Organisatie
Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met bijna 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.
Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.
Opdracht
In deze functie behandel en coördineer je de aanvragen op het gebied van omgevingsvergunning bouw. Dit doe je onder andere door het toetsen van aanvragen aan wettelijke bepalingen en omgevingsplan. Daarnaast stel je concept-omgevings-vergunningen en afwijzingen op. Ook behandel je eenvoudige binnenplanse en buitenplanse afwijkingen en tijdelijke afwijkingen van het omgevingsplan. Een andere taak die bij deze functie hoort is het vertegenwoordigen van de gemeente in (externe) commissies zoals: Omgevingskamer, Stadsbouwmeester en Monumentencommissie.
Binnen deze functie word je ook ingezet als ruimtecoach. Dit betekent dat je ruimtelijke plannen begeleidt volgens EPOS. Je bent het eerste aanspreekpunt voor burgers en professionals met betrekking tot nieuwe initiatieven. Je kijkt verder dan je eigen vakgebied, luistert goed naar de wensen van de initiatiefnemer en bent nauw betrokken bij partijen en coacht hen aan de spreekwoordelijke ‘keukentafel’.
Competenties
- Je beschikt over politiek-bestuurlijk inlevingsvermogen en je bent in staat om doelgericht je taken te vervullen.
- Ook ben je initiatiefrijk, stressbestendig en heb je een proactieve werkhouding.
- Vermogen om te schakelen: je schakelt tussen de diverse werkzaamheden zonder daarbij het overzicht of de prioriteiten te verliezen.
- Als laatste is het van belang dat je over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden beschikt.
Eisen
- Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
- Aantoonbare afgeronde opleiding ABW1;
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als vergunningverlener omgevingswet binnen een gemeente;
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de omgevingswet.
Wensen
- Aantoonbare afgeronde opleiding ABW2 of bereid om deze opleiding te behalen op eigen kosten in het komende jaar;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Omgevingsvergunningverlener bouw binnen een gemeente;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het samenwerken met externe belanghebbenden (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld).