Strategisch planeconoom

Gemeente Amsterdam

Verlopen op: 24 dec 2024 om 08:00
Max. Uurtarief: 135
Aantal uur per week: 24
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 6 januari 2025
Eind datum: 5 januari 2026

Opdrachtomschrijving
De Afdeling Planeconomie van Grond & Ontwikkeling is verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van alle grondexploitaties en transformatie-exploitaties van Amsterdam. De grondexploitatie omvat de financiële strategie en is tevens het instrument voor een verantwoorde risicobeheersing.

Als Strategisch Planeconoom ben je de financiële én strategische spil in onze multidisciplinaire projectteams. Je werkt aan diverse uitdagende projecten in de stad en levert waardevolle bijdragen aan ruimtelijke plannen en ontwikkelstrategieën. Je combineert cijfers met visie en bent een overtuigende sparringpartner voor de verschillende projectmanagers. Je bent in staat om naast de traditionele grondexploitatie ook de transformatie van bestaande gebieden (via erfpacht en/of kostenverhaal) financieel te organiseren. En zo is duurzaamheid implementeren in de gebiedsontwikkeling en daarmee in de grondexploitatie voor jou ook geen probleem.

Werkzaamheden

  • Strategische ondersteuning: Adviseren over ontwikkelaanpakken en strategieën, inclusief financiële haalbaarheidsanalyses en grondexploitaties.
  • Grondexploitatiebeheer: Actualiseren van kostenramingen, opbrengsten en risicoanalyses tijdens de uitvoeringsfase van projecten.
  • Duurzaamheid integreren: Financiële oplossingen bedenken voor transformaties en duurzaamheid verankeren in gebiedsontwikkeling.
  • Visie en beleid: Bijdragen aan de ontwikkeling en implementatie van grondbeleid, met oog voor maatschappelijke en stedelijke ambities.
  • Afdelingsontwikkeling: Begeleiden van collega’s, verbeteren van processen en kennis borgen binnen de organisatie.
Je opereert op verschillende schaalniveaus: van concrete projecten tot stedelijke en regionale visies. Bovendien draag je bij aan strategisch beleid en het succes van een afdeling die streeft naar topkwaliteit en innovatie. Met jouw inbreng wordt gebiedsontwikkeling niet alleen financieel haalbaar, maar ook toekomstbestendig en inclusief.

Wij zoeken
Een ondernemende persoonlijkheid die gericht is op samenwerking en zorgvuldig te werk gaat. Uiteraard ben je op de hoogte van de laatste politieke en juridische ontwikkelingen van de Gemeente Amsterdam.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Grond en Ontwikkeling kent twee pijlers van producten en diensten voor de stad, op het gebied van wonen en werken. Dat zijn Gebiedsontwikkeling en Transformatie enerzijds en Erfpacht en Uitgifte anderzijds. Gebiedsontwikkeling en Transformatie richt zich op het ontwikkelen en bouwen in de stad. Erfpacht en Uitgifte van grond beheert de erfpachtcontracten in de stad en sluit nieuwe contracten voor het uitgeven van grond. De afdeling Planeconomie van Grond & Ontwikkeling is verantwoordelijk voor het opstellen en beheren van alle grondexploitaties van Amsterdam en bewaakt de financiën van de projecten. De afdeling draagt op ondernemende wijze bij aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen betreffende gebieds- en vastgoedontwikkeling. Op dit moment zijn er ongeveer 40 planeconomen werkzaam. Op bijeenkomsten en trainingen wordt kennis gedeeld en bijgebracht waardoor je kennis actueel blijft en die expertise kan toepassen in je eigen project.

Grond en Ontwikkeling is gevestigd op het Weesperplein. De projectteams werken ook vanaf diverse locaties in de stad.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar relevante werkervaring in de gebieds- en vastgoedontwikkeling opgedaan in de laatste 12 jaar bij voorkeur bij verschillende organisaties, zoals gemeenten, provincies, ontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat: Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview. Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender. Het uurtarief dat u opgeeft is exclusief btw en inclusief alle overige bijkomende kosten (bijvoorbeeld reiskosten). Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
  • Verificatie kennis: Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.
  • Draaideurconstructie: De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar een ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam. Antwoordmogelijkheden: Ja, kandidaat heeft een ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam (KO). Nee, kandidaat heeft geen ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam.
  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Opleiding: De aangeboden kandidaat beschikt over wo werk- en denkniveau en heeft een hbo-opleiding afgerond bij voorkeur in de richting van planologie, sociale of economische geografie, ruimtelijke ordening of civiele techniek. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op: de kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte terzijde gelegd.
  • Certificaat: De aangeboden kandidaat heeft specifieke vakcursussen gevolgd en houdt de kennis op peil. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op: de kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte terzijde gelegd.
  • Toevoegen motivatie: De aangeboden kandidaat dient zichzelf voor te stellen aan de hand van een, voor ons geschikte en aansluitende motivatie op maximaal één kantje van één A4 en aangeven waarom hij/zij geïnteresseerd en geschikt is voor specifiek deze functie. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar vanaf half januari 2025, voor 16-24 uur. Dit wordt bevestigd in de motivatiebrief.
  • Verificatie ervaring: Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Referentie: U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.
  • Beheersing competenties: Beheerst de kandidaat de competenties op de bijbehorende niveaus zoals hieronder genoemd.

Wensen

  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur werkervaring bij een van de G5 gemeenten. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met vastgoedontwikkeling en grondprijsbepalingen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Informatie kandidaat: Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op: het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potloodicoon.
  • Werkervaring: De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met complexe, politieke en bestuurlijke verhoudingen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toelichting maximumtarief: Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 135,- Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd. De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.
Deze opdracht is verlopen.