdige) belangen. Dit contact vindt plaats naar eigen inzicht, met onder meer de (gemandateerd) opdrachtgever, programmamanager, product owners van het cluster Digitaal Politie Contact, het Regionaal Service Center, gebruikersorganisatie, referenten dienstverlening en andere (keten)partners binnen en buiten de politieorganisatie.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • De kandidaat is in het bezit van een erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal WO-niveau, in de richting van Bedrijfskunde of Bedrijfswetenschappen.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met Prince2.
  • De kandidaat heeft minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van businessimplementaties van ICT-projecten binnen grote overheidsorganisaties (minimaal 1.000 medewerkers).
  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar werkervaring als projectleider in veranderkundige ICT-trajecten binnen een complexe omgeving.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met inhoudelijke aansturing van complexe (realisatie- en implementatie)projecten en processen in een politiek-bestuurlijke context binnen een uitvoeringsorganisatie en lokaal bestuur.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring op het gebied van extern stakeholdersmanagement vanuit de justitiële keten.
  • De kandidaat heeft kennis van en aantoonbare werkervaring binnen het domein ‘Digitale Toegang’ in de overheid (op het gebied van digitale authenticatie/identificatie, zoals DigiD en eHerkenning).
  • Vereiste competenties/vaardigheden: Probleemanalyse, Organisatiesensitiviteit, Overtuigingskracht, Initiatief, Klantgerichtheid, Netwerkvaardigheid, en Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de implementatie van videobellen vanuit centraal georganiseerde klantcontactcentra.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het proactief terugkoppelen van statussen aan burgers na een klantverzoek.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met Agile/Scrum werken.
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring binnen de strafrechtketen, zoals bij de Rechtspraak.
  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een Prince2-certificering.
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving, zoals de Wet Digitale Overheid.
  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een Lean Six Sigma (Black Belt) certificering.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx