Organisatie onderdeel
Gemeente Vijfheerenlanden ligt in het midden van het land, in de provincie Utrecht tussen de rivieren Lek en Linge. Een prachtig gebied met polders, uiterwaarden, dijken, molens, boerderijen, steden en dorpen. Vijfheerenlanden ligt centraal bij de snelwegen A2, A15 en A27. In deze groene gemeente wonen ruim 60.000 inwoners. De 16 woonplaatsen hebben elk hun eigen identiteit.
Opdracht
In 2019 is gemeente Vijfheerenlanden (VHL) ontstaan uit een fusie tussen de voormalige gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik. Op dit moment is de gemeentelijke organisatie en het bestuur gehuisvest in drie gemeentehuizen. Gemeente VHL heeft de ambitie om organisatie en bestuur in één gebouw te huisvesten. In 2019 heeft er een scenariostudie plaatsgevonden waarin diverse huisvestingsscenario’s onderzocht zijn. Op basis hiervan is op 6 oktober 2021 door de gemeenteraad gekozen voor het scenario Renovatie en uitbreiding gemeentehuis Leerdam 210 x 7. De locatie van het gemeentehuis VHL is gelegen aan het Dokter Reilinghplein 1, Leerdam. Begin 2023 heeft de raad besloten om ook de herhuisvesting van de bibliotheek Leerdam toe te voegen aan de scope van het project.
In de periode 2022, 2023 en 2024 heeft het voorbereidings- en ontwerpproces voor de grootschalige renovatie en uitbreiding plaatsgevonden. Dit heeft in april 2024 geleid tot het vaststellen van het definitief ontwerp en de afgifte van het uitvoeringskrediet voor de bouw van het gemeentehuis. Vervolgens is het definitief ontwerp uitgewerkt tot een technisch ontwerp inclusief bestek en is de omgevingsvergunning aangevraagd.
Het plan omvat het tot casco/constructie slopen van het bestaande pand. Daarna wordt het bestaande pand uitgebreid door het gebouw “op te dikken” (het aan beide langsgevels toevoegen van een uitbreiding). Aan de kop van het gebouw wordt een uitbreiding geplaatst voor de nieuwe raadzaal. Het nieuwe gemeentehuis Vijfheerenlanden wordt een duurzaam gebouw met een ontwerp gericht op een Energie Neutraal Gebouw (ENG). Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het toepassen van biobased en duurzame materialen, zoals HSB-elementen in de gevels met isolatie van schapenwol en droge kalkhennep.
Naast de duurzaamheidsambities wordt met het gebouw ook ingezet op het creëren van een fijne werkomgeving voor de gehele ambtelijke organisatie en bibliotheek. Het ontwerp sluit aan bij het gezonde kantoren PvE klasse B. Het werkplekconcept is flexibel, met nadruk op ontmoeting en samenwerking.
Het bestaande gebouw kent een bijzondere constructie waarbij de eerste, tweede en derde verdiepingsvloeren hangend zijn uitgevoerd en gedragen worden door een dakspant. De begane grond is daardoor kolomvrij. Zowel in het ontwerpproces als straks in de realisatie is deze bestaande constructie een belangrijk aandachtspunt.
Medio juli 2024 is de omgevingsvergunningaanvraag voor het project ingediend. De behandeltermijn loopt, waarin de stukken beoordeeld worden door het bevoegd gezag. De verwachting is dat de omgevingsvergunning medio februari 2024 wordt afgegeven.
Voor de realisatie van het plan contracteert de gemeente via een niet-openbare Europese aanbesteding een aannemer, op basis van het uitgewerkte Technisch Ontwerp en bestek. De opdracht voor de aannemer omvat de (circulaire) cascosloop, renovatie en nieuwbouw inclusief installaties en vaste inrichting. Er wordt aanbesteed in één perceel. Daarnaast zal de gemeente enkele directieleveringen verzorgen, zoals de grootkeuken, het interieur en AV-middelen voor de raadzaal. De aanbesteding wordt naar verwachting medio maart 2025 afgerond. Gegadigde aannemers (5 partijen) stellen een open begroting op en leveren een plan van aanpak met betrekking tot stimulering van de lokale economie, bouwlogistiek en circulaire economie (sloop).
Gelijktijdig aan de aanbesteding werkt het door de gemeente gecontracteerde ontwerpteam het uitvoeringsgereed ontwerp uit. Het uitvoeringsgereed ontwerp voor de installatietechnische aspecten wordt door de nog te contracteren aannemer opgesteld.
Na ondertekening van de aannemingsovereenkomst start de daadwerkelijke uitvoering. De verwachting is dat de bouw in mei 2025 begint. De gemeente wenst de nieuwbouw op 1 januari 2027 in gebruik te nemen.
Voor dit project zoekt de gemeente een toezichthouder tijdens de voorbereiding en uitvoering. De opdracht start per 1 april 2025, zodat de toezichthouder zich kan inlezen in het project. In de eerste maanden is de ureninzet naar verwachting beperkt. De definitieve startdatum van de realisatie wordt bepaald op basis van de nog op te stellen detailplanning door de aannemer. Vanaf de start van de realisatie dient de toezichthouder 20 uur per week beschikbaar te zijn.
Werkzaamheden
Gedurende de opdracht:
- Voeren van toezicht namens de gemeente op de kwaliteit van het door de aannemer geleverde werk, vastlegging conform contractstukken en vergunningen.
- Opstellen van reguliere rapportages over kwaliteit, voortgang en communicatie hierover met de aannemer.
- Maandelijkse rapportage inzake voortgang, kwaliteit, veiligheid en risico’s.
- Afstemming en controle op opvolging van geconstateerde kwalitatieve afwijkingen met de aannemer.
- Deelnemen aan werkvergaderingen van de aannemer op afroep.
Oplevering(en) en commissioning
- Uitvoeren van opleverinspecties voor vooropnames en eindoplevering.
- Opstellen van opnamelijsten.
- Toezicht op de afhandeling van restpunten op de opleverlijsten.
Nazorg
- Toezicht op de afhandeling van restpunten gedurende 8 weken na de oplevering.
Competenties
- Vakinhoudelijk deskundig en accuraat.
- Teamspeler en sociaal.
- Sterke communicatievaardigheden.
- Oplossingsgericht.
- Kritisch.
- Assertief.
- Stressbestendig.
Eisen
- Minimaal 7 jaar ervaring als zelfstandig toezichthouder voor utilitaire projecten/gebouwen.
- Aantoonbaar in bezit van een VCA-VOL certificaat.
- BYOD (bring your own device): de kandidaat dient gebruik te maken van eigen laptop, telefoon en eventuele softwareoplossingen (zoals digitale/geautomatiseerde kwaliteitsborging software/apps) ter ondersteuning van het toezicht.
- Beschikbaar per 1 april 2025 voor 20 uur per week gedurende de gehele opdracht.
Wensen
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als zelfstandig toezichthouder voor grootschalige renovatieprojecten (utiliteitsbouw), voor een publieke opdrachtgever en gebouw met een (gedeeltelijke) publieksfunctie. Dit dient duidelijk te worden weergegeven met referentieprojecten in het CV.
- Aantoonbare affiniteit met gemeente Vijfheerenlanden en motivatie om de rol in te vullen. Dit dient te worden weergegeven in een persoonlijke motivatie, geschreven door de kandidaat zelf.
- Grondige en actuele kennis van bouwregelgeving (BBL), contractvoorwaarden (UAV2012), veiligheidsvoorschriften en digitale/geautomatiseerde kwaliteitsborging. Dit dient duidelijk te worden toegelicht in het CV.